View : 32 Download: 0

중·고등학생을 위한 대아쟁 수업지도안 개발 연구

Title
중·고등학생을 위한 대아쟁 수업지도안 개발 연구
Other Titles
The research regarding Dae Ajaeng teaching plan for the middle and high school students : student national classical music orchestra teaching in objective
Authors
윤소라
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
곽은아
Abstract
아쟁은 고려시대부터 전해 내려오는 전통악기로 국악오케스트라에서는 가장 낮은 음역대를 담당하고 있다. 최근에 학생국악오케스트라가 시행되고 많은 학교에서 아쟁을 가르치게 되었으나 목적에 맞는 아쟁 지도방안에 대한 연구가 미비한 것이 현실이다. 그렇기 때문에 아쟁을 지도하는 학생국악오케스트라의 실기교사들은 학생들을 어떠한 기준으로 가르쳐야 할지에 대해 고민한다. 이에 본 연구는 학생오케스트라에서의 활용을 목적으로 아쟁을 지도하는데 도움이 되도록 단계적 목표설정과 효과적인 아쟁 지도방안을 개발하고자 하였다. 학생국악오케스트라와 학생국악오케스트라를 이루고 있는 악기에 대한 선행연구를 고찰함으로써 본 연구가 모색해야 할 방향에 대해 탐색하고, 연구의 방향과 연구를 이룰 내용을 설정하였다. 또한 아쟁의 연주주법과 연주곡, 대표적인 연주자에 대하여 살펴보고 지도안에서 학생들에게 지도할 내용의 이론적 배경을 설정하였다. 또한 학생오케스트라에 모태에 대해 간단히 살펴봄으로써 대한민국에서의 활용에 대해 논하였다. 효과적인 지도방안을 위하여 교과서 내의 국악곡과 현재 연주되고 있는 연주곡을 제재곡으로 설정하였고, 제재곡에 필요한 음악용어 및 조성에 따른 조율방법, 연주주법을 정리하여 지도방안에 포함하였다. 설정된 악곡을 토대로 12차시의 수업 지도안을 설정하였으며, 그에 필요한 활동지를 제작하였다. 오케스트라의 활용을 목적으로 하고 있기 때문에 전통음악을 제재곡으로 하여도 기보법은 오선보를 사용하였고, 국악관현악에서 사용하는 악상기호와 서양현악기에 사용하는 음악용어를 혼용하였다. 수업 지도안의 내용의 신뢰도와 타당도를 검증하기 위하여 현재 학생국악오케스트라의 실기지도 강사와 운영학교의 교사에게 설문을 진행하였다. 그 결과로 교수-학습형태에 적절성과 학생국악오케스트라가 지향하는 목적에 적합성에서 높은 평가를 얻었다. 또한 10현 대아쟁을 지도하기 위한 음악이론과 제재곡 내의 연주주법에 관한 내용의 적합성에도 높은 평가를 얻었다. 자유 의견에서는 제재곡의 분량이 많아 학생들이 학기 내에 학습내용을 소화해 낼 수 있을지에 대한 의문이 제기 되었다. 그러나 학생국악오케스트라의 구성악기인 대아쟁을 학습하기 위한 학습목표 설정 및 교사를 위한 구체적 지도방안 개발의 필요성에 대해서는 긍정적인 평가를 얻었다. 본 연구는 중․고등학생을 위한 10현 대아쟁 지도방안을 모색하는데 목적을 두고 학생오케스트라에서 활용할 수 있도록 지도안을 제시하였다. 제시된 수업 지도안은 대아쟁을 처음 접하는 학생을 포함하여 이전에 다른 악기를 접했던 학생 모두가 학생국악오케스트라 활동을 하는데 도움을 주고, 교사들이 구체적인 학습목표와 지도내용을 구성 하는데 도움이 될 것으로 기대한다.;Ajaeng is the traditional instrument originated from the Koryo Dynasty. It is in charge of the lowest range in the Korean Traditional Orchestra. Nowadays, Korean Student Traditional Orchestra is in operation and increasing number of school is teaching Ajaeng. In reality, however, the study concerning Ajaeng guidance plan that meets the purpose is incomplete. Thus, teachers teaching Ajaeng in Korean Traditional Orchestra are having difficulty in teaching Ajaeng with vague standard. So the purpose of this study is giving help in teaching Ajaeng by providing step-by-step goal setting and effective Ajaeng guidance plan. By considering the previous studies regarding Korean Traditional Orchestra and the instruments consisting of that Orchestra, this study explores the direction of the study and sets the contents of the study. Also, this study examines the method of playing Ajaeng, instrumental music, and representative players and then sets the theoretical background on the guidance contents for students. Also, this paper discusses the practical use of Student Orchestra by briefly looking at its origin. To give an effective guidance method, Korean classical music in the textbook which is currently played has been set for repertoires. The guidance method includes terminology of music and tuning method for each key which is needed for repertoires and method of playing. Based on established piece of music, the 12times class guidance plan has been set and the necessary school materials has been produced. Since the purpose is the practical use of Orchestra, staff is used as notation even if traditional music is used as repertoires. Also, theme symbol used in korean music for orchestra and terminology of music used in Western string instrument are used together. The survey of current Korean Traditional Orchestra teachers and school teacher has been done to verify the credibility and validity of the class guidance contents. In result, there was high evaluation on appropriacy of professor learning type and suitability of the purpose that Korean Traditional Orchestra aims. There also was high evaluation on music theory for teaching 10 string Dae Ajaeng and suitability of the contents about the method of playing repertoires. Among the free opinions, there was doubt whether the students can learn all the learning contents because of large amount of repertoires. But, there was positive evaluation on setting the learning goal to learn Dae Ajaeng which is a part of instrument of Korean Traditional Orchestra and the need for development of detailed guidance plan for teachers. The purpose of this study is to find a guidance plan of 10string Dae Ajaeng for middle and high school students. The class guidance plan is expected to give help to not only the students who learn Dae Ajaeng for the first time but also students who learned other instruments before and help them to adjust in Korean Traditional Orchestra. Also, it is expected that this will help teachers in organizing detailed learning goal and guidance contents.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE