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학생오케스트라 활동이 중학생의 자아존중감과 자기표현력에 미치는 영향

Title
학생오케스트라 활동이 중학생의 자아존중감과 자기표현력에 미치는 영향
Other Titles
A study on the influence student orchestra on self-esteem and self-expression of middle school students
Authors
김다솜
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
염현경
Abstract
본 연구의 목적은 교육과학기술부에서 운영하는 학생오케스트라 활동을 경험한 중학생의 자아존중감과 자기표현력의 변화를 조사하여 학생오케스트라가 갖는 교육적 의의와 긍정적 영향을 확인하는 것이다. 이를 위해 학생오케스트라 활동을 시작하는 중학생을 대상으로 활동 이전과 이후의 자아존중감과 자기표현력의 변화를 검사하였으며 단일 집단 사전·사후 검사 설계로 설정하였다. 학생오케스트라 활동을 하기 이전과 이후의 검사결과를 비교하여, 자아존중감과 자기표현력의 변화를 알아보고자 하였다. 본 연구의 대상은 충청도에 소재한 중학교 학생오케스트라의 1학년 단원을 대상으로 하였다. 연구가 시작된 2012년 3월을 기준으로 활동이 가능한 중학교 중 2011년부터 선정된 5개교를 대상으로 하였으며 2012년에 입단한 중학교 1학년 학생, 총 78명으로 구성하였다. 학생오케스트라를 경험하기 전에 사전검사를 하였고 6개월간 오케스트라 활동을 한 뒤 사후검사를 시행하였다. 연구도구는 자아존중감을 측정하기 위해 로젠베르크(Rosenberg, 1965)의 ‘자아존중감 척도’를 한국어로 번역한 전병제(1974)의 척도를 사용하였고, 자기표현력을 측정하기 위해서는 라코스와 슈라이더(Rakos & Schroeder, 1980)의 ‘주장 행동 척도’를 번역한 변창진과 김성회(1980)의 ‘자기표현 평정척도’를 사용하였다. 연구문제에 따라 기술통계분석, 대응표본 t-test를 실시하였다. 사전과 사후의 설문내용은 동일하며 사후 설문지에는 학생오케스트라 활동으로 자신에게 일어난 변화에 대한 인식을 개방형 질문으로 응답하도록 하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학생오케스트라를 경험한 중학생의 자아존중감은 오케스트라 활동을 경험하기 이전과 이후의 결과 값을 대응표본 t-test를 실시한 결과 사전과 사후에 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다(p<.05). 즉, 학생오케스트라에 참여한 중학생의 자아존중감은 오케스트라 활동 이전에 비해 오케스트라 활동 이후에 더욱 향상되었다. 둘째, 학생오케스트라를 경험한 중학생의 자기표현력은 오케스트라 활동을 경험하기 이전과 이후의 결과 값을 대응표본 t-test를 실시한 결과 사전과 사후의 차이가 통계적으로 유의미하게 나타났다(p<.001). 즉, 학생오케스트라에 참여한 중학생의 자기표현력은 오케스트라 활동 이전에 비해 오케스트라 활동 이후에 더욱 향상되었다. 셋째, 사후에 실시한 학생오케스트라 활동 후 자신의 변화에 대한 인식을 개방형으로 응답하도록 한 결과 전체 응답 중 82.98%의 학생이 변화를 인식하였으며 17.02%는 변화를 인식하지 못했다고 응답하였다. 대부분의 응답자가 변화를 인식하였다고 답하였으며 변화를 인식하였다고 응답한 학생들의 의견을 음악적 변화, 인성적 변화, 종합적 변화로 분류할 수 있었다. 음악적 변화를 경험한 학생들의 의견은 악기기술의 향상, 음악성의 향상, 음악 지식의 향상으로 나누어 볼 수 있었고, 인성적 변화를 느낀 응답은 자신감의 향상, 내적 향상, 대인관계 향상으로 분류할 수 있었다. 종합적 변화를 느낀 응답은 활동에 즐거움을 느꼈다는 응답과 음악적 지식과 대인관계 모두 향상되었다는 응답으로 구분할 수 있었다. 이와 같은 결과에 따라 학생오케스트라 활동과 음악 교육의 필요성에 대해 제언하고자 한다. 연구대상을 초·중·고로 확대하여 연령별 특성에 따른 변화에 관해 교육적 의의를 갖는 연구가 필요하며 장기적인 관찰을 통해 양적 연구에서는 확인할 수 없는 질적 효과에 관한 연구가 필요하다. 이를 통해 학생오케스트라 활동의 발전, 확대와 더불어 청소년들에게 음악 활동의 중요성을 부여하고 기악 활동의 필요성을 인식시키며 적극적으로 참여하는 태도를 갖게 되기를 기대한다.;The purpose of this research is to survey the changes of the self-esteem and self-expression of middle school students who experience ensemble activities of a student orchestra operated by the ministry and confirm the educational significance and positive influence of the student orchestra. In order to do so, middle school students that are starting activities in a student orchestra were the targets, and the changes in self-esteem and self-expression before and after the activities were examined and a single group was set as the subject of the prior·post inspection. The changes were to be identified by comparing the level of self-esteem and self-expression before and after the student orchestra activities. The targets of this research are the members (1st year students) of a student orchestra in a middle school located in Chungcheong-do. March 2012, the time period when the research started, was set as the standard, and 5 schools, which were selected from 2011 amongst the middle schools where ensemble activities were available, were set as the targets. It consisted of a total of 78 members formed of 1st year middle school students who joined in 2012. A preliminary inspection was implemented before the students experienced the student orchestra, and post-inspection was conducted after completion of 6 months of the student orchestra activities. In terms of the questionnaire, the research tool, the scale by Byeong Jae Cheon (1974), which is the Korean translated version of 'self-esteem scale' (Rosenberg, 1965) was utilized to measure self-esteem. Additionally, Kim Sung Hwe (1980)'s 'self-expression rating scale', the translated version of 'assertive behavior scale'(Rakos & Schroeder, 1980), was applied to measure the self-expression. SPSS(Statistical Package for Social Science) for Window 18, a combined package program, was applied as the data processing method of the questionnaires, and a descriptive statistical analysis and matched pair sample t-test were conducted according to the research problem. The prior and post survey contents are identical, and in the post-survey, targets were asked to write a respond in the form of a open-ended question regarding the changes that they saw in themselves through the student orchestra activities. The summary of the research result is as follows. First, In terms of the level of self-esteem of middle school students who experienced the student orchestra As a result of conducting the matched pair sample t-test with the prior and post values, significant statistical difference was displayed between the prior and post conditions(p<.05). Second, in terms of the self-expression in middle school students who experienced the student orchestra As a result of conducting the matched pair sample t-test with the prior and post result values, the difference between the prior and post conditions were displayed as statistically significant(p<.001). As a result of having students give their response in an open-ended question form about the changes that they experienced through the student orchestra activities that took place during the post condition, amongst the overall responses, 82.98% of the students responded that they recognized changes in themselves and 17.02% responded that they did not sense any changes. Most responders stated that they recognized changes, and the opinions provided by students who claimed to have recognized changes were classified between musical changes, affective changes, and synthetic changes. The opinion of students who experienced musical changes can be distinguished between the increase in techniques of musical instruments, musicality, and musical knowledge. The responses related to the experience of affective changes can be distinguished between the increase of confidence, internal improvement, and personal relationships. The responses related to the experiencing synthetic changes, responses related to feelings of pleasure during the activities and those relevant to the increase in both musical knowledge and personal relationships. According to the results, suggestions are to be made regarding the necessity of student orchestra activities and music education. Moreover, setting students in elementary school·middle school·high school as research targets and conducting researches which hold educational significance regarding the changes following characteristics per age group is needed. Furthermore, conducting periodical observation to perform a research about effects that cannot be confirmed through qualitative research is necessary. Through this, development and expansion can take place in the student orchestra activities in addition to helping students understand the significance of music activities. This assists students to realize the necessity of instrumental music activities, and it is anticipated for students to attain attitudes to actively participate.
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