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달크로즈 교수법을 적용한 중학교 3학년 민요 지도방안

Title
달크로즈 교수법을 적용한 중학교 3학년 민요 지도방안
Other Titles
Lesson Plan Applying Dalcroze Teaching Method to Teach Folk Songs for Third Graders Middle School Students
Authors
이미소
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
장근주
Abstract
본 연구의 목적은 중학교 3학년을 대상으로 달크로즈 교수법을 적용하여 효과적인 민요 교수․학습 지도안을 개발하는 것이다. 달크로즈는 크게 유리드믹스, 솔페지, 그리고 즉흥 연주의 3가지 교수법을 제시하여 학생들이 스스로 다양한 활동을 통하여 음악을 경험할 수 있도록 하였다. 이러한 교수법은 가창 영역에 치우쳐 있는 실제 민요 학습 현장에 기악, 창작, 감상을 포함하여 다양한 영역을 경험할 수 있게 도와준다. 지도안 개발에 앞서 달크로즈의 교육철학과 교수법을 조사하고, 2007 개정 교육과정을 바탕으로 중학교 3학년 5종 교과서에서 민요 교수․학습과 관련된 지도 내용을 분석하여 달크로즈 교수법 학습에 적합한 제재곡을 선정하였다. 선정된 제재곡은 지역별로 경기민요 <한강수타령>, 남도민요 <진도 아리랑>, 동부민요 <뱃노래>로 각 2차시 지도안을 제시하였다. 먼저 경기민요의 제재곡인 <한강수타령>에서는 민요의 기능을 알아보고 가락과 형식에 맞추어 부채를 활용하여 신체 표현하기, 굿거리장단의 기본 장단을 익힌 후 장단에 어울리는 신체 표현하기를 제시하였다. 또한 가락에 따라 2소박, 3소박을 구분하고 각 소박에 어울리는 변형장단을 즉흥적으로 만들어 창의적으로 표현할 수 있도록 하였다. 두 번째 남도민요의 <진도 아리랑>에서는 시김새가 발달되어 있는 육자배기조의 특성에 맞도록 신체를 이용하여 시김새를 표현하고, 진도 아리랑에 자주 사용되는 리듬을 찾아 신체 표현하는 방법을 제시하였다. 또한 진도 아리랑에 사용되는 세마치장단의 리듬꼴을 다양하게 변형하는 수업을 수준별 학습으로 제시하였다. 마지막으로 동부민요의 <뱃노래>에서는 다양한 지방의 뱃노래를 감상하며 가사에 맞게 신체 표현하기, 뱃노래와 자진뱃노래를 부르며 걷기 동작을 제시하였다. 또한 동부민요조의 음계와 특징을 살려 한 도막 형식의 가락 짓기를 통한 즉흥 연주로 학생들의 잠재된 창의성을 이끌어 낼 수 있도록 하였다. 본 교수․학습 지도안의 신뢰도와 타당도를 검증하고, 학교 현장에서 적용 가능성 여부를 알아보기 위해 현직 교사들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사의 결과를 종합해보면 달크로즈 교수법을 적용하여 민요를 다양한 신체를 이용한 활동으로 구성함으로써 학습자들이 민요에 대한 흥미를 느끼고 이해하기에 적합한 것으로 평가되었다. 따라서 본 연구자가 개발한 교수‧학습 지도안을 실제 학교 현장에 적용할 경우, 교사는 다양한 활동을 선택적으로 구성하거나 모든 활동이 충분하게 적용될 수 있도록 시간을 적절하게 안배하여 지도하기를 권장한다. 이에 따라 학생들은 달크로즈 교수법의 다양한 음악적 활동과 경험을 통하여 민요의 특징을 이해하고 나아가 국악에 대한 폭 넓은 시각과 우리 음악의 가치를 인식할 수 있기를 기대한다.;The purpose of this study is to develop an effective lesson plan for teaching and learning folk songs to teach third year middle school students by applying the Dalcroze Teaching Method. Dalcroze suggests three types of teaching methods to get students to experience music by involving in various activities: eurthythmics, solfege, and improvisation. These teaching methods enable students to experience various areas of music including instrument, composition and appreciation in actual classroom situation where is inclined to teach singing area. This paper is organized as follows: First, Dalcroze’s education philosophy and his teaching methods are reviewed, second, three representative pieces appropriate for the Dalcroze Teaching Method are selected by analyzing lesson plans related to the teaching and learning of folk songs in 5 kinds of third year middle school textbooks based on the 2007 Revised Educational Curriculum. Each pieces are chosen by considering regions: for Gyeonggi(central district) folk song , for Namdo(southern) folk song, for Dongbu(eastern) folk song. Last, the first teaching plans of each song are suggested. Gyeonggido section deals with physical expressions matching the beat was presented after learning the basic beat of the Gutgeori and physical expression by utilizing the fan matching the form and melody and to investigate the functions of folk songs. Moreover, according to the melody, 2 and 3 Sobak are distinguished and through improvisational activities of variation of rhythm matching each Sobak enabling creative expressions of various variations of rhythms. In Namdo folk song section, the body is used to match the characteristics of the Yukjabaegijo which has a developed Sigimsae expressing the Sigimsae presenting a method expressing the physical expression finding the rhythm often used in Jindo Arirang. Moreover, classes by level diversely transforming the rhythm through Saemachi beat used in Jindo Arirang were presented. Finally, in the Dongbu folk song section, a variety of regional boating songs can be appreciated expressing the body fitting the lyrics, motions such as walking while singing the Jajin Baetnorae was presented. In addition, through two Domak melody building upon the characteristics of musical scales of the eastern folk song, the potential creativity of the students was brought to light through improvisation. In order to investigate the applicability in real classrooms and verify the reliability and validity of this lesson plan developed for teaching and learning folk songs, a questionnaire survey was conducted targeting current teachers. The results of the survey revealed that the lesson plan applied Dalcroze Teaching Method was suitable for learners to improve interests and understanding regarding folk songs through various activities. As a consequence, if the teaching and learning plan developed by current study is applied to actual classroom situation, it is recommended that the teachers optionally organize various activities or appropriately arrange the time so that all activities can be sufficiently applied. Accordingly, students will understand the characteristics of folk songs through experiencing diverse music activities using the Dalcroze Teaching Method and furthermore broaden the range of vision regarding traditional folk music as well as recognize the value of our music.
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