View : 58 Download: 0

협동학습 모형을 적용한 중학교 바이올린 수업 지도안 개발

Title
협동학습 모형을 적용한 중학교 바이올린 수업 지도안 개발
Other Titles
Development of a middle school violin lesson plan applying cooperative learning model
Authors
안여경
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김선미
Abstract
본 연구의 목적은 협동학습 모형을 적용한 중학교 바이올린 수업 지도안을 개발하는 데에 있다. 중학교에서 기악교육은 음악개념을 심화시키고 창의적 표현을 계발하는 중학교 음악교육목표 달성에 필수적이며 그 중 바이올린은 풍부한 음색과 자유로운 강약표현이 가능한 관현악의 핵심악기이다. 바이올린 수업이 성공적으로 이루어지기 위해서 가장 중요한 것은 학생들의 참여와 동기를 높여주는 것이다. 협동학습은 학생들의 참여와 동기를 키우는 장점을 갖는데 기존의 협동학습을 적용한 기악교육 지도안은 주로 초등학생을 대상으로 보상에 중점을 두는 전략을 사용하여 사춘기 중학생에게 적합하지 않으며 바이올린 수업 연구는 활발하지 못하다. 연구를 위해 먼저 청소년기의 기악교육과 바이올린 교육, 협동학습에 대한 이론적 배경을 정립하였고 선행연구를 고찰하였다. 지도안 개발은 중학생을 대상으로 하여 과제중심 협동학습 모형을 적용하였다. 총 3차시의 수업이 과제분담학습 모형의 절차에 따라 연계적으로 진행되며 전문가 모둠에서의 협동학습에는 집단탐구 모형을 적용하였다. 제재곡은 레오폴드 모차르트의 장난감 교향곡으로 바이올린 이중주로 편곡된 악보를 사용하였다. 수업의 절차는 다음과 같다. 먼저 연주능력이 이질적인 3인씩 모둠을 구성한다. 장난감 교향곡에 대한 설명을 들은 학생들은 1~3악장 중 하나를 선택한다. 동일한 악장을 선택한 학생끼리 전문가 모둠을 구성하며 집단탐구 모형을 적용하여 해당 악장을 연습한다. 활동 결과를 발표한 후 원래 모둠으로 복귀하여 1~3악장 전체를 연습하는데 체크리스트를 활용하여 협동학습 한다. 평가방법은 교사가 학생 개별 연주를 평가하는 동시에 학생들은 자기 평가지와 모둠 평가지를 작성한다. 개발된 지도안은 2인의 전문가에게 내용타당도를 검증받아 실제 수업 하였으며 설문지를 통해 학생들의 의견을 수렴하고 관찰한 결과 학생들은 수업에 대한 흥미를 증진하였다. 결론적으로 본 연구에서 개발한 지도안은 다음과 같은 의미를 갖는다. 첫째, 합주의 즐거움이 학습의 보상이 되는 수업이다. 둘째, 학습의 내재적 동기에 초점을 두었다. 셋째, 효율적인 협동학습을 위하여 연계성을 갖는 수업이다. 한편 협동학습 과정 중 사회적 기술 부족으로 의사소통에 어려움을 겪는 학생들이 있었다. 협동학습에서 사회적 기술 교육에 대한 중요성은 이전부터 야기되어 왔으나 교사들을 위한 실제적인 사회적 기술지도 방안이나 교육은 활발하지 못하다. 이와 같은 연구 결과를 바탕으로 협동학습 모형을 적용한 중학교 기악 수업에 대한 연구와 성공적인 협동학습 수업을 위한 교사교육이 활발히 이루어지길 바란다.;The purpose of this study is to develop a lesson curriculum for violin in middle schools applying cooperative study model. Instrumental education for middle schools helps deepening concepts of music and develop creative expressions so it is essential for achieving goals of music education of middle schools. A violin is a core instrument of orchestral music which offers abundant timbre and unconstrained dynamics. To achieve successful violin lessons, the most important things is to encourage students' participation and motivation. The cooperative learning has its advantages in boosting students' participation and motivation however, studies on violin lessons are not active and lesson curriculums based on conventional cooperative learning are not suitable for middle-school students as they are mainly for compensating elementary school students. For my study, firstly theoretical base on the cooperative study was established and relevant preceding researches were reviewed. The derived curriculum adopts task-centric model targeting middle school students. The lesson which consists of total three stages has been proceeded according to the task-distributed study model systematically and the cooperative study model has been applied to the expert group. Music scores of The subject music was Kindersymphonie of Leopold Mozart arranged by duet-violin were used. The process of the developed lesson is as follows. First, small groups are created by arranging three students per group with different ability of playing instruments. Those students are supposed to choose one movement among 1st~3rd movements after being explained about the Kindersymphonie. Students who choose the same movement will form the expert group and practice their movement based on the cooperative study model. After presenting their activity results, they return to their previous group and practice all movements for cooperative study with checklists. Corresponding evaluation will be done both by the teacher who evaluate individual performance of playing and the students who fill out self-evaluation and group-evaluation form. The developed lesson curriculum was reviewed by two experts before being applied to the actual lesson, and boosted students' interest in the lesson according to survey results. To be concluded the derived lesson curriculum based on this study has following implications: First, this lesson offers pleasure of ensemble as for compensation of study. Second, this lesson curriculum focuses on internal motivation for study. Third, this lesson curriculum has synergy for efficient cooperative study. While proceeding the cooperative study, there were students who had difficulties in communication due to lack of social skills. For the cooperative study, importance of education on social skills has been well-known but still education on realistic social skills for teachers are not active. It would be better to see various researches on instrumental lessons in middle school based on cooperative study model based on this study and education for teachers become more active in the future.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE