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대안학교와 일반중학교 음악수업이 중학교 2,3학년생의 정서지능 및 인성에 미치는 영향 비교

Title
대안학교와 일반중학교 음악수업이 중학교 2,3학년생의 정서지능 및 인성에 미치는 영향 비교
Other Titles
A Study on the Emotional Intelligence and Personality Effects of the 8th and 9th Grade Students in Alternative Middle School and Regular Middle School Music Curicullum
Authors
김민경
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
장근주
Abstract
본 연구의 목적은 대안학교와 일반중학교의 음악수업이 중학생 2,3학년의 정서지능 및 인성에 미치는 영향을 비교하여 보기 위한 것이다. 이를 위해 대안학교와 일반학교에서 음악교육을 받는 중학생 2,3학년 학생 550명을 대상으로 하여 설문조사를 실시하였다. 측정도구로 정서지능은 메이어와 셀로비(Mayer & Salovey, 1997)의 정서지능 모형에 입각하여 문용린(1999)이 제작한 청소년용 정서지능 검사도구를 사용하였고, 인성은 이규형(2002)이 개발 한 것을 최혁중(2010)이 수정·보완한 검사도구를 사용하였다. 수집된 자료는 연구문제에 따라 SPSS WINDOWS 18.0을 이용하여 평균과 표준편차를 산출하였다. 척도의 타당도를 분석하기 위해 요인분석을 실시하여, KMO와 Bartlett 검정을 실시하였고 일반학교와 대안학교, 학년별 정서지능과 인성 검사 수준을 비교하기 위해 독립표본 t-test로 검증하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 대안학교와 일반중학교 음악교육이 중학생 2,3학년의 정서지능에 미치는 영향 차이를 분석한 결과는 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 정서지능의 하위 영역 중 ‘정서조절’ 부분의 지능이 높았다. 정서조절 이외에 정서인식, 정서표현, 감정이입, 정서활용 부분에서는 유의한 차이를 보이지 않았다. 대안학교의 음악교육을 받은 학생의 정서지능이 일반학교의 음악교육을 받은 학생보다 높았다. 둘째, 대안학교와 일반중학교의 음악교육을 받은 중학생 2,3학년의 지능정서의 학년별 차이를 분석한 결과는 대안학교의 학생들의 학년별 차이가 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 반면에, 일반학교의 경우 중3학년과 중2학년은 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. 대안학교의 학생들이 음악교육을 받은 기간이 오래 될수록 정서지능이 높았다. 셋째, 대안학교와 일반학교 음악교육을 받은 중학생 2,3학년의 인성에 미치는 영향 차이를 분석한 결과는 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 인성의 하위 영역 중 인내성, 자신감, 자아존중감, 공경심 및 예절 부분의 인성이 높았으나, 집중력, 침착성 부분에서는 유의한 차이를 보이지 않았다. 대안학교의 음악교육을 받은 학생의 인성이 일반학교의 음악교육을 받은 학생보다 높았다. 넷째, 대안학교와 일반학교의 음악교육을 받은 중학생 2,3학년들의 인성의 학년별 차이를 분석한 결과 대안학교의 학생들이 학년별 차이가 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 반면에, 일반학교의 경우 중3학년과 중2학년이 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. 대안학교의 학생들이 음악교육을 받은 기간이 오래 될수록 인성이 높았다. 이상과 같은 결과는 대안학교의 음악교육이 중학교 2,3학년 학생들의 정서지능 및 인성에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 입증하였다. 따라서 일반학교의 음악교육이 대안학교의 교수법 및 수업방법 등 유용한 부분을 참고할 필요가 있다. 특히 대안학교의 음악수업과 같이 다양한 음악프로그램과 학생들의 적극적인 학습활동의 참여로 능동적으로 학생들이 수업에 참여하고, 탄력적 수업시간을 통해 학생들의 교과 학습을 자유롭게 진행함으로써 일반학교의 수업문화를 개선하는 것이 중요하다. 또한 대안학교의 음악교육과 일반학교의 음악교육이 다양한 영역에 미치는 영향을 다각적으로 연구함으로써 위의 연구결과를 재확인하고 검증하는 후속연구가 필요할 것으로 사료된다.;The purpose of this project is achieving the knowledge of how much regular middle school music curriculum effect on the students' emotional intelligence and personality. To presume the influence, I have done survey for five hundred fifty 8th and 9th grade middle school students. For the certain results, I used the measuring tool which was made by Moon Yong-lynn(1999), which was first developed by Mayer and Salovey(1997). For the measurement of the personality, I used the measurement tool modified by Choi-Hyuc joong, which was founded by Lee-Kyu hyung. The collected date calculated standard deviation and average through SPSS Windows 18:0. To analyze the validity of scale, KMO and Barlett was implemented for the examination. For comparing the emotional ability and personality between regular middle school and alternative middle school, I used the independent sample "T-test". Let's see the following results of experiment. First, the music curriculum in regular middle school and alternative school 8th and 9th grade students have been found differences about how each music curriculum effects on the emotional intelligence. The students who are under the alternative school education have higher emotional regulation than other regular middle school students, but there were slightly differences in emotional expression, empathy and emotional practical use. Second, in the emotional intelligence analysis, there were significant distinction in grade comparison which is in the alternative school. According to the analysis, 9th grade students higher emotional intelligence than 8th grade students ;however, the regular middle school students who are receiving the music curriculum have slight differences in grade comparison. Alternative school students received musical training period is longer the higher emotional intelligence. Third, the students who are taught the music curriculum in alternative school have higher personality grades than other students who are attending the regular middle school and getting a music curriculum. Alternative school students have high grades in parts of patient, self-confidence, self-esteem, reverence, and etiquette, but there were slightly differences in the concentration and self-possession grade. Fourth, in the analysis of personality for the students who are receiving music curriculum of alternative school in between 8th and 9th grade students. The 9th grade students get higher grade in personality ability section. On the other hand, the regular school 8th and 9th grade students were not statistically significant difference. The results show that the students receiving the musics curriculum in alternative school have more positive effects than students receiving the musics curriculum in regular school. It claims that regular school should reference the ways of how alternative school teaches to the students. This study has its meaning in prove the necessities of alternative school music education. The alternative school music education effects on the emotional intelligence and personality. Therefore, regular school music education needs to follow useful part of teaching and teaching methods of alternative school's music curriculum. In particular, like the alternative school's music programs which make students participate in learning actively, students need to concentrate enthusiastically. Also students with flexible class of regular school music program by learning progression free culture of the classroom to improve is important. The alternative school of music program and music education in regular schools in different areas by studying the effect of different views, and to validate the findings of a follow-up study confirmed are needed.
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