View : 184 Download: 0

생명공학 SSI(Socio-Scientific Issue)수업에서 중학생들의 의사결정 분석

Title
생명공학 SSI(Socio-Scientific Issue)수업에서 중학생들의 의사결정 분석
Other Titles
Analysis of Middle School Student's Decision-Making in the class of Biotechnology SSI(Socio-Scientific Issue)
Authors
정슬아
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
임미연
Abstract
지난 수십 년에 걸쳐 생명공학은 엄청나게 발전해 왔으며 우리 사회에 이익뿐만 아니라 위험을 제공하고 있다. 가까운 미래에 학생들은 생명공학과 관련된 논쟁거리에서 의사결정을 내려야 하는 상황에 접하게 될 것이기 때문에 과학교육에서는 학생들이 생명공학과 관련된 문제 상황을 바르게 이해하고 합리적으로 의사결정 할 수 있는 SSI 교육을 해야 한다. 따라서 본 연구에서는 합리적인 의사결정을 위한 SSI 교수전략을 개발하는데 기초 자료를 제공하고자 인간복제, GMO, 인간유전정보의 활용 세 가지 생명공학 SSI 주제로 수업하여 주제별 가상 상황에서 20명의 중학생들의 의사결정을 분석하고 수업을 통한 의사결정의 변화를 알아보았다. SSI 수업 전후 학생들이 작성한 활동지와 인터뷰를 통해 자료를 수집하였으며 통계적 분석과 질적 분석이 사용되었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 주제별 가상 상황에서의 입장 차이는 GMO 주제의 두 가지 가상 상황에서 유의미하게 나타났으며(p<.05), 이는 두 가상 상황에서 학생들이 대조되는 상황요인을 인식하기 때문인 것으로 해석된다. 둘째, 주제별 가상 상황에서의 의사결정 내용의 차이는 인간복제 주제의 두 가지 가상 상황과 인간유전정보의 활용 주제의 한 가지 가상 상황에서 감정적 형태와 윤리적 언급이 확연하게 나타났지만 GMO 주제의 두 가지 가상 상황에서는 감정적 형태와 윤리적 언급이 적게 나타났다. 이는 윤리적 문제로 인식되는 주제에서는 감정적 요소가 수반되는 것으로 여겨지며, 감정적 형태는 주로 현실성이 적은 극적인 가상 상황에서 나타나는 것으로 생각된다. 셋째, 주제별 가상 상황에서 학생들의 입장을 수업 전후로 비교했을 때, 전반적으로 수업 후에 보통 입장은 줄어들고 반대 입장은 늘어나는 경향을 보여주었다. 특히, 인간유전정보의 활용 주제의 한 가지 가상 상황에서는 통계적으로 유의미하게 반대 입장이 늘어났음을 확인 할 수 있었다(p<.05). 수업을 통한 관련지식의 습득과 학생들의 모둠토론 그리고 학생들에게 제공된 읽기자료가 이러한 결과에 영향을 미쳤음을 확인 할 수 있었다. 넷째, 수업 후에 주제별 가상 상황에서 의사결정 형태의 전반적인 변화는 이성적 형태는 증가하고 감정적 형태와 직관적 형태는 감소하였다. 이를 통해 합리적인 의사결정에 SSI 수업이 도움이 됨을 알 수 있었다. 개별적인 의사결정 내용의 변화로는 수업 후에 과학적 개념을 사용하거나 수업 내용이 구체화되고 추가되며 표현이 확언적으로 변화하는 특징을 확인 할 수 있었는데 이러한 변화들은 수업 내용에 크게 영향을 받은 것으로 보여 진다. 본 연구의 결과를 통해 학생들은 동일한 SSI 주제라도 상황에 따라 의사결정을 다르게 할 수 있으며 학생들의 의사결정에 수업 내용이 크게 영향을 미친다는 것을 확인할 수 있었다. 즉, 교사는 학생들의 상황별 의사결정 방식을 고려하여 수업 구성을 해야 하며 정확하고 균형 잡힌 SSI 관련 정보를 제공해야 할 것이다.;Over the past several decades, biotechnology has enormously developed and provided not only profit but also risk to our society. In the near future, because students will face the situation to make a decision on controversial issues related to biotechnology, scientific education should provide SSI education that enables students to correctly understand and reasonably decide a problematic situation in relation to biotechnology. Accordingly, this study had a class with three subjects of biotechnology SSI regarding human cloning, GMO and utilization of human genome information and analyzed 20 middle students' decision-making in assumed situations by subject and examined the changes of decision-making through class for the purpose of providing basic data to develop the SSI teaching strategy for reasonable decision-making. Through worksheets prepared by students and interviews before and after the SSI class, data were collected to use for statistical and qualitative analysis. The results of this study are as follows : First, in the assumed situations by subject, the view difference was shown to be significant in two assumed situations of the GMO subject (p<.05) and it was found that it was because the students recognized contrasting situation factors in the two assumed situations. Second, in the difference of decision-making contents in the assumed situations by subject, the emotional type and ethical mention were shown clearly in the two assumed situations of the human cloning subject and one assumed situation of the subject for the utilization of human genome information but the two assumed situations of the GMO subject showed less the emotional type and ethical mention. It is considered that a subject that is connected to an ethical problem accompanies emotional elements and the emotional type normally appears in a dramatically assumed situation with less reality. Third, when the students' views are compared to those prior to the class in the assumed situations by subject, the common views decreased and opposite views increased after the class as a whole. In particular, it could confirm that in an assumed situation of the subject for the utilization of human genome information, opposite views increased with statistical significance (p<.05). It was confirmed that the acquisition of related knowledge through the class, students' group discussion and reading materials provided to students had effects on the results. Fourth, as for the whole changes of the decision-making types in the assumed situations by subject after the class, the reasonable type increased and the emotional and intuitive types decreased. It was found that SSI class can help reasonable decision-making. Regarding the changes of the individual decision-making contents, it was confirmed that after the class, there were characteristics such as use of scientific notions, concreteness and addition of contents and change to affirmative expression and these changes seem to be largely influenced by the class contents. Through the results of this study, it was also confirmed that the students can make decision-making different even to the same SSI subject according to situations and the class contents largely influence students' decision-making. That is, teachers should consider a decision-making method according to students' situations and provide accurate and balanced SSI related information.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE