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이화여대 자연사박물관 교육프로그램과 과학과 교육과정 연계성 분석

Title
이화여대 자연사박물관 교육프로그램과 과학과 교육과정 연계성 분석
Other Titles
An Articulation Analysis on the Education Program of Natural History Museum of Ewha Womans University and Science Curriculum : Focus on Biology Education
Authors
우예슬
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정종우
Abstract
The purpose of this study is to enhance education program for nonformal science education institution by analyzing education program of Ewha Womans University of natural history museum. In this study, the relevance check of the curriculum and educational program of Natural History museum. As nonformal science education institution, this study is trying to confirm whether researcher want to run the educational role of the education program of the Natural History Museum. For this reason, were included in the analysis the Ewha Womans University Museum of Natural History biology science education programs that have been established using the revised curriculum in 2007. For Grade 3-4, courses 21 that are performed to date from 2010 were included. 5-6 grade, course of 17 to be enforced by the spring semester of 2013 from the current 2011 were included. Materials for the course included in the study was performed based on the materials corresponding to the course. The course was confirmed that it was constructed to correspond educational goals are presented in most courses, the search element. It was also to provide a deepening with a collaboration with top grade in terms of the material and content. The educational objectives that are included in the teaching materials, were analyzed in accordance with the science education goal classification system of Klopfer. If applicable to the area of ​​knowledge and understanding of the analysis result of educational goals of 5-6 year 3-4 year was the most. It seems that this is because you are using concepts and terminology that are required to provide a deepening content. Area of ​​interest and attitudes towards the next was followed after. This could be confirmed by providing a serious contents experiment through hunting activities, lectures were configured. This can be interpreted as the Natural History Museum to carry out properly the role of strengthening the interest and attitudes of students. Also, educational programs that are included in the various search elements that are presented to the curriculum is confirmed. Time, to provide for reasons such as lack space, the equipment it was done mainly on hard work and experimentation in most schools. This can be analyzed to have to carry out properly the role complementary of the educational institutions of the format required by the education program of the Natural History Museum is the science education community is nonformal. Curriculum cooperation were analyzed separately on the side of the cooperation of the material and content cooperation vertical surface. When cooperation with content, based on the course of the spiral, the contents of the deepening was included in a variety of ways. Courses with materials linkage is a case where not limited to grades, are contained in the course content social scientific issues. 13 lecture course in 21 has the content collaboration, is configured to have a material cooperation 8 courses 3-4 grade. 13 courses 17 courses during the contents have cooperation, 4 course is configured to have a material cooperation is 5-6 grade.;본 연구에서는 이화여자대학교 자연사박물관 생명과학 교육프로그램과 과학 교육과정의 연계성 확인을 통해 비형식 과학교육기관으로서 자연사박물관 교육프로그램의 교육적 역할 수행 여부를 확인하고자 하였다. 이를 위해 2007개정 교육과정을 사용해 개설된 이화여자대학교 자연사박물관 생명과학 교육프로그램을 분석에 포함시켰다. 3-4학년의 경우 2010년부터 지금까지 시행되고 있는 21개 강좌가 포함되었다. 5-6학년은 2011년부터 현재 2013년 봄 학기까지 시행되는 17개 강좌가 포함되었다. 연구에 포함된 강좌에 대한 자료는 강좌에 해당하는 교재를 토대로 진행되었다. 강좌들은 대부분 교육과정에서 제시하고 있는 교육 목표, 탐구 요소에 부합하여 구성 된 것을 확인 할 수 있었다. 또한 내용 및 소재 측면에서 상위 학년과 연계성을 가지고 심화 내용을 제공하고 있었다. 교재에 포함된 교육 목표는 Klopfer의 과학 교육목표 분류 체계에 맞추어 분석하였다. 3-4학년과 5-6학년의 교육 목표 분석 결과 지식 및 이해 영역에 해당하는 경우가 가장 많았다. 이는 심화 내용 제공에 필요한 개념 및 용어를 사용하고 있기 때문으로 보인다. 다음으로 태도 및 흥미 영역이 뒤를 이었다. 이는 심화 내용 제공, 실험, 탐구 활동을 통해 강의가 구성 된 것을 통해 확인 할 수 있었다. 이는 자연사박물관이 학생들의 태도 및 흥미 증진의 역할을 적절히 수행 하는 것으로 해석 할 수 있다. 또한 교육프로그램은 교육과정에 제시된 탐구 요소들을 다양하게 포함하고 있는 것으로 확인 되었다. 대부분 학교에서 시간, 공간 및 기자재의 부족 등을 이유로 제공하기 어려운 활동이나 실험 등을 위주로 진행 되고 있었다. 이는 사회가 비형식적 과학교육기관인 자연사박물관 교육프로그램에 요구하는 형식적 교육기관의 상호 보완적인 역할을 적절히 수행하고 있는 것으로 분석 할 수 있다. 교육과정 연계성은 수직적 내용 연계성 측면과 소재 연계성 측면으로 나누어 분석하였다. 내용 연계성을 가지는 경우는 나선형 교육과정에 근거하여 다양한 방식으로 심화 내용을 포함하고 있었다. 소재 연계성을 가지는 강좌는 학년에 국한되지 않고 과학과 관련한 사회 문제를 강좌 내용에 포함하는 경우이다. 3-4학년은 21강좌 중 13강좌가 내용 연계성을 가졌으며, 8강좌가 소재 연계성을 가지고 구성되었다. 5-6학년은 17강좌 중 13강좌가 내용 연계성을 가지며, 4강좌가 소재 연계성을 가지고 구성되었다.
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