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2009 개정「생명과학Ⅰ」교과서의 과학적 사고력에 따른 과학글쓰기 문항 분석

Title
2009 개정「생명과학Ⅰ」교과서의 과학적 사고력에 따른 과학글쓰기 문항 분석
Other Titles
A Study on the Analysis Scientific Writing Activities in 2009 Revised「Life Science Ⅰ」on the Scientific Thinking Ability
Authors
김희영
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정영란
Abstract
본 연구에서는 과학 교과서에 제시된 글쓰기 문항이 창의성을 비롯한 과학적 사고력 신장이라는 과학교육의 목표에 부합하도록 제시되어 있는지 알아보기 위해 글쓰기 문항을 분석하였다. 본 연구는 2009 개정 교육과정「생명과학Ⅰ」의 글쓰기 문항을 천재훈(2006)의 분석틀을 사용하여 과학적 사고력에 따른 유형별 빈도 분석을 실시하였다. 본 연구에서 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 과학적 사고력에 따른 글쓰기 문항의 빈도를 분석한 결과, 연역적 사고력을 요구하는 글쓰기 문항이 35.8%로 가장 높은 빈도를 보였으며, 귀납적 사고력을 요구하는 글쓰기 문항은 20.7%를 나타내었다. 창의적 사고력과 비판적 사고력을 요구하는 글쓰기 문항은 각각 9.2%와 7.3%로 낮은 빈도를 보였다. 둘째, 「생명과학Ⅰ」의 4개의 대단원 모두 연역적 사고력을 요구하는 글쓰기 문항이 가장 높은 빈도를 보였다. 그 중 ‘항상성과 건강’ 단원은 과학적 사고력에 따른 글쓰기 문항이 가장 많았으며 이는 인체의 생명활동에 대한 전체적인 내용을 이루는 많은 소단원으로 구성되어 있기 때문으로 볼 수 있다. ‘자연 속의 건강’ 단원은 사회적 쟁점이 되는 다양한 논제를 다루고 있어 다른 단원보다 비판적 사고력을 요구하는 글쓰기 문항의 빈도가 높은 특징을 보였다. 셋째, 출판사별 과학 글쓰기 문항 빈도는 연역적 사고력을 요구하는 글쓰기 문항이 가장 많았다는 공통점은 있었으나, 5개의 교과서 중 1개의 교과서에서만 일부에 편중되지 않고 다양한 유형의 문항을 제시하고 있었다. 넷째, 과학 교육의 목표에 부합하기 위해 만들어진 창의력 신장을 위한 글쓰기 문항 중 실제적으로 창의적 사고력을 요구하는 글쓰기는 9% 정도에 불과하였다. 따라서 창의력 신장 글쓰기 문항에 대한 보완과 개발이 이루어져야 할 것이다.;The purpose of this study, presented in scientific text questions creativity, including writing scientific thinking ability to meet the goals of science education is presented to determine whether the questions were writing. This study revised curriculum 2009 「Life Science Ⅰ」cheonjaehun questions of writing (2006), using the framework of scientific thinking, according to the type, frequency analysis was performed. Conclusions from this study are as follows. First, according to scientific thinking and analysis of the frequency of writing questions, writing questions that require deductive thinking, 35.8% showed the highest frequency, inductive thinking, writing questions that require 20.7%, respectively. Creative thinking and critical thinking questions that require writing by 9.2% and 7.3%, respectively, were less frequently. Second, the 「Life Science Ⅰ」finale all four of deductive thinking questions that require the highest rate was writing. Of those 'homeostasis and health' section in accordance with the scientific thinking writing was the most common questions about the activities of life in the human body that make up the whole story consists of many subsections can be seen as due. 'Nature in the health' section of the thesis deals with a wide variety of social issues is another section that requires critical thinking than writing features showed a high frequency of questions. Third, science writing by publishing frequency of questions requiring deductive thinking, the writing was the most common questions in common, but, one of five textbooks, textbooks are not concentrated in only some of the various types of questions were presented. Fourth, in order to meet the goals of science education for improving creativity made ​​in writing questions that require creative thinking practically Writing was only 9%. Therefore, improving creativity and a supplement to the writing questions will be developed.
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교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
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