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웹기반 비즈니스 한국어 교육과정 설계를 위한 요구 분석

Title
웹기반 비즈니스 한국어 교육과정 설계를 위한 요구 분석
Other Titles
Needs analysis for designing the curriculum for web based business Korean-Focusing on learner support function
Authors
김혜원
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이미혜
Abstract
본 연구의 목적은 웹기반 비즈니스 한국어 교육과정 설계를 위한 학습자들의 요구 분석에 있다. 업무와 한국어 학습을 병행해야 하는 비즈니스 학습자는 꾸준한 한국어 학습이 어렵다는 점을 인식하고, 그에 대한 대안이 될 수 있는 비즈니스 웹기반 한국어 교육과정 설계를 제안했다. 이론적 배경에서는 특정 목적 외국어 교육과정 설계 시에 고려되어야 할 점에 대해 알아보았다. 학습자의 특성을 파악하는 것이 교육과정 설계의 기초이며 이것은 학습자의 요구조사를 통해 알 수 있다. 또한 웹기반 학습에서 웹의 하이퍼텍스트성을 이용하여 효과적으로 교육할 수 있는 구성주의의 학습 이론을 알아보았다. 구성주의의 ‘자기 주도 학습’, ‘상호작용’, ‘실제 자료 제시’와 같은 학습 이론들은 웹기반 학습에서 학습자 지원 기능을 통해 구현될 수 있다. 또한 선행연구에서는 현재 웹기반 한국어 학습 프로그램에서의 학습자 지원 기능에 대해 알아보기 위하여 구성주의 학습 이론을 기반으로 한 분석 기준을 마련하여 웹기반 한국어 학습 프로그램을 분석하였다. 이론적 배경과 선행연구를 바탕으로 웹기반 비즈니스 한국어 교육과정 설계를 위한 요구조사를 실시하였다. 요구조사는 설문조사를 통해 실시하였고 설문은 Ⅰ.학습자 기초 정보 Ⅱ. 학습 구성과 운영, Ⅲ. 학습자 지원 기능에 대한 문항으로 구성되었다. 설문 응답자들은 한국에 2년 이하로 거주하는 단기 거주자 비율이 높고, 주로 30대이다. 또한 주로 경영‧금융‧전자 직종에 종사하며 고학력자가 대다수이다. 학습 구성과 운영에 대한 요구를 조사하기 위해 웹기반 학습의 필요성과 학습 유형, 학습 시수, 학습에 이용할 기기에 대한 질문을 했다. 응답자의 67%가 웹기반 비즈니스 한국어 학습과정이 필요하다고 했는데 웹기반 학습의 장점으로 시공간을 초월하여 학습할 수 있다는 점을 제일 많이 들었고, 웹기반 학습의 단점은 스스로 학습이 어렵다는 점이었다. 학습 유형으로는 면대면 학습과 웹기반 학습의 블렌디드를, 학습 시수는 회당 20-30분에 주 1-2회 정도의 적은 시수를 원했다. 학습 기기로는 모바일 러닝이 가능한 태블릿 PC를 사용할 것이라는 의견이 가장 많았다. 학습자 지원 기능에 대한 요구를 파악하기 위해 ‘자기 주도 학습’, ‘상호작용’, ‘실제 자료 제시’를 구현할 수 있는 기능을 나열하고 그 중요도에 대해 물었다. 설문 결과 실제 자료 제시’와 ‘자기 주도 학습’의 기능에 대한 중요도가 높은 것으로 나타났다. ‘상호작용'에 대해서는 교사와의 상호작용에 대한 중요도는 높았지만, 동료 학습자와의 상호작용에 대한 중요도는 높지 않다는 결과가 나왔다. 따라서 웹기반 비즈니스 교육과정 설계 시에는 비즈니스 과제에 대한 실제자료를 사용하여 내용을 구성하고 학습자 스스로 학습할 수 있는 기능을 다양하게 포함하는 것이 중요하다. 또한 상호작용은 학습자간보다는 교사와 할 수 있도록 설계해야 한다. 본 연구는 웹기반 비즈니스 한국어 교육과정 설계를 위한 요구 조사를 실시하여 학습 구성과 운영 방법 및 학습자 지원 기능에 대한 요구를 파악했다. 웹에 기반한 비즈니스 한국어 교육과정 개발을 제안했다는 점과 웹기반 프로그램 개발 시에 운영 및 구성 방법과 학습자 지원 기능이 어떻게 설계되어야 하는지에 대해 요구 분석을 바탕으로 제안했다는 점에 본 연구의 의의가 있다.;The purpose of this study lies in the analysis of needs of learners to design web based educational curriculum for business Korean. Business learners who have to study both the Korean language and business works found it difficult to steadily study Korean and proposed, as an alternative, designing the curriculum for web based business Korean. In the theoretical background, things to take into consideration when designing the curriculum for special purpose foreign language were studied. To understand the learners’ characteristics is the basis of the designing of the curriculum and this can be found when we investigate learners’ needs. In addition constructivism’s learning theory was studied which uses web’s nature of hypertext in web based study and effectively educates learners by it. The theories such as ‘self-led learning’, ‘interaction’, ‘authentic materials’ from constructivism can be realized through ‘self-support function’ in web based study. In previously conducted researches, to see learners’ support function in web based Korean language programs, analytical standards based on constructivism learning theory were arranged and web based Korean language learning programs were analyzed. Based upon theoretical background and pre-performed research, investigation of the learners’ needs were conducted for the designing of educational curriculum for web based business Korean. It was conducted through questionnaire and it was composed of 1, basic information of learners, 2, composition and operation of the study, 3, learners support function. The respondents were highest in the short term dwellers who lived for less than 2 years and most of them were in their thirties and they were engaged in management, finance, electronics and most of them were academically highly achieved. To investigate the needs about the composition and operation, questions were asked about the necessity of study and learning pattern, number of classes and gadgets to be used. 67 percent of them said this web based business language of Korean is necessary and as a merit of it they said that it transcends time and space and as a demerit they said that it was difficult to study by themselves. Regarding learning pattern, the blended type combining face-to-face study and web based study and in number of classes once or twice per week and for 20-30 minutes were wanted most. As learning gadgets tablet PC which enables mobile learning were found to be the highest. To understand the needs about learners support function, functions to realize ‘self-led learning’, ‘interaction’, ‘authentic materials’ were enumerated and the level of importance was asked. After the survey it was found that ‘authentic materials’ and ‘self-led learning’ were found to be very important. Regarding ‘interaction’, while the interaction with teachers was shown to be important, that with peer learners was shown to be rather low. Therefore when designing web based business curriculum, it is important that content should be composed using authentic material about business assignments and self learning function should be included. As for ‘Interaction’, it was noted that it should be done with teachers not with student themselves. This thesis was to understand, by conducting the investigation of learners’ needs in web based business Korean language curriculum, how to compose it and operate it and support the learners. This thesis is meaningful in that it proposed web based business Korean curriculum and it is also significant that it proposed the operating and composing methods of it and support function for learners at time of program development on the basis of analysis of needs.
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