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학급단위 집단독서치료가 초등학교 고학년 아동들의 또래관계와 학급응집력에 미치는 영향

Title
학급단위 집단독서치료가 초등학교 고학년 아동들의 또래관계와 학급응집력에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Group Bibliotherapy Program on Peer Relationships and Class Cohesion of the upper Grade Students in Elementary Schools
Authors
민지현
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김은숙
Abstract
본 연구의 목적은 초등학교 고학년 학생들을 대상으로 한 학급단위의 집단독서치료가 초등학생의 또래관계와 학급응집력 향상에 미치는 효과를 알아보고 이를 바탕으로 집단독서치료를 창의적 체험활동의 교육과정으로 운영함으로써 학급단위 인성교육 차원에서 활용하려는데 목적이 있다. 연구 대상은 경기도 소재 D초등학교 5학년 2개 학급(학급당 학생 수 22명)을 선택하여 한 학급을 실험집단으로, 다른 학급을 비교집단으로 구성하여 실험집단에 10회기의 집단독서치료를 실시하였다. 집단독서치료 프로그램은 창의적 체험활동 시간을 이용하여 매 회기마다 50분씩 실시하였다. 같은 기간 비교집단에는 한자교육과 같은 또래관계와 학급응집력과는 관련 없는 활동 내용을 지도하였다. 본 연구는 유사실험설계로 아동의 또래관계와 학급응집력을 알아보기 위해 치료 전과 치료 후 각각 실험집단과 비교집단에 또래관계 검사, 학급응집력 검사를 실시하여 측정하였다. 본 연구의 가설을 통계적인 방법으로 검증하기 위해 SPSS/PC 18.0 프로그램을 사용하여 독립검정 t-test로 집단 간 동질성 검증을 하였다. 또, 일변량분석으로 두 집단 간 종속변인의 각 하위요인들이 사후점수 차이가 나는지 살펴보았으며 집단독서치료 프로그램의 순수한 실험효과를 검증하기 위해 공분산분석(ANCOVA)를 실시하였다. 본 연구에서 나타난 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 집단독서치료 프로그램에 참여한 실험집단은 비교집단에 비하여 또래관계가 향상되었으며, 또래관계의 하위 요인 중 사회적 지지와 우의 영역이 유의미하게 향상되었다. 둘째, 집단독서치료 프로그램에 참여한 실험집단은 비교집단에 비하여 학급응집력이 향상되었으며, 학급응집력의 모든 하위 요인(환경 분위기, 상호신뢰, 사기, 일체감, 의사소통)이 유의미하게 향상되었다. 뿐만 아니라 활동 회기별로 작성한 아동의 활동 소감을 분석한 결과, 서로 친밀감이 생기고 기본적인 대화법을 알게 되어 도움이 되었다는 반응과 서로를 의지하고 응원하는 모습을 보여 집단독서치료 프로그램이 또래관계와 학급응집력에 효과가 있음을 보완해주었다. 본 연구의 제한점은 다음과 같다. 우선, 본 연구에서 유의미한 효과가 나오지 않은 또래관계의 ‘처벌주도권’과 ‘대립’영역을 위한 활동들이 본 프로그램에서 다른 영역들에 비해 충분히 다루어지지 않았다는 한계점이 있어 이를 보완한 프로그램이 추후 구성되어 연구될 필요성이 있다. 또한 경기도 G시에 재학 중인 초등학교 5학년 한 학급만을 대상으로 실시한 연구이므로 연구결과를 일반화하기에는 부족하다. 그리고 학급 전체 아동을 대상으로 프로그램을 진행하다보니 아동들의 상호작용 및 행동변화를 상세히 관찰․분석하는데 어려움이 있었으며 10회기의 단기간 프로그램으로 근본적인 변화를 위한 지속적인 프로그램으로 보기엔 한계가 있다.;The purpose of this study is to apply the group Bibliotherapy as experiential learning activities to humanistic education in elementary curriculum among upper grade students. It focuses on the influence of group therapy in peer relationship and Class Cohesion. Selected subjects were two 5th grade classes with 22 students each from D elementary school located in Gyeong-gi province. One class, a experimental group, had 10 sessions of 50 minutes group Bibliotherapy, while comparative group had chinese character learning programs, which does not affect on peer relationship nor Class Cohesion. To prove the effects of the Bibliotherapy, preceeding and post peer relationship test and Class Cohesion test were conducted to both groups. The data were analyzed statistically through independent t-test with SPSS/PC 18.0 to verify correlations of two groups. Based on one-way ANOVA method, sub factors of dependent variable were reviewed for significant difference between pre and post test. In addition ANCOVA was used to verify authentic effect of the therapy. The results were as follows First, the experimental group’s peer relationship enhanced more significantly than comparative groups’ especially on group support and amity area. Second, the Class Cohesion within experimental group increased in class atmosphere, credibility, morale, unity, and communication. Each session reviews of the subjects showed the peer relationship and the Class Cohesion improved due to increase communication, support, dependency, and intimacy which proves effect of the group reading program. The limitation of the research is as follow : The program had minimal effects on sub factors such as punishment hegemony, and conflict relatively to other sub factors, which will require additional support program in future. Since the research only covered one class out of 5th graders in the school, it restrained the result to be generalized, in addition the limited number of sessions and qualitative observation. A short-term programs such as 10 or less sessions was hard to consider to cause fundamental changes.
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교육대학원 > 상담심리전공 > Theses_Master
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