View : 57 Download: 0

인성교육 관련 그림책을 활용한 동극활동이 유아의 친사회적 행동 및 정서지능에 미치는 영향

Title
인성교육 관련 그림책을 활용한 동극활동이 유아의 친사회적 행동 및 정서지능에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Dramatic Play using Picture Book of Character Education on Children's pro-social behavior and emotional intelligence
Authors
이현경
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김순환
Abstract
The aim of this study is to determine the effect of dramatic play using picture book of character education on children's pro-social behavior and emotional intelligence. Based on this, this study will find the way of teaching and learning for desired character education. The study matters are below according to the purpose of this study. 1. How does dramatic play with picture book of character education affect children's pro-social behavior of 4-year-olds? 2. How does dramatic play with picture book of character education affect children's emotional intelligence of 4-year-olds? The objects of this study are 48 children who are 4 years old in a D kindergarten and M kindergarten which is located in Incheon. Among these, the 24 children belong to a experimental group conducted with dramatic play with picture book of the character education and the 24 children belong to a comparison group conducted with dramatic play with picture book of everyday life. A experiment period is 7 weeks from March 28, 2013 to May 10, 2013. The experimental group performed dramatic play after selecting 13 picture books of character education and reading 2 picture books aweek. However, the comparison group only performed dramatic play after reading picture books of everyday life. Pro-social behavior measurement tools(Skill Situation Measure) produced by McGinnis and Goldstein(1990) was pretested and modified by Won-Young Lee, Chanok Park and Young-Hee Noh(1993) to measure pro-social behavior children. The children's emotional Intelligence test was conducted with 'Teacher's manual for children's emotional intelligence rating scale which was made by Koung-hoe Kim on the basis of Emotional Intelligence factor suggested by Goleman(1995). Pre-post examination was conducted by using these tools and the collected data was analyzed through pre and pro-test between two groups and independent sample t-test. The results of this study are below. First, dramatic play with picture book of the character education has positive effects on children's pro-social behavior. These results were found to be effective in all pro-social behavior factors including personal emotional regulation skills, interpersonal relationship building skills, ability to adapt in the kindergarten. Second, dramatic play with picture book of character education has positive effects on children's emotional intelligence. This results were found to be effective in all children's emotion intelligence factors including the use of self-emotion, perception and consideration of others emotion, emotional regulation and suppression and relationship with teachers and peers. In conclusion, this study proposes that dramatic play with picture book of character education has meaningful effects on development of children's Pro-social behavior and emotional intelligence.;본 연구는 만 4세 유아들을 대상으로 인성교육 관련 그림책을 활용한 동극활동을 실시하여 현장에 적용함으로써 유아의 친사회적 행동 및 정서지능에 미치는 효과를 알아보는데 있다. 이를 바탕으로 바람직한 인성교육의 교수학습 방법을 모색하고자 한다. 연구 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 인성교육 관련 그림책을 활용한 동극활동이 만4세 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 인성교육 관련 그림책을 활용한 동극활동이 만4세 유아의 정서지능에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 인천광역시에 위치한 D 유치원, M 유치원에 재원중인 만4세 48명이다. 그 중 24명은 인성교육 관련 그림책을 활용한 동극활동을 적용하는 실험집단이고, 24명은 생활주제 중심의 그림책을 읽고 동극활동을 적용하는 비교집단이다. 실험기간은 2013년 3월 28일부터 5월 10일까지 7주 동안 진행되었다. 실험집단에게는 인성교육 관련 요소가 포함된 13권의 그림책을 선정하여 1주에 2권씩 읽은 후 동극활동을 제공하였으며, 통제집단에게는 생활주제와 관련된 그림책을 읽고 동극활동을 제공하였다. 유아의 친사회적 행동 검사는 친사회적 기술을 측정하기 위해 McGinnis와 Goldstein(1990)이 제작한 친사회적 행동 측정 도구(Skill Situation Measure)를 이원영, 박찬옥, 노영희(1993)가 예비검사를 거쳐 수정․번안한 것을 사용하였고, 유아의 정서지능 검사는 Goleman(1995)이 제시한 정서지능의 요소를 기초로 김경회(1998)가 개발한 ‘교사용 유아 정서 지능 평정 척도’를 사용하였다. 이를 사용하여 사전․사후 검사를 실시하였으며, 수집된 자료는 두 집단의 사전․사후 검사를 집단 간 독립표본 t 검증을 통해 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인성교육 관련 그림책을 활용한 동극활동을 실시하는 것이 유아의 친사회적 행동에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 친사회적 행동의 하위 요인인 개인정서 조절능력, 대인관계 형성능력, 유치원 적응능력의 모든 영역에서 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 인성교육 관련 그림책을 통한 동극활동을 실시하는 것이 유아의 정서지능에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 유아의 정서지능의 하위요인인 자기정서의 이용, 타인정서의 인식 및 배려, 자기정서의 인식 및 표현, 감정의 조절 및 충동억제, 교사와의 관계, 또래와의 관계의 모든 영역에서 효과가 있는 것으로 나타났다. 이와 같은 결과는 인성교육 관련 그림책을 활용한 동극활동이 유아의 친사회적 행동 및 정서지능의 발달에 유의한 영향을 미쳤음을 시사한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE