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만 3, 5세 유아의 인성발달을 위한 교류 활동에 대한 실행 연구

Title
만 3, 5세 유아의 인성발달을 위한 교류 활동에 대한 실행 연구
Other Titles
Action Research on Transaction Activity for Character Development of Three and Five Years Old Children
Authors
이순배
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
홍용희
Abstract
본 연구의 목적은 실행 연구를 통해 만 3, 5세 유아의 인성발달을 위한 교류 활동 방안을 모색하여 이를 적용하고, 연령 간 교류 활동이 유아의 인성발달에 미치는 영향을 알아보는 것이다. 이를 통해 교육 현장에서의 연령 간 교류를 통한 인성교육 방향을 제시하고 교육적 효과를 높이는데 그 의의가 있다. 연구 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 만 3, 5세 유아의 인성발달을 위한 교류 활동 방안은 무엇인가? 2. 연령 간 교류 활동은 유아의 인성발달에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구는 실행 연구로써 서울시에 위치한 직장 보육시설인 푸른 어린이집 내 만 3세 산들반과 만 5세 구름반에서 실행됐으며, 연구 대상은 만 3세 15명, 만 5세 16명이다. 연구 기간은 2013년 3월 4일부터 5월 30일까지이다. 만 3, 5세 유아의 인성발달을 위한 교류 활동을 모색하기 위해 기존의 유아 인성발달과 연령 간 인성교육 실태를 점검하고 문제점을 인식했으며, 해결방안을 모색했고, 교류 활동 개발, 활동의 체계적인 운영과 구체적인 계획을 통해 실행했다. 연구는 만 3, 5세 유아의 인성발달과 인성교육의 문제점 인식 및 해결 방안 모색, 1차 실행, 1차 실행 평가, 2차 방안 모색, 2차 실행, 1, 2차 실행 평가 순으로 실행됐다. 이에 따른 결과를 알아보고자 교류 활동 실행 시간의 유아 및 교사의 행동을 녹화, 녹음하고 전사하였으며, 이와 함께 연구자가 약기노트를 작성하여 현장노트를 만들고, 이를 부호화, 범주화하여 연구 문제별로 분석했다. 또한 주간보육계획안, 일일보육일지, 사진자료, 유아 면담, 참여교사 면담, 부모 면담, 연구자 저널, 참여교사 저널, 부모 설문지, 가정연계 활동지 등을 수집하여 분석했다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 만 3, 5세 유아의 인성발달을 위한 교류 활동 방안을 수립하고자 만 3, 5세 유아의 인성발달과 연령 간 인성교육 실태를 점검했다. 그 결과, 단일연령집단 구성에서 다른 연령 또래에 대한 관심 부족으로 유아의 인성발달이 미흡했고, 이를 대체할 연령 간 인성교육은 실행되지 않았다. 이러한 문제점을 해결하기 위해 1차 실행을 했다. 1차 실행에서는 인성발달을 위한 교류 활동을 개발하고 교류 활동의 체계적인 운영 방안 모색과 구체적인 활동 계획 수립 후 만 3, 5세 유아의 인성발달을 위한 교류 활동을 실행했다. 인성발달 기준으로서 인성교육 내용을 존중, 배려, 우정, 친절, 나눔, 화합, 협력으로 선정했으며, 관심갖기, 이해하기, 만나기, 나누기, 협력하기의 교류 활동 과정에 따라 인성발달을 위한 교류 활동을 실행했다. 1차 실행 결과, 관심갖기, 이해하기 과정을 먼저 실행하고 관심갖기, 이해하기, 만나기, 나누기, 협력하기 과정으로 교류 활동을 확장해 나간 것은 유아들의 인성발달에 긍정적인 영향이 있었다. 그러나 교류 활동이 일정하게 운영되지 않아 각 학급 운영에 어려움이 생겼기 때문에 교류 활동의 일정한 운영의 필요했고, 만 3세 교실에서의 교류 활동이 공간 협소로 인해 문제가 제기되어 교류 활동을 실행하는 공간 선정이 필요했다. 또한 부모의 교류 활동 참여를 활성화하기 위한 가정연계 활동, 지역사회 자원을 활용한 지역사회 연계 활동이 요구됐고, 교류 과정에 있어서 유아들의 또래관계 변화로 인해 나누기, 협력하기 과정의 다각적 활동 모색이 요구됐다. 2차 실행에서, 만 3, 5세 유아들이 친해진 것을 반영해 교류 활동 과정에서 만나기 과정을 생략하고, 관심갖기 과정을 줄였으며 이해하기, 나누기, 협력하기 과정을 실시했다. 또한 1차 실행의 평가를 반영하여 교류 활동을 일정하게 운영하고, 넓은 공간에서의 교류 활동을 실행했으며, 가정 및 지역사회 연계활동, 나누기, 협력하기 과정을 확장했다. 그 결과, 만 3, 5세 유아들의 인성이 다양한 측면에서 발달될 수 있었다. 둘째, 만 3, 5세 유아의 인성발달을 위한 교류 활동은 유아의 존중, 배려, 우정, 친절, 나눔, 화합, 협력 등 인성발달에 긍정적 영향을 미쳤다. 유아들은 교류 활동을 통해 새로운 또래관계를 경험하며 자신과 또래에 대한 존중의 마음과 태도를 키웠고, 또래 및 가족에 대한 배려를 보였다. 다른 연령의 또래와 우정을 쌓았고, 다양한 대상에 대한 관심이 높아졌으며, 동생들을 만나면서 형들의 친절이 발현되고 친구, 가족에게도 더 친절해졌다. 또한 나눔의 의미를 알고 스스로 나눔을 실천했고, 화합의 분위기를 형성했으며, 또래와 역할을 분배하여 각 역할의 책임을 다하고 협력하는 능력을 증진시켰다. 본 연구는 만 3, 5세 유아의 인성발달을 위한 교류 활동의 필요성을 제기하는 한편, 구체적인 교류 활동을 방안을 제시해 주었다는 의의를 지닌 연구이다. 본 연구가 현장의 교사들이 인성교육으로써 연령 간 교류 활동을 운영하는데 도움이 되길 기대한다.;This study intends to investigate and carry out transaction activity plans for character development of 3 and 5 years old children to find out effectiveness of the cross-aged transaction activity on the character development of children. In turn(또는 from this study)suggestion of the appropriate character education and effective way to adopt it in the field could be made. With such purpose, the research topics were set up as follows. 1. What are the transaction activity plans of character development for 3 and 5 years old children? 2. How does cross-aged transaction activity affects on the character development of children? As an action research, this study was practiced on 15 children of 3-year-olds' class, the ‘Sandeul’ class, and 16 children of 5-year-olds' class, the ‘Gureum’ class, in the Pureun workplace nursery which is located in Seoul. This research term ranged from 4th, Mar. to 30th, May, 2013. To investigate the transaction activity of character development for 3 and 5 year olds children, firstly this research examined children's level of character development at that time and the actual condition of cross-aged character education in the field, Secondly tried to find a solution for the problems in character education by developing and operating transaction activities which are based on a systemic and concrete planning. The research conducted through process of problem recognition, solution searching, 1st action, 1st performance evaluation, 2nd operation searching, 2nd action, and 1st & 2nd performance evaluations in order. Furthermore, behaviors of children and teachers were videotaped, recorded and transcribed during the process of transaction activity and a brief field note was taken and analyzed after encoding for the categorization by the research topics. Also, weekly educational plans, daily nursery log, photographs, interviews on children, teachers and parents, researcher’s journal, participating teachers' journal, parent's questionnaire and home related activity papers were collected and analyzed during the research. The results of this research are as followings below. First, in order to establish transaction activity plan for 3 and 5 years old children's character development, the examination on the actual conditions of 3 and 5 years old children's character development and cross-aged character education was conducted. As the result, in the single age composition, children's character development was insufficient due to the lack of concern for other age group peers and the cross-aged character education that could replace the insufficiency of children’s character development was not implemented enough. To solve such a problem, the 1st action was conducted. During 1st action, developing transaction activity for character development, establishing systemic operation process and concrete planning of transaction activity were conducted and transaction activity for 3 and 5 years old children's character development were performed afterward. As a character development's criterion, the contents of character education were chosen as respect, care, friendship, kindness, sharing, harmony, cooperation and transaction activity carried out by these contents. In the result of the 1st action, positive influence has been made in children's character development starting with having interest and understanding process and transaction activity extended to the process of having interest, understanding, meeting, sharing, cooperating. However, the irregular operation of transaction activity in each class made class management difficulty and to solve that problem, more regular operation was needed. Also in the 3 year olds’ classroom, the limited space problem for conducting activity came up. Furthermore, home related activity for parents participation and local community related activity using community resource were required. In addition, due to the change of children’s peer relationship, various activity about sharing, cooperating were required. During the 2nd action, having interest and meeting process were reduced and instead understanding, sharing, cooperating process were conducted because the 3 and 5 years old children became friendly. In addition, transaction activity operated regularly and conducted in a large space to reflect 1st actions result. It was also extended to home and local community related activity, the process of dividing, cooperating process. As a result, children's character could be developed in various aspects. Second, transaction activity for the 3 and 5 years old children had a positive effect on children's character development such as respect, caring, friendship, kindness, sharing, harmony, cooperation. Children could experience a new peer relationship through transaction activity which developed respectful mind, attitude and caring toward themselves and to others. They also made friendship with peers in different age, the older brother's kindness manifested while having relationship with the younger brothers and became more kind to same age peers and families. Furthermore, realizing the worth of sharing made the action more often which caused harmonized atmosphere. They also divided the roles with peers, became more responsible, cooperative. This study has suggested the necessity of the transaction activity for children's character development and presented a concrete management of transaction activity. It is expected to be helpful for the teachers' effective operation of cross-aged transaction activity as character education in the field.
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