View : 599 Download: 0

영아 상호작용 관련 논문의 연구 동향 분석

Title
영아 상호작용 관련 논문의 연구 동향 분석
Other Titles
A Study on the Research Trend of the Dissertations on the Infant Interaction
Authors
박지노
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박은혜
Abstract
This paper is to analyze study contents, study target, research areas and study methods of infant interaction related thesis that were issued in Korea from 2000 to 2012 in order to find ways to activate infant interaction related studies by revisiting infant's interaction research. The results of discussions of each study question are listed. And the followings are the study questions. 1. What is a trend of infant interaction related thesis' study target? 2. What is a trend of infant interaction related thesis' study contents? 3. What is a trend of infant interaction related thesis' research areas? 4. What is a trend of infant interaction related thesis' study methods? The targets for this study are 84 interaction related Master's thesis, 24 Ph. D thesis and 37 journals (total 145 thesis) that were issued from 2000 to 2012 in infant education field. These were derived from Internet sites and conferences search sites that are provided by E-Korea Research Information, Academic Research Information Service and library of Congress. The followings are the analysis results of this study. Firstly, age of the targets of infant interaction related thesis are 2-year(less than 24months to 36months) infant(40.7%), mixed age of 1 to 2-year(less than 12months to 36months) (31.7%). And types of study target of infant interaction study are shown in order of infant and mother (39.5%), infant and teacher(37.1%) and infant and peer(20.4%). Secondly, as a result of analysing infant interaction related thesis by each target, number of thesis about interaction between infant and teacher is the highest (173 thesis), and it was followed by interaction between infant and mother (148 thesis), interaction between infant and peer (88 thesis) and interaction between infant and father (8thesis). When looking at ecological system variables analyzed from each target's infant interaction, infant related variables(68.6%) had the highest number, and it was followed by teacher related variables(15.8%) and parents related variables(15.6%). For infant interaction with infant related variables, infant and teacher's interaction(110thesis), infant and mother's interaction(93thesis) and infant and peer's interaction(77thesis) were shown. For infant related variables which are analyzed from infant interaction related thesis by each infant interaction target, infant's situations (24.2%), age (22.7%) and level of development(14.0%) were shown. Infant interaction with parents related variables were shown the most in thesis of infant and mother's interaction (55 thesis). For parents related variables which are analyzed from infant interaction related thesis by each infant interaction target, mother's personal background (21.8%), mother's interactional picture book reading (17.1%), mother's types of verbal behavior(10.9%) and day care-home liaison program (10.9%) were shown. Infant interaction with teacher related variables were shown the most in thesis of infant and teacher's interaction (58thesis). For teacher related variables which are analyzed from infant interaction related thesis by each infant interaction target, interactional picture book reading (18.2%), organizational background(13.6%), personal background(!2.2%) and teacher effectiveness (12.2%) were shown. Thirdly, research areas of infant interaction related thesis showed home (23.7%) and day care centers(19.6%) as integrative meaning of the facilities according to child care center's operating entity. Finally, as study methods of infant interaction related thesis, quantitative research(82.6%) was used the most, and this quantitative study composed of observational study (47.3%), research study (33.8%) and experimental study(18.9%).;본 연구는 2000 ~ 2012년까지 국내에서 발표된 영아 상호작용 관련 논문의 연구대상, 연구내용, 연구장소, 연구방법을 분석해 봄으로써 영아 상호작용 관련 연구를 재조명하고 영아 상호작용 관련 연구의 활성화 방안을 모색하고자 하였다. 이에 따른 연구문제는 다음과 같다. 1. 영아 상호작용 관련 논문의 연구대상 경향은 어떠한가? 2. 영아 상호작용 관련 논문의 연구내용 경향은 어떠한가? 3. 영아 상호작용 관련 논문의 연구장소 경향은 어떠한가? 4. 영아 상호작용 관련 논문의 연구방법 경향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 영아교육 분야에서 2000년부터 2012년까지 발표된 영아 상호작용과 관련된 국내 석사학위 논문 84편, 박사학위 논문 24편, 학술지 논문 37편, 총 145편이다. 대상 논문 검색은 전자한국학술정보, 학술연구정보서비스, 국회도서관에서 제공하는 인터넷 사이트와 학술논문검색사이트를 통해 이루어졌다. 자료 분석은 빈도와 백분율이 사용되었고, 모든 자료의 데이터는 중복처리 하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 영아 상호작용 관련 논문의 연구대상 월령은 만2세(24개월~36개월 미만)의 영아(40.7%), 만 1~2세(12개월~36개월 미만) 혼합 연령(31.7%) 순으로 나타났다. 영아 상호작용 대상별 유형은 영아와 어머니(39.5%), 영아와 교사(37.1%), 영아와 또래(20.4%) 순으로 나타났다. 둘째, 영아 상호작용 관련 논문의 연구내용을 영아 상호작용 대상별로 구분하여 분석한 결과 영아와 교사의 상호작용에 관하여 연구한 논문이 173편으로 가장 많았고, 영아와 어머니의 상호작용에 관하여 연구한 논문(148편), 영아와 또래의 상호작용에 관하여 연구한 논문(88편), 영아와 아버지의 상호작용에 관하여 연구한 논문(8편) 순으로 나타났다. 영아 상호작용 관련 논문에서 영아 상호작용 대상별로 구분하여 분석한 생태체계 변인을 살펴보면 영아 관련 변인(68.6%), 교사 관련 변인(15.8%), 부모 관련 변인(15.6%)의 순으로 나타났다. 영아 상호작용 관련 논문을 영아 상호작용 대상별로 구분하여 분석한 영아 관련 변인은 영아와 교사의 상호작용에 관하여 연구한 논문(110편), 영아와 어머니의 상호작용에 관하여 연구한 논문(93편), 영아와 또래의 상호작용에 관하여 연구한 논문(77편) 순으로 나타났다. 영아 상호작용 대상별로 구분하여 분석한 영아 관련 변인을 살펴보면 영아가 처한 상황(24.2%), 월령(22.7%), 발달수준(14.0%)의 순으로 나타났다. 영아 상호작용 관련 논문을 영아 상호작용 대상별로 구분하여 분석한 부모 관련 변인은 영아와 어머니의 상호작용에 관하여 연구한 논문(55편)에서 가장 많이 나타났다. 영아 상호작용 대상별로 구분하여 분석한 부모 관련 변인을 살펴보면 어머니의 개인적 배경(21.8%), 어머니의 상호작용적 그림책 읽기(17.1%), 어머니의 언어적 행동 유형(10.9%), 보육시설-가정 연계 프로그램(10.9%)의 순으로 나타났다. 영아 상호작용 관련 논문을 영아 상호작용 대상별로 구분하여 분석한 교사 관련 변인은 영아와 교사의 상호작용에 관하여 연구한 논문(58편)이 절대적으로 많았다. 영아 상호작용 대상별로 구분하여 분석한 교사 관련 변인을 살펴보면 상호작용적 그림책 읽기(18.2%), 기관적 배경(13.6%), 개인적 배경(12.2%), 교사 효능감(12.2%) 순으로 나타났다. 셋째, 영아 상호작용 관련 논문의 연구장소는 가정(23.7%), 보육시설의 운영주체에 따른 시설의 통합적인 의미로 어린이집(19.6%) 순으로 나타났다. 넷째, 영아 상호작용 관련 논문의 연구방법은 양적연구(82.6%)가 가장 많은 연구방법으로 활용되었고, 양적연구에서는 관찰연구(47.3%), 조사연구(33.8%), 실험연구(18.9%) 순으로 나타났다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE