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현대시의 특성 변화에 따른 서정 문학 교육 방안 연구

Title
현대시의 특성 변화에 따른 서정 문학 교육 방안 연구
Other Titles
A Study on the Education Methods for the Lyrical Literature According to the Change in the Characteristic of Contemporary Poetry
Authors
탁윤아
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김정우
Abstract
이 논문의 목적은 현재의 문학 교육에서 본격적으로 다루어지지 않고 있는 탈서정 지향적 현대시의 구체적인 양상과 교육적 가치를 밝히는 데 있다. 이를 통해 현대시의 탈서정 지향성을 반영한 서정 문학 교육 방안을 모색하였다. 오늘날의 현대시 교육은 다양한 시 제재를 통한 문학 현상과 문학 문화의 교수·학습을 강조한다. 학습자가 ‘지금 여기’의 시 문화 공동체의 일원으로 성장하기 위해서는 서정 문학 교육이 당대의 문학 현상을 다루어야 한다. 그런데 현행 문학 교육은 전형성을 띠는 문학 작품을 교육 제재로 선호한다. 그렇기 때문에 서정 갈래적 특성에 충실한 시 제재 위주로 교육이 이루어지고 있는 반면, 오늘날의 중요한 현대시 문학 현상인 탈서정 지향성은 거의 교육되지 못하는 상황이다. 당대 현대시의 경향과 현대시 문학 현상이 어떠한지를 파악할 때에 학습자는 문학 활동의 주체로서 현대시의 수용과 생산에 능동적으로 참여할 수 있다. 그러므로 서정 문학 교육은 오늘날의 문학 현상을 보여주는 탈서정 지향적 현대시를 교육 제재로 삼을 필요가 있다. 이러한 문제에 주목하여 본 논문은 탈서정 지향성을 띠는 현대시 제재들의 구체적인 양상을 살피고, 탈서정 지향적 현대시의 교육적 가치와 교육 방안을 모색하였다. 이 논문은 시의 소통구조에 근거하여 교과서에 수록된 현대시와 탈서정 지향적 현대시의 특성을 분석하였다. 시의 소통구조에 따르면 시 텍스트는 시적 언어로 표현된다. 그리고 시적 언어를 사용하여 발화하는 자는 시인 자신이 아니라 시인의 퍼소나인 화자이다. 독자는 화자가 시적 언어로 표현한 바를 통해 시적 주체를 파악한다. 시인이 시 텍스트를 생산하고 독자가 시 텍스트를 수용하는 과정에서 상상력이 작동한다. 상상력이 작동함으로써 시 텍스트와 현실 맥락이 일정한 관계를 맺게 되는 것이다. 이 논문은 이러한 시의 소통구조에 근거하여 ‘시적 언어와 표현’, ‘화자와 시적 주체’, ‘상상을 통한 현실 맥락의 재구성’ 측면에서 교과서 수록 현대시 제재의 특성과 탈서정 지향적 현대시의 구체적 양상을 살펴보았다. 그 결과 대체로 서정 갈래적 특성을 충실히 갖춘 교과서 시 제재와는 달리, 최근의 많은 현대시 제재들이 다양한 방법으로 탈서정 지향성을 구현하고 있음을 알 수 있었다. 이러한 변화에 따른 교육 설계가 필요하였다. 현대시의 탈서정 지향성은 다양한 방법으로 구현된다. Ⅲ장에서는 가장 먼저, 환유 원리가 강하게 작용하는 언어나 외연적 의미에 주목하는 언어, 기호로서의 조건을 갖추지 않은 언어를 사용함으로써 전래의 시적 언어가 지닌 규범성을 탈피한 시 제재를 살펴보았다. 다음으로, 단일성과 주관성을 탈피한 화자가 시 텍스트를 발화함으로써 시적 주체의 다변화가 일어난 경우를 살펴보았다. 마지막으로, 모방 충동보다 환상 충동이 우세하게 작용하여 시의 내용이 특정한 현실적 의미로 환원되지 않는 환상적인 현대시 제재를 살펴보았다. 이를 통해 탈서정 지향적 현대시가 다양한 교육적 가치를 지니고 있음을 확인하였다. 현대시의 탈서정 지향성을 중요한 문학 현상으로 볼 수 있음에도 불구하고 현행 현대시 교육 제재는 서정 문학의 갈래적 특성에 충실한 전형적인 시 위주로 이루어져 있다. 문학 활동에 주체적으로 참여하는 인간을 기르기 위해서는 당대의 문학 현상과 문학 교육 간의 괴리를 좁혀야 하므로 서정 문학 교육이 개선될 필요가 있다. 이에 Ⅳ장에서는 ‘교과서 집필 및 선정 원칙의 완화’, ‘문학 교육 교재의 개방화 실현’, ‘학습자 주도적 현대시 교육’을 현대시의 탈서정 지향성을 반영한 교육 방안으로 제시하였다. 그 하위 내용을 정리하면, 첫째, 광의적 개념의 장르론적 구성체제를 문학 교육과정에 적용하고, 탈전형적 제재 선정을 위한 교과서 검정기준을 마련할 필요가 있음을 밝혔다. 둘째, 교과서 단원 구성 체계와 단원별로 고착화된 문학 제재 배치를 유연화할 필요가 있음을 확인하였다. 나아가 교과서 지면의 한계를 극복할 방안으로 다양한 현대시 제재가 수록된 보조 교재 활용을 제안하였다. 셋째, 현대시 문화의 능동적 주체를 기르기 위해서는 현대시 교육 역시도 학습자 주도적으로 이루어져야 함을 밝혔다. 세부 내용으로 학습자 참여를 통한 현대시 교육 제재 선정, 서정 갈래에 대한 주체적 인식과 개념화, 탈서정 지향적 현대시의 가치와 효용 내면화를 제안하였다. 이 연구는 그동안 현대시 교육에서 배제되어 온 탈서정 지향적 현대시의 문학교육적 가치를 밝히고, 그에 따른 교육 방안을 다각도로 모색하였다는 점에서 의의를 찾을 수 있다. 이 연구가 당대의 현대시 문학 현상과 서정 문학 교육 간의 괴리를 좁히기 위한 교육 내용 및 방법 연구에 보탬이 되기를 기대한다.;The objective of this thesis is to examine the new aspect of contemporary poetry and to look for the educational value of anti-lyrical orientation. Thus, this thesis suggested the plan for the poetry education reflecting the anti-lyricism-oriented poetry. Nowadays 'The National Literature Education Curriculum' emphasizes the education of literary phenomena and literary culture. In order for the learner to be the member of poetic cultural community, the poetry education should treat the literary phenomena in these days. By the way, the current poetry education prefers poetry faithful to the lyric genre character. On the other hand it is the situation that the orientation of anti-lyricism as the important phenomena of contemporary poetry is not taught nearly. Learners may take part in the acceptance and the production of contemporary poetry as the cultural subject with the knowledge that how the tendency of poetry is. Therefore, the education of lyrical literature needs to use the anti-lyricism-oriented poetry showing the literary phenomena nowadays. By noting this issue, this thesis checked the aspect of changing the characteristic of contemporary poetry and sought the educational value of anti-lyrical orientation. And the plan for the education about anti-lyricism-oriented poetry. In this thesis, the characteristic of modern poetry in the textbook and anti-lyricism-oriented poetry have been analyzed based on the communication -structure in poetic text. According to the communication-structure in poetic text, the poetry is expressed with poetic Language. And the speaker using poetic language is not the poet itself but the narrator as the persona of poet. The reader comprehends the poetic subject through the expression in poetic language by the narrator. The imagination is operated in the course of producing the poetry by the poet and accepting the poetic text by the reader. The poetic text enters into a certain relation with the context of reality as the imagination is operated. So, the concrete characteristic of the modern poetry in the textbook and of the anti-lyricism-oriented poetry are checked by the aspect of ‘poetic language and the expression’, ‘the narrator and the poetic subject’, ‘the re-composition of real context through the imagination' based on the communication-structure in poetry. As a result the poetry of textbook in general was equipped with the lyric genre faithfully. The other way, a lot of contemporary poetries recently were realizing the orientation of anti-lyricism in various ways. The orientation of anti-lyricism is realized in various ways. First of all in Chapter Ⅲ, the case that the poetry which escaped from the norm for lyrical poetic language has been examined. In the second place, the case that the diversification of poetic subject occurred by escaping the unity and the subjectivity by the narrator has been checked. Finally, the fantastic poetry which the contents of poetry do not relate to the realistic meaning has been examined. It has been identified that the anti-lyricism-oriented poetry has the various educational value through these. None the less because the anti-lyrical orientation of contemporary poetry can be regarded as the important literary phenomena, the current educational material is mainly composed of typical poetry faithful to the characteristic of lyric genre. The disjunction between the literary phenomena and literary education should be narrowed to cultivate the person capable of participating in the literary activity with subjectivity. Therefore, it is necessary for the education of lyrical literature to be improved. Hence in the Chapter Ⅳ, ‘the mitigation of textbook writing and selection rules’, ‘the opening of teaching material of literary education’, ‘the learner-driven poetry education’ have been proposed as the educational alternatives reflecting the anti-lyrical orientation of contemporary poetry. If the lower contents are arranged, first, it is necessary for 'The National Literature Education Curriculum' to introduce the structure on the literary genre of the broad concept, to prepare the certification standard of textbook to select the anti-lyricism-oriented poetic material. Second, it is necessary to smooth the arrangement of fixed literary material by the unit structure of textbook. And, it is proposed that the utilization of supportive teaching material containing the various contemporary poetry to overcome the technical limit of textbook. Third, the poetry education as well should be realized subjectively by the learner to cultivate the active subject of the culture of contemporary poetry. The selection of educational poetic text through the participation of learners, the subjective perception about the concept for the lyric genre, the internalization of value of the anti-lyricism-oriented poetry have been detailedly proposed. This study has the meaning that it determined the literary educational value of anti-lyricism-oriented poetry excluded in the education, and suggested the educational plan from the various angles. Based on this thesis, it is expected to conduct the study of educational method to narrow the gap between the poetic literary phenomena and the poetry education.
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