View : 53 Download: 0

교육방송 강의 분석을 통한 시 해석 교수 전략 연구

Title
교육방송 강의 분석을 통한 시 해석 교수 전략 연구
Other Titles
(A) Study on the strategies of Poem Interpretation Teaching by Analyzing Education Broadcasting Lectures
Authors
김지은
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김정우
Abstract
This study aims to analyze lectures of educational broadcasting system's modern poetry teaching courses from the perspective of poem interpretation education; thus, critically examine characteristics and formulate strategies in order to compensate the defect by poem interpretation teachers. The subjects of this study include educational characteristics of poem interpretation based on lectures and related transcriptions of 17 modern poetry teaching videos from educational broadcasting system. The collected materials were analyzed with the method of instructional critique, one of the methods for a qualitative research. In accordance with previously mentioned methodology, every constituent of the lectures was covered: past evaluation questions that might seem unrelated to the interpretation of a given text, contents of lectures that include the direction of college entrance exam, a form of lecture organized by a professor such as division of chapters or listing of classes, and even the dialogue of the lecture or teachers' jokes. Specifically, this study concentrated on the difference between the interpretations of the teachers as construers. The characteristics of educational broadcasting system's poem interpretation teachers were studied more deeply with preceding researchers' interpretation as references if needed. The result of the research analysis indicates that the characteristics of lectures of modern poetry teaching' interpretation training by educational broadcasting system are primarily simplicity and partiality. The simplicity of interpretation is materialized through several aspects of interpretation: automatic interpretation which is passed down by the means of saying prose in different words, mechanical application of methodical knowledge and the meaning of the text acknowledged by reinforcing a stereotype using a dichotomous composition focused on binarity. The partiality of interpretation is the limit of educational broadcasting system lecture that focuses on solving assessment question and, at the same time, with the formerly analyzed simplicity of interpretation which is an informatory factor. The specific elements that show the partiality include interpretation omission through eliminating abstruse phrases, expansion of interpretation regarding only a partial text that has a poetic word relating to the question, and reduction of interpretation which eradicates the possibility of ambiguous or poly-semantic meaning of a poetic diction to the extent that does not directly affect the solution of the problem. After critically reviewing the characteristics of educational broadcasting system's modern poetry teaching as discussed above, poem interpretation education's supplementing strategies include: the materialization of interpretation through methodological individualization and the integration of poem interpretation through the valuation of the interpretation process. The materialization strategy is a form of research, by the return to the poem section and rejection of proclamatory obsession over text-centrism, that utilizes an interpretation of the context, including context of society, history, and culture to which the text and learner belong. In the narrative of interpretation of integration strategy, the interpreter's experience of a former knowledge can help primarily with the interpretation of the text. Furthermore, the interpretation's self-integration as a narrative strategy, which realizes its meaning by contributing to the formation of the interpreter's identity, is emphasized as well. Also, interpretation as conversation exists as means to newly recognize the world and others through internal and external discourse; hence, ultimately being able to expect interpreters themselves and the world to change through this process and acquiring ethicality toward others by the method of interpretation. From this view, the interpretation is not that of a result but of a process. Eventually, it is evaluated by an educational goal of the formation and development of learner's identity as a interpreter, beyond understanding the text.;본 연구의 목적은 시 해석 교육의 관점에서 교육방송 개설 현대시 강좌의 강의 담화를 분석하고 여기에서 나타나는 특성들을 비판적으로 고찰하여 이러한 문제점들을 보완할 수 있는 시 해석 교수의 전략을 구상해보는 것이다. 연구의 대상은 교육방송 개설 현대시 강좌 17개 전체로 동영상을 통해 구현되는 강의 담화와 이에 대한 전사 자료를 바탕으로 하여 여기에 나타나는 시 해석 교육의 특성을 추출하였다. 수집된 자료는 질적 연구의 방법 가운데 하나인 교육비평의 방법으로 분석하였다. 위의 방법론에 따라 텍스트의 해석 내용은 물론 이와 기출 평가 문항 해설, 수능 출제의 방향 등에 대한 분석 등 강좌의 모든 강의 내용과 교수자가 구성하는 강의 담화의 양식, 그리고 강의의 발문과 교수자의 농담 등 강의 담화의 전 요소를 연구 대상에 포함하였다. 특히 해석자로서의 교수자 간 해석의 차이에 주목하였으며 필요에 따라 선행 연구자들의 해석 양상을 참고하여 교육방송 시 해석 교수의 특성을 파악하고자 하였다. 연구 대상에 대한 분석의 결과 교육방송 개설 현대시 강좌의 강의 담화에 나타나는 시 해석 교육의 특성은 해석의 단순성과 부분성을 중심으로 드러난다. 해석의 단순성은 산문 환언 중심의 해석과 방법적 지식의 기계적 적용을 통해 전수하는 자동적 해석의 양상, 그리고 이항대립을 중심으로 하는 이분법적 구도를 사용해 고정관념을 강화하는 방식으로 실현되는 텍스트의 의미 등을 통해 구체화된다. 해석의 부분성은 평가 문항의 해결을 염두에 두고 있는 교육방송 강의 담화가 가진 한계이면서 동시에 앞의 항에서 분석한 해석의 단순성과 더불어 전체적인 텍스트의 해석을 약화시키는 요인으로 작용한다. 이 때 해석의 부분성을 보여주는 구체적 요소로 난해어구의 배제를 통한 해석의 생략, 문항이나 선지 관련 시어가 속한 부분적 텍스트만을 해석하여 이를 시 전체의 의미로 확대시키는 부분적 해석의 확대, 그리고 문항의 해결에 직접적인 영향을 미치지 않는 시어가 가진 중의적이거나 다의적인 의미의 가능성을 소거하는 해석의 축소를 들 수 있다. 위와 같이 드러난 교육방송 개설 현대시 강좌의 강의 담화에 나타나는 특성들을 비판적으로 검토하여 이를 보완하는 방향으로 구상한 시 해석 교육의 전략은 방법론적 개별화를 통한 시 해석의 구체화와 해석 과정의 가치화를 통한 시 해석의 통합화이다. 구체화 전략에서는 시 갈래로의 회귀를 통한 갈래 특성의 탐구와 텍스트 중심주의에 대한 선언적 집착을 지양하는 방식으로 텍스트와 학습자가 속한 사회․역사․문화의 맥락을 적극 활용하는 해석 맥락의 활용을 들 수 있다. 통합화 전략에서 해석의 내러티브는 해석자가 가진 선지식으로서의 경험이 텍스트의 해석에 일차적 도움을 줄 수 있고 나아가 해석자의 정체성을 형성하는 데 기여하는 방향으로 그 의미를 실현할 수 있다는 내러티브 전략으로 해석의 자기통합성이 강조된다. 또한 대화로서의 해석은 해석의 과정에서 나타나는 내적 담론과 외적 담론을 통해 세계와 타자를 새롭게 인식하고 이러한 과정을 거쳐 궁극적으로는 해석자 스스로와 세계의 변화를 기대할 수 있는 타자윤리성을 획득하는 방식으로서 존재한다. 이때의 해석은 결과로서의 해석이 아닌 과정으로서의 해석이며 결국 텍스트 자체의 이해를 넘어 해석자로서의 학습자의 정체성 형성과 성장에 교육적 목표를 두는 방식으로 가치화된다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE