View : 67 Download: 0

판소리계 소설에 나타난 여성인물 연구

Title
판소리계 소설에 나타난 여성인물 연구
Other Titles
A Study on Women Characters in Pansori Novels
Authors
宋純廷
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
鄭夏英
Abstract
예로부터 남성과 여성 사이의 갈등은 대개 지배적 위치에서 그 기득권을 고수하려는 남성과 피지배적 위치에 있으면서 어떻게 해서든지 권리를 획득하려는 여성 간에 나타난다. 朝鮮社會는 그 어느 때보다도 남녀 간의 격차가 심했다. 그래서 여성들은 규방안에서 억압된 생활을 하며 고통과 설움을 달래줄 위안처로 소설 특히 판소리계 소설의 애독자가 되었다. 본 논문은 판소리계 소설에서 남성보다 우위에 서서 主導的 役割을 하는 여성등장인물의 성격을 규명하였다. 특히 현대적 좌표에서 새롭게 조명하여 남성중심체제에 강력히 도전하는 근대적 의식을 밝혀보았다. Ⅱ장에서는 본격적인 논의에 들어가기에 앞서 작품의 출현 배경을 살펴 보았다. 가부장제 중심의 조선사회는 임·병 양란을 겪은 후 실학의 발달, 천주교의 확산 등으로 무능력한 양반과 남성에 대한 비판의식이 싹 터, 인간 특히 여성에 대한 존엄 의식이 잉태된다. 따라서 비록 현실적으로 불가능하다 할지라도 판소리계 소설을 통해 유능한 여성인물이 창출되어 남성보다 우위를 점하게 된다. Ⅲ장에서는 연구대상으로 삼은 여섯 작품에 나오는 여성인물의 유형분류를 위해 신체적, 사회적, 내면적 특성으로 분석했다. 주도적 역할을 하는 인물에는 〈춘향전〉의 춘향, 〈심청전〉의 심청, 〈배비장전〉의 애랑, 〈변강쇠전〉의 옹녀가 해당되는데 이들은 한결같이 전형적인 미인형의 외모에 남성보다 뛰어난 능력으로 문제를 해결해 나간다. 부수적 역할을 하는 인물은 〈춘향전〉의 월매, 〈심청전〉의 뺑덕어미, 〈흥부전〉의 흥부처 와 놀부처, 〈토끼전〉의 별주부처가있다. 이들은 남성보다 지혜는 있으나 남성의 생각이나 상황을 반전시키는 역할을 하지 못하는 인물이거나 이야기의 흥미를 돋우는 인물이다. Ⅳ장에서는 Ⅲ장에서의 인물 분석을 토대로 역할에 따라 保守的 人物群과 進步的 人物群으로 대별하였다. 前者는 심청, 흥부妻와 놀부妻 그리고 별주부妻 등 주로 양반들이 해당되는데 주어진 운명에 순응하는 소극적이고 평면적인 인물들이다. 後者는 춘향과 월매, 애랑, 옹녀 그리고 뺑덕어미 등인데 서민층이나 하층민들로 구성되어 있으며 자신의 운명에 정면으로 도전하고 환경을 개척해 나가는 적극적이고 입체적인 인물들이다. 특히 進步的 人物群이 숫적으로 우세한데 이는 理想的인 人間像을 提示함으로써 당대 민중들의 공감을 더욱 많이 받았기 때문일 것이다. 또한 근대 및 현대 페미니즘 문학의 발달에 밑바탕이 되기도 했다. 앞으로 현대의 시가에서 판소리系 小說뿐 아니라 고소설 가운데 여성우위 인물이 등장하는 작품을 선정, 이에 대한 분석을 계속한다면 새로운 여성상을 제시하는 또 다른 場이 열리게 될 것이다.;Needless to say, one of the most characteristic conflicts between men and women in history is men trying to perform their roles as rulers, while on the contrary women try to obtain their just rights investigating under therule of men. During the Yi Dynasty, this conflict and the social gap between men and women was bigger than ever. So to mitigate the grief and agonies they got from being locked up in kyubang(anbang), women got absorbed in novels, especially Pansori novels. The aim of this thesis is to examine the characters of females who take the main part with superiority over men in Pansori novels, and especially to emphasize the modern consciousness which challenges the men-centered society very strongly from the present point of view. In Part Ⅱ, the background of Pansori novels is explained focusing on its historical and sociological aspects. After the two great wars, the Imchin War and the Byongja War in 16th and 17th centuries, Positivism got developed and also Catholicism got propagated among the people, so these two promoted the people to be awakened from their ignorance and made them criticize both their circumstances and the aristocratic class who had been oppressing the lower class for a long time. During these kaleidoscopic days, most of all, women got to realize their pent-up situations and depressed emotion. So, very heroic and mighty female characters were created in the novels to relieve women's desire, emotion, and of course it was impossible in reality. Thus, in Part Ⅲ, to classify the women characters in the six works chosen to be examined, the women characters were analyzed into physical, social and internal features. They are also discriminated as major group and minor one. First, Choonhyang in Choonhyang-jon, Shimchong in Shimchong-jon, Aerang in Paebijang-jon, and Ongnyo in Pyonkangshoi-jon are major characters, who all have similar features. They are all fabulously beautiful and have enough superior powers to struggle with adversities than male characters do. While on the other, the minor group is Wolmae in Choonhyang-jon, Bbangdok's mother in Shimchong-jon, Heungboo's wife and Nolboo's wife in Heungboo-jon, Byoljooboo's wife in Toki-jon. Even though they are much wiser than their husbands or any other male character, they do not change the situation and just evoke the reader's interest in the story. In Part Ⅳ, the roles of conservative characters and progressive ones based on Part Ⅲ are explained. The former ones are Shimchong, Heungboo's wife, Nolboo's wife and Byoljooboo's wife who accept their fates as they are passive and negative characters. While Choonhyang, Wolmae, Aerang, Ongnyo and Bbangdok's mother are progressive characters. They have very active and positive attitudes enough to change their lots and improve their circumstances though they are the common people or lower classes. In these novels, especially more progressive characters are shown than conservative ones because they present much more ideal images to be loved and understood by the readers at that time. The characters also could be the real basis for the improvement of modern and contemporary feminism literature. These female heroines show their self-awareness and active roles, groping for their rights and positions as human beings, If in the future one analyzes strong women characters in old Korean literature, including Pansori novels, it can be hopefully expected that a new vision of women will be presented.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE