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美·英·蘇·日의 幼年期敎育에 關한 硏究

Title
美·英·蘇·日의 幼年期敎育에 關한 硏究
Authors
진계옥
Issue Date
1975
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
金永植
Abstract
A. 연구의 목적 유년기 교육의 중요성을 찰서 인식하고 유년기 교육개혁을 추진해 온 현대세계의 발전되 S국가들의 유년기 교육제도를 이해해 보려는데 중심을 두고 있다. 선진 사개국 유년기 교육제도의 발전과정과 현황을 고찰해 봄으로서 당면 제문제점과 방향을 전망하려는데 목적이 있다. B. 연구의 범위 현대세계의 발전된 국가들 중에서 미국, 영국, 소련과 일본의 사개국을 대상국으로 선정하였다. 연구범위는 이들 사개국의 유년기교육발달과정, 주로 1800년대를 전후한 근대에서 현대까지로 하였고 각국의 현황과 운영의 실제를 살펴보았다. C. 연구의 방법 사개국 유년기교육에 관한 연구 방법은 문헌을 통한 역사적 접근 방식에 의거하였다. 참고자료가 되는 문헌이나 논문은 직접 당사국의 저자에 의한 자료가 구하기 어려운 경우가 있었으므로 우리말 역서나 제3국의 번역물을 이용한 예가 많으며 소련의 경우는 전부가 그러하였다. D. 연구의 내용 A. 제II장에서는 유년기교육의 개념을 밝히고, 사개국 유년기교육의 발전과정을 주로 1800년대를 전후한 근대 내지 현대사회에서 개관하였고 그 시점을 찾아보았다. B. 제3장에서는 사개국 유년기교육의 현황과 운영의 실제를 고찰하였고 특히 이들 국가가 당면하고 있는 제문제와 유년기교육제도의 개혁방안에 중심을 두었다. 미국의 경우는 「Head Start Program」을 중심으로 하여 그 이후의 동향을 고찰하였고 영국의 경우는 「Plowden Recomendation」, 쏘련의 경우는 「통합유치원」제도, 그리고 일본의 경우는 「중교번」의 답신을 통하여 이들 각국의 □상을 고찰하였다. C. 제4장에서는 이들 사개국 현대유년기 교육제도의 유형과 그 내면적 특징, 유년기 교육 개혁에 대한 세계적인 동향과 당면 제문제 등에 대하여 기술하였다. III. 결론 이 연구에 있어 종합적인 결론으로서 사개국 유년기 교육제도에서 외형체제의 공통점과 이념적인 차이점을 찾아 볼 수 있다. A. 사개국 유년기 교육제도의 외형적 체제 ① 사개국 유년기교육이 시설을 갖춘 의도적 교육으로 발전한 것과 새로운 유아관 및 교육관을 갖이게 된 것은 근대 내지 현대사회에서 비롯되었다. ② 사개국의 유치원 교육은 의무교육제도로 하고 있지 않으나 의무교육의 취학연령을 낮추려하고 있다. ③ 사개국 유년기교육 개혁의 주요과제는 대체로 유치원을 공교육 속에 포함시키려는 경향을 보이고 있다. ④ 사개국 유년기교육은 내용 및 방법에 많은 개혁이 가해지고 있다. B. 사개국 유년기교육의 이념적 차이 : 사개국 유년기교육의 발전과정과 현황에서 이념적 차이를 찾아볼 수 있다. ① Frobel의 「가정의 연장체」로서의 유치원교육이념이 미국, 영국에 있어서는 공교육제도 속에서 발전되고 「학교」로서의 성격으로 발전되었다. ② 사개국 유년기교육 시설속에는 탁아소?유아원등 「교육」의 역할보다 「보호」의 역할을 중심으로한 시설이 있다. ③자본주의 국가인 미국, 영국, 그리고 일본에 있어서 유치원 교육은 「취학전 교육」이 아니고 「전초등 학교교육」이며 탁아소나 유아원도 가정의 연장으로서의 성격이 크다. 사회주의국가인 쏘련의 경우, 유치원, 탁아소의 교육은 가정교육을 보완하는 것이 아니라 「대체」하는 시설이며 사사성이 인정되지 않고 사회화, 집단화의 역할을 한다. C. 사개국 유년기교육의 당면 문제로서 다음과 같이 지적할 수 있다. ① 유년기 교육의 시기와 종기 ② 교육내용의 개혁문제 ③ 유치원과 탁아소의 관계 ④ 유치원과 초등학교와의 관계 ⑤ 전문직으로서 교사양성의 문제 ⑥ 의무교육 연령 및 취학율의 문제 ⑦ 공립과 사립의 문제;Ⅰ PREFACE A. Point and Object, of Study This study aims at conducting a general survey of the childhood education system in some advanced nations that, as a, result of their comparatively early recognition of the importance involved in the infancy education, have sought a major reform in that field of education. This study, thus, is directed to give a general view of developmental process as well as prensent, status of the childhood education in these countries, to point oui problems it, embraces and to tap the prospect for its future development. B. Scope of Study The research covers varied childhood education systems now being practised in the four developed nations of the United States, the Soviet Union, Japan and the Great, Britain. C. Method of Study In conducting the study, the author adopted a method of historiographic approach using relevant, books and research works by for eign. authors. Some of these books employed in this study, particularly those concerning Soviet, infancy education, however, are the works not written by indigenous authors but third- country researchers. This was inevitable as mast of the works written by authors of indigenous origin are not -available in Korea. Ⅱ. CONTENT OF STUCY A. In Chapter Ⅱ, this study presented a general picture of the developmental process of the childhood education in. the four advanced nations, which was in most cases originated in the 1ate 1800s and tried to traced the origin that gave birth to the pre-school education. B. Chapter Ⅲ covered the present status and management of the childhood education establishments in those countries. Besides. it evaluated. problems facing them and measures they have taken to improve the childhood education system. In case of infancy education in the U.S., this study main1y dealt, with the "Head Start Program" and trends that appeared after wards. The study further took up the "Plowden. Recommendation" of Brtiain and "Chriche Kindergarden"(day nursery) in the Soviet Union. As for Japan, the study placed its emphasis on. "Recommendation on promoting pre-school education" prepared by the Central Panel of Education at the request of Japanese Ministry of Education. C. In Chapter Ⅳ, the author set forth various forms of contemporary childhood education system, their internal characteristics inter national trends to improve the infancy education structure and Frobel as an extension of home education has grown into "a school education" or "a public education" 2) The pre-school education facilities in the four nations in clude day-nurseries and nurseries whose role is featured by "protection" rather than "education" 3) In the capitalist nations such as the U.S., Britain and Japan, kindergardens are not regarded as "pre-school" but as "pre-Primary" educational facilities. And their day-nurseries and nurseries assume largely the nature of "an extension of home education". But, in the socialist nation of Soviet, Union, kindergardens and day-nurseries do not "supplement" but "replace" home education. The childhood education. in the Soviet, Union, therefore, has a role as a socialist and collective education. C. This study, at its last, stage, pointed out problems facing those four nations as far as the in fancy education is concerned. They are as follows. 1) When to start and end the childhood education. 2) How to improve content of education. 3) How to define the relations between kindergarden and day-nursery. 4) How to define the relations between kindergarden primary school. 5) How to t rain professional teachers. 6) What is the suitable age for undergoing compulsory education. 7) HOW ' to tackle the problems concerning public and private school.
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