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광무개혁초기 사상계의 동향

Title
광무개혁초기 사상계의 동향
Authors
초화자
Issue Date
1973
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공역사교육분야
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
金容燮
Abstract
광무개혁초기에 황성신문을 주도해 나갔던 지식인들은 구미열강의 제국주의적 침략양상을 국민들에게 알려 국가의 위기를 의식케 하였으며, 민족의식을 불러일으켰다. 그들은 이러한 위기에 대비하기 위해서는 정부와 국민이 일심단결하여 국권의 수호하고 자주독립을 고수해야 한다고 생각하였으며, 국가가 자주자보하기 위해서는 서양의 신법을 받아들여 변법함으로써 자강해야 한다고 주장하였으니 신법을 받아들이는 태도는 구를 본으로 하고 신을 참작하여 근대화를 지향코자 하였다. 그들은 또한 문란하였던 국가의 경제안정을 도모하기 위한 방편으로 조세제도를 정상화하여 국가제정을 충실케 하고저 했다. 그래서 화폐제도를 개혁하여 통상의 편리를 도모하고 활발히 대두되고 있었던 상공업계층의 요구에 수응하여 경제안정과 국가부강을 이루도록 해야 한다고 주장하였다. 이에 국가부강을 위한 가장 효과적인 방법으로 상공업의 진흥을 들었으니, 국내상공업이 발전하면 열강의 이권침탈과 외자투입도 방어할 수 있다고 생각하였기 때문이었다. 당시 지식인들의 평등권 의식은 법 앞에 모든 인민이 평등하다는 큰 이념에 바탕을 두었기 때문에 교육을 통한 남녀평등의 구현을 주장하였으나 참정면에서는 사대부 중심의 평등권 의식을 표명하였으므로 이는 그들의 근대적인 정치의식을 나타내고 있었으나 독립협회와는 달리 혁신적인 민권운동을 찬성하지 않고 주권자의 통합대권의 보필만을 주장한 것을 보면 서구의 근대적인 정치사상 내지 민권사상과는 큰 차이가 있음을 알 수 있다. 그 당시의 지식인들은 교육을 근대적인 개혁을 위한 선결조건으로 생각하였다. 그래서 교육이 융성발전할 때 국가가 발전하며 자주독립을 고수하고 외세에 대항할 수 있다고 주장하였다. 위와 같은 당시 지식인들의 사상은 1860년대 이래 외침의 대비와 근대화의 추진을 위한 사상적 원천인 극단적인 보수파의 비외자주의식과 급진개화파의 외세의존적인 문명진보의식과는 다른 제3의 사조였으니 이는 위의 두가지 사상을 종합 *충하고 보다 온건하고 점진적인 방법으로 근대화의 길은 모색코져 했으며, 전통적인 바탕위에 서양의 새로운 것을 받아들임으로써 국가를 내수하고 외세의 침입에 항쟁하려 했었던 것이다.;At the early days of Kwang Moo reformaton, the intellectuals, who were in charge of the Hwang Sung newspaper, let the people know the phase of the imperialistic invasion of the great power of Europe and America. They had the people sense the crisis of the country by stirring the racialism. They thought that the government and the people should be united with one mind, also protect the national prestige and persevere in the independence in order to be prepared for the crisis. They also insisted that they should receive the new laws of Europe and should chagne them that they could make the strenuous efforts to strengthen the country. The new laws received only as referencis to the old laws with the intention of modernization. They made the national finance firm and normalized the tax system that they could contrive the disordered national economic stabilization. They also reformed the monetary system and tried to devise a convenient commercial redatinons. They inisted that the economic stabilization and the prosperity of the country should be attained to harmoize with the commercial and industrial demand. They thought that the best effective way of the prosperity of the country was in the promotion of commerce and industry. It was thought that as long as the commerce and industry of the country were developed, the spoliation of rights of the great powers of the investment of the foreign capital could be defended. The sense of equal right for the intellectuals of that time was that all men are equal before the law and through education, they insisted, the equality of man and woman should be realized. But their idea of equality was very limeted because the sense of equality with the central idea of a noble man's birth was expressed for participating in government. And they expressed the modern political sense of sovereignty residing in the people, but they didn't agree with the democratic movement, as the independent association did and only insisted the assistance of government of the ruler. Therefore, it was differenet from the modern political and democratic idea of Europe. The intellectuals of that time believed the education a previous condition for the modern reformation. It was insisted that as the eduacation was prosperous, the country could have the well developed civeilization perservering in independence as well as opposing the foreign powers. Since 1860, the idea of the intellectuals of that time mentioned above, was the third movement of thought which was different from the extreme ante-foreign conservatives who were trying to the prepared for the foreign invasion and the promotion of modernizaiton and also different from the extreme radicals who were dependent upon the powers of the foreign civilization. It was compromised with the two thoughts-the thoughts of the conservatives and radicals. This third thought groped the modernization in the was of more moderate and gradual progress. This third movement of thought decorated the country and struggled against the foreign powers by receiving the new of the west upon the traditional foundation.
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