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기초체력요소 중심의 동작활동이 유아의 기초체력 증진에 미치는 영향

Title
기초체력요소 중심의 동작활동이 유아의 기초체력 증진에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Basic Physical Strength Elements-Oriented Movement Activity on the Improvement of Basic Physical Strength of Children
Authors
윤영숙
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 기초체력요소인 유연성, 순발력, 민첩성, 지구력, 평형성을 고려한 동작활동이 유아의 기초체력 증진에 효과가 있는지를 살펴봄으로써 유치원 현장에서 동작활동의 중요성을 환기시키고, 활성화시켜 유아의 기초체력을 증진시키는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 기초체력요소 중심 동작활동을 실시한 실험집단과 실시하지 않은 비교집단의 기초체력 변화에 차이가 있는가? 2. 기초체력요소 중심 동작활동이 실험집단 내 유아들의 기초체력 증진에 미치는 영향은 어떠한가? 3. 기초체력요소 중심 동작 활동이 기초체력 증진에 미치는 영향은 유아의 성별에 따라 차이가 있는가? 본 연구는 동작활동이 만 5세 유아의 기초체력 증진에 미치는 영향을 알아보고자 실시된 실험연구이며, 연구대상은 경기도 수원시에 소재하고 있는 N 공립유치원과 K 공립유치원에 다니고 있는 만 5세 40명의 유아들로 실험집단은 N 공립유치원의 만 5세 남, 여 유아 20명, 비교집단은 K 공립유치원 만 5세 남, 여 유아 20명으로 구성하였다. 연구기간은 2008년 3월 28일부터 4월 25일까지 5주간 주 5회에 걸쳐 총 25회, 평균 30분간 교육인적자원부(2006)의 ‘가족과 함께 하는 유아체력증진프로그램’에 제시된 프로그램을 기초로 대상 유아의 발달단계와 체력요인을 고려해 실험집단에 실시하였다. 유아들의 기초체력을 측정하기 위한 연구도구로는 교육인적자원부(2006)의 검사항목과 방법을 근거로 평형성, 유연성, 순발력, 근력, 지구력, 민첩성 6개 항목을 선정하였다. 사전검사는 2008년 3월 17일부터 3월 19일까지 3일에 걸쳐 실험집단과 비교집단의 각 유아 20명을 대상으로 본 연구자가 검사방법을 숙지한 후 직접 참여하여 실시하였다. 사후검사는 2008년 4월 28일부터 30일까지 3일에 걸쳐 사전검사와 동일한 방법으로 실험집단과 비교집단 유아를 측정하고 측정결과를 기초로 동작활동 유무에 따른 집단 간의 차이와 실험집단 내 기초체력 변화 차이와 성별에 따른 효과 차이를 알아보았다. 본 연구를 통하여 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 동작활동을 실시한 실험집단과 그렇지 않은 비교집단으로 나누어 동작활동 프로그램이 기초체력을 증진시키는 효과가 어느 정도인지 알아본 결과 유연성과 근력을 제외한 평형성, 순발력, 지구력, 민첩성은 양 집단 간 유의한 차이를 보였다. 동작활동을 계획적으로 실시한 유아들의 경우 그렇지 않은 경우보다 기초체력이 증진 되었다. 둘째, 동작활동을 실시한 실험집단 내 실시 전․후 기초체력의 변화를 알아본 결과 평형성, 유연성, 순발력, 근력, 지구력, 민첩성 모두 프로그램 실시의 효과가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 실험 집단 내 성별에 따라 동작 활동의 효과에 차이가 있는지 살펴본 결과 순발력을 제외한 나머지 기초체력 증진에 유의한 차이는 없는 것으로 분석되었다.;The purpose of this study was to indicate and activate the importance of children's motor activities at the kindergarten in terms of improvement of children's basic physical strength by analyzing the impact of the movement activity considering the basic physical strengths such as flexibility, quickness, agility, endurance and parallelism on the promotion of children's basic physical strength. According to the study purpose, the hypotheses established for the study were as follows; 1. Are there any difference in terms of change of basic physical strength between the experimental group with basic physical strength elements-oriented movement activity and the control group without it? 2. How is the impact of basic physical strength elements-oriented movement activity on the basic physical strength of experimental group children? 3. Is there any difference by sex of children in terms of the impact on the basic physical strength elements-oriented movement activity improvement? This research was to find out the impact of the movement activity on the improvement of basic physical strength of children of 5 years old, and the subjects were composed of 40 children attending kindergarten called 'N' and 'K' in Suwon, Gyeonggi Province. Explained in more detail, experimental group was composed of 20 children of both sexes of 5 years attending 'N' preschool, and control group was composed of 20 children of both sexes of 5 years attending 'K' preschool. The research was conducted March 28, 2008 through April 25, 5 times per week, in total 25 times in the period of 5 weeks of the research period. The research was conducted for the experimental group for 30 minutes according to the 'child Physical Improvement with Family members' developed by Ministry of Education(2006) considering subject children's development stage and physical factors. As a research tool to assess children's basic physical strength, 6 items such as parallelism, flexibility, quickness, muscular strength, endurance and agility were selected according to the test item and method developed by Ministry of Education(2006). The researcher with knowledge of test method conducted the research herself for 20 children each of experimental and control groups for 3 days from March 17 to March 19, 2008. In the follow-up test conducted April 28 through April 30, 2008 as in the same way as in the pre-test, the test was conducted among both experimental and control group of children. Based on the test results, we tried to find out the difference between each group with and without the movement activity, and the change in terms of basic physical strength and impact by sex in the experimental group. The results of the study we obtained were as follows; First, the children were divided into 2 groups, one was the experimental group which the movement activity was tested and the other was control group which the movement activity was not tested to find how was the effect of movement activity on the promotion of basic physical strength. As a result there was a difference in terms of parallelism, quickness, endurance and agility but flexibility and muscular strength between the 2 groups. It was also revealed that the basic physical strength was improved for the children with the pre-determined education of the movement activity compared with the children without the pre-determined program. Second, it was also revealed that, for the experimental group which movement activity was conducted, the program was effective in terms of parallelism, flexibility, quickness, muscular strength, endurance and agility, which was verified through the pre-test and follow-up test. Third, on the other hand, the research findings told us that there was no meaningful difference between the sexes among the experimental group in terms of the effectiveness of the movement activity on the improvement of basic physical strength except the quickness.
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