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인터넷 중독이 대인관계 형성에 미치는 영향 분석

Title
인터넷 중독이 대인관계 형성에 미치는 영향 분석
Authors
곽보람
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 도덕·윤리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김왕식
Abstract
Internet is increasingly being used for many purposes and our lives have been changing with the increasing effect of them. The development of Internet gives benefits in our lives in that we could access to information rapidly and accurately. However, along with the prevalence of internet, lots of problems have been caused among people, especially the youth. In this study, using the measure of internet addiction developed by Young, I examined the realities of internet addiction of high school students and the gender, grades, hours of using internet, thought of time, school work and the degree of sleep according to the level of internet addiction, and looked into the relationship between the level of internet addiction and social discomfort, between impulsiveness and subordinate factors, and, of the sense of self-esteem. To know this analysis on the effect, I referred to sundry records and utilized question aires which investigated by high school students in anyang areas. By the level of Young's study, groups of internet addiction are classified to 'non- addiction', 'judgment reservation', 'a little addiction', and 'severe addiction' by the total points of internet addiction. According to the results of the survey, first, the realities of internet addiction are as follows: 2% of the subjects of study show the symptoms of severe addiction, 17.6% shows a little addiction. In the study of Young, 21.6% of the subjects show the symptom of internet addiction, and the rest 78.3% do not have the symptom. Second, looking into the gender in the level of internet addiction, hours of using internet and grades, school girls were addicted 6.33, while boys 7.05, which means a little difference of addiction according to gender. Also, to know the difference between hours of using internet and the level of addiction. I performed the Analysis of Variance and found the hours were related to the addiction. And I examined the grades according to the level of addiction, and found the group of low grades got high points in the addiction, but that was not much meaningful. It was meaningful when asked, "Have you ever gone down your grades?", which is the 8th question in the measure of internet addiction, and said "Yes". Third, I performed the exchange analysis with the relationship among the level of internet addiction and thought of time, school work, the lack of sleep of the subjects of the study. As a result, they couldn't control of their time, neglect their school work and lacked their sleep hours as the level of internet addiction was high. Fourth, it was meaningful that the relationship between the level of addiction and social discomfort, between impulsiveness and subordinate factors, and, of the sense of self-esteem. The more severely they were addicted in internet, the more they revealed social discomfort, impulsiveness but the less of the sense of self-esteem. This thesis shows the group of internet addiction are in trouble of adjustment in their school and the formation of personal relations. We should have proper intervention and interests in the school and homes, to prevent and cure the youth students' internet addiction. For Internet to be properly established, it is necessary to develop education programs and conduct campaigns to change the current Internet culture. Education on how to use Internet appropriately should be provided to students. On-line safety net for juvenile Internet users should be installed and developed. With the effort to prevent the internet addiction and treat internet addicts, I hope that we should use Internet more widely and it should be of benefit to students. To settle down right internet use of the young and gain positive effects, we should educate preferentially about using internet properly in the school and our homes for the youth with the effort of establishing our internet culture. It is necessary to convent our internet culture soundly, instead of the worry about internet addiction and a critical mind about internet. ;정보통신의 혁명이라 일컫는 인터넷 시대를 사는 한국 청소년들은 컴퓨터를 매우 가까이 접하고 있다. 특히, 인터넷과 컴퓨터 통신이 발달하면서 이를 이용한 다양한 프로그램이 개발되고 있고, 컴퓨터는 청소년들의 무한한 호기심을 충족시킬 수 있는 새로운 문화의 장이 되었다. 인터넷은 점차적으로 더 많은 목적으로 이용되고 청소년의 삶은 그에 따른 영향으로 변화해오고 있다. 인터넷의 발전은 청소년을 더 빠르고 정확하게 정보에 접근할 수 있게 한다는 점에서 삶을 더욱 풍요롭게 해주고 있다. 그러나 청소년의 인터넷중독확산과 함께 그에 따른 문제점들이 드러나고 있다. 컴퓨터의 장시간 사용과 지나친 몰두로 인해 신체적, 심리적 문제와 더 나아가 대인관계 형성에 부적응적인 문제들을 야기하고 있다. 본 연구에서는 영(Young)이 개발한 인터넷 중독 척도를 사용하여 고등학생의 인터넷 중독 실태와 더불어 인터넷 중독 수준별 성별, 성적, 인터넷사용시간, 시간통제, 학업소홀, 수면부족 정도를 그리고 인터넷 중독이 대인관계 형성에 미치는 영향 분석을 위하여 인터넷 중독 수준과 사회적 불편감, 충동성 및 하위요인, 자아존중감에 영향을 미치는지를 살펴보았다. 이를 알아보기 위해서 문헌연구와 설문조사를 주로 활용하였으며, 안양 지역(경기도 안양시는 면적은 58.52㎢, 인구는 59만 5142명이며 만안구와 동안구로 구성된 2개의 구와 31개의 동으로 이루어져 있는 중·소도시)의 고등학생들에게 설문지를 배부하여 조사하였다. 본 연구에서눈 원 검사지를 만든 영(Young)의 기준으로 중독성 점수에 따라 '비중독', '판단보류', '약간중독', '심각중독'으로 구분하고, 인터넷 중독 점수가 성별 차이가 있는가를 알아보기 위하여 t검증, 인터넷 중독 수준과 성별로 빈도에 차이가 있는가를 알아보기 위하여 교차분석, 인터넷 중독 수준과 인터넷사용시간간에 차이를 알아보기 위하여 변량분석, 인터넷 중독 점수와 성적집단간에 차이를 알아보기 위하여 변량분석· 교차분석, 인터넷 중독 수준과 연구대상자의 시간통제, 학업소홀, 수면부족과의 관계를 알아보기 위해 교차분석, 인터넷 중독과 각 척도간 상관성을 알아보기 위해 Pearson-r상관분석, 인터넷 중독 수준과 사회적 불편감, 충동성과 하위요인, 자아존중감과의 상관성을 알아보기 위해 변량분석을 실시하였다. 첫째, 인터넷 중독 실태를 살펴보면 연구대상자의 2.0%가 심각한 인터넷 중독 증상을 보였으며, 17.6%가 약간의 인터넷 중독이었다. 둘째, 인터넷 중독 수준과 성별 차이가 남자는 7.05, 여자는 6.33으로 남자가 좀더 인터넷 중독 점수가 높은 것으로 나타났다. 셋째, 인터넷 중독 수준과 인터넷사용시간과의 관계를 살펴보면 심각중독 집단이 평균 266분, 비중독 집단에서 106분으로 나타나 중독성이 높은 집단일수록 인터넷사용시간이 많은 것으로 나타났다. 넷째, 인터넷 중독 수준과 성적의 낮음은 상관이 없었으나 '인터넷 때문에 성적이 떨어진 적이 있다'에 '예'라고 응답한 빈도와 인터넷 중독 수준과의 상관이 있었다. 다섯째, 인터넷 중독 수준과 연구대상자의 시간통제, 학업소홀, 수면 부족과의 관계를 알아보았다. 그 결과 인터넷 중독 수준이 높을수록 시간 통제를 못하며, 학업을 소홀히 하였으며, 인터넷으로 인해 수면 부족을 경험한 적이 있었다. 연구대상자의 시간통제, 학업소홀, 수면 부족은 학교생활 부적응의 요인들이다. 결국, 인터넷 중독이 고등학생들의 학교생활에 영향을 주어 학교생활 부적응을 유발할 수 있음을 의미한다. 여섯째, 인터넷 중독 수준과 대인관계 형성에 영향을 미치는지 살펴보면 인터넷 중독이 심할수록 사회적 불편감과 충동성은 정적 상관을 보였으며 자아존중감은 부적상관을 보였다. 이것은 인터넷 중독이 고등학생들의 대인관계에 영향을 주어 대인관계 부적응을 유발할 수 있음을 의미한다. 본 연구는 인터넷 중독이 개인의 사회적 불편감, 충동성, 자아존중감에 영향을 주어 대인 관계 형성에 장애를 겪고 있음을 보여주고 있다. 그리고 연구대상자의 인터넷 중독 수준별 전반적 경향을 살펴보면, 인터넷 중독이 성적하락, 학업소홀, 시간통제, 수면부족 등의 영향을 주어 학교생활 적응 장애를 겪고 있음을 보여주고 있다. 이러한 학생들의 인터넷 중독 예방과 치료를 위해서는 학교와 가정에서 적절한 개입과 관심이 요구된다. 인터넷이 바르게 자리잡기 위해서는 현 인터넷 문화를 바꿀 만한 교육프로그램을 만들고 그에 따른 캠페인을 이끌어 가야한다. 인터넷을 어떻게 하면 적정한 수준으로 이용할 수 있는가에 대한 교육도 이루어져야한다. 청소년 인터넷 이용자들에 대한 인터넷 유해정보 방지에 대한 대책도 더욱 실효성 있게 이루어져야할 것이다. 인터넷중독을 막고 그들을 치료하는 노력을 기울이는 가운데 인터넷이 더 널리 쓰이고 학생들에게 이로움을 줄 수 있기를 기대한다. 따라서 청소년들의 인터넷 사용의 올바른 정착과 긍정적 효과를 위해서 한국 사회의 인터넷 문화를 정립해 나가려는 노력과 함께 인터넷 사용에 대한 교육이 청소년을 상대로 학교와 가정에서 우선적으로 이루어져야 한다. 인터넷 중독적 사용에 대한 염려와 문제시보다는 인터넷 문화를 건전하게 전환시킬 필요와 연구가 국가적으로, 사회적으로 이루어져야 하겠다.
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교육대학원 > 도덕·윤리교육전공 > Theses_Master
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