View : 51 Download: 0

한문학 작품의 수행평가 실천 연구

Title
한문학 작품의 수행평가 실천 연구
Authors
최난영
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이혜순
Abstract
본 연구는 한문학 작품이 한자ㆍ한자어 교육의 도구로만 쓰임으로 인하여 그 의미 있는 내용들의 이해와 감상은 소홀히 되고 있다는 문제의식과 평가 도구는 교수ㆍ 학습의 내용을 결정한다는 전제 하에, 한문학 작품에 대한 수행평가의 실시를 통해서 교수ㆍ학습에 어떤 도움이 되며 한문학 작품에 대한 학생들의 이해와 관심을 얼마나 높일 수 있는가에 대하여 살펴보는 것에 목적을 둔다. 먼저Ⅰ장에서는 학생들의 한문학에 대한 이해와 관심을 넓히기 위한 한 방법으로서 한문학 영역에서의 수행평가가 필요한 이유와 연구의 목적, 연구 방법을 제시하였다. Ⅱ장에서는 일반적인 수행평가의 개념을 알아보고 한문학 교육에서 수행평가의 실태와 방향과 필요성에 대해 살펴보았다. 한문과 교육에서는 한자ㆍ한자어 중심의 수행평가가 대부분을 차지하고 있어 한문학 영역의 수행평가는 없는 현상을 확인하였다. 이에 수행평가의 방향은 한문교육이 한자만이 아닌 한문을 가르쳐야 한다는 본래의 목표를 회복하는 방향과 같이 정해져야 한다고 판단하였다. 따라서 한문과 교육의 방향은 궁극적으로 문학교육으로 나아가야 하며, 그러기 위해서는 한문학 작품의 가치를 알고, 이해하는 능력을 길러주며 관심을 갖게 하는데 한문학 영역의 수행평가의 필요성이 있다고 보았다. Ⅲ장에서는 먼저 학생들이 한문학 작품에 나타난 정서를 이해하고 공감하며 중심 생각을 나름대로 내면화시킬 수 있도록 하는 방향으로 한 교수ㆍ학습방안을 구안하였다. 이러한 교수ㆍ학습방안을 바탕으로 거위가 삼킨 진주 - <尹淮의 逸話>는 <주제와 관련된 경험담 쓰기>, 漢詩 - <閨情>, <相思夢>에서는 <漢詩를 편지글로 풀어쓰기>, <鏡說>은 <'說'에서 서술관점 바꾸기>를 과제로 수행하였다. Ⅳ장에서는 수행평가 과제 실시 이후에 과제 수행이 학생들의 한문학 작품에 대한 이해와 관심을 갖는데 어떤 역할을 했는지를 조사하기 위해 설문조사를 하였다. 그리고 그 결과에 나타난 문제점을 분석하고 개선방안을 생각해보았다. 한문학 작품에 대한 수행평가 방안이 대체로 한문학 작품의 내용을 이해하는데 도움을 주었음을 알 수 있었다. 또한 제시한 한문학 작품에 대한 수행평가 방안이 학생들에게 한문학 작품에 대한 관심을 가지게 하는데 어느 정도 자극제의 역할을 하였으며, 나타난 문제점을 보완한다면 학생들의 관심을 증대시킬 수 있는 교수ㆍ학습 및 평가 방안이 될 가능성이 있다는 결론을 내릴 수 있었다. 그러나 이런 긍정적인 영향에도 불구하고 몇 가지 문제점을 확인할 수 있었다. 그것은 학생들이 '평가'를 의식한 나머지 다양하고 창의적으로 과제를 수행하지 못하는 경향이 있다는 점, 학생들이 과제를 수행하기 위한 시간이 절대적으로 부족하고 채점하는 교사의 업무시간도 부족하다는 사실, 한문학 작품 자체에 대한 접근이 되지 않고 평가의 제재로만 여겨지는 점이었다. 이러한 문제점은 학생들이 흥미와 진지한 관심을 가지고 작품에 접근할 수 있는 교수ㆍ학습 방법과 평가 방안에 대한 연구가 더욱 많이 이루어져야 극복될 수 있을 것이다. 본 연구에서는 학교 현장에서 거의 실시되지 않고 있는 한문학 영역에서의 수행평가 방안을 제시하여 학생들이 한문학 작품에 대해 애정을 갖고 접근 할 수 있는 가능성을 확인하였다는데 그 의의를 찾을 수 있겠다. ;The purpose of this thesis is to examine whether performance assessment of Chinese literary works is useful and whether the test enhances students' understanding and interest in Chinese literary works. The Practical Study was conducted for 270 second grade students of Sangil Girls' high School during June∼September, 2003 on the premise that Chinese literary works are thaught only as a tool of teaching Chinese characters and words and that understanding and appreciation of their meaningful contents are neglected. The first chapter presents the reason why performance assessment of Chinese literature is necessary as a means of expanding students' understanding and interest in Chinese literature, study purpose, and study method. The second chapter seizes the nature of performance assessment and examines the situation, direction, and necessity of performance assessment in education of Chinese literary works. It was confirmed that there is no performance assessment of Chinese classical literary because most of the tests deal with Chinese characters and words. The original goal of performance assessment should be restored to the notion that the education of Chinese literature should deal with more of literature, and the students try to understand the value of Chinese literary works. Therefore more of literary questions should be included in the performance assessment. The third chapter frames a draft of teaching-learning that the students understand the sentiments from Chinese literary works, respond to them, and internalize their main ideas. Based on the draft, assignments were given : for 'A Pearl Swallowed by A Goose(an anecdote by Yoonhwe, 尹淮)' 'to write your own experience related with the topic' : for 'Chinese poems, Gyujong(閨情) and Sangsamong(想思夢)', 'to rewrite the two poems in the form of letters' : and for 'Goungseol(鏡說)', 'to rewrite the essay with different viewpoint'. The forth chapter collects a questionnaire in order to seize whether the assignments played a role for the students to understand Chinese literary works and to take an increasing interest in them after the assignment. The results were analyzed in search of any problem for some improvement in performance assessment. The following facts are revealed from the analysis : (1) The plan of performance assessment of Chinese literary works helped the students understand the works. (2) The plan played a stimulating role in arousing their interest in the works. (3) If the plan is supplemented, the plan could become a teaching-learning plan and an evaluation plan. However some problems are revealed from the analysis in spite of the above affirmative effects : There is the tendency that the students are unable to do their assignments in a creative and varied way because they are conscious of their tests. The students are pressed for time to do their assignments and the teacher' office hours are also insufficient, The students do not come close to Chinese literary works but they regard them only as an evaluation. These problems could be solved only after more of teaching-learning method and evaluation plans by which the students come close to the works with earnest interest are formed. This study would prove very significant as the study to tried to present performance assessment of Chinese literary works so that the students could close to the works with affection.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE