View : 1041 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김민경-
dc.contributor.author한유정-
dc.creator한유정-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:25Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:25Z-
dc.date.issued2003-
dc.identifier.otherOAK-000000033415-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/209047-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000033415-
dc.description.abstract학교에 대한 불신감이 높아진 결과 오늘날의 사교육은 거대한 힘을 갖게 되었다. 특히 사교육을 하는 여러 과목 중 수학은 상급학교로 진학할 때 가장 큰 점수 차이를 보이고, 계열적인 특성으로 인해 기초가 튼튼하지 않으면 좋은 점수를 얻을 수 없는 과목이라는 인식으로 수학 교과의 사교육 비율은 매우 높다. 수학 교과의 사교육을 하는 형태는 주로 학원을 통해 이루어진다. 학원 교육은 차별화된 수준별 수업으로 학습 효과를 높이고, 교육의 변화에 발빠르게 대처한다는 장점에도 불구하고 학교 수업의 정상화를 해치고, 사교육비의 주범으로 주목을 받으면서 사회의 지적을 받고 있다. 수학 교과의 사교육이 계속해서 늘어가고 있는 시점에서 사교육이 왜 일어나고 있는지 살펴보는 것은 의미있는 일이라고 본다. 따라서 사교육 중 수학 학원 교육에 초점을 맞추어 공교육과 수학 학원 교육의 실태와 인식을 학생, 학부모로 나누어 비교해 보고자 한다. 이를 위해 사교육과 관련된 여러 문헌들을 참고하여 수학 수업의 공교육과 수학 학원 교육의 운영 실태를 파악하고, 그 만족도와 수학 학원 교육의 이유와 기대 및 효과와 같은 인식을 알아보기 위한 설문지 내용을 개발하여 서울시내 초등학교 5, 6학년 학생 410명, 5, 6학년 학부모 410명을 연구 대상자로 선정하여 설문 조사를 실시하였다. 본 조사연구의 결과를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 수학 학원 내의 교육은 개념 원리 이해보다는 문제풀이 위주로 교육이 이루어짐에 따라 학교 수업과는 차이가 발생하고 있다. 게다가 학생들은 학교에서의 개념 원리를 이해하기도 전에 학원에서 선수학습을 하는 경우가 많아 문제가 되고 있다. 둘째, 학교에서는 한 명의 교사가 같은 시간에 40명의 다른 수준의 학생들을 교실 앞에서 설명을 하는 방법으로 수업을 진행하고 있지만, 학원에서는 모르는 것을 개별적으로 설명해주거나, 소그룹으로 학습을 진행해 개별학습이 더 잘 이루어지고 있었다. 셋째, 학원에서는 교육수요자인 학생과 학부모의 요구를 잘 파악하고 있었다. 학생의 수준에 맞춰진 학습이나, 잦은 평가를 통한 학생들의 성적 향상 정도를 매번 체크할 수 있도록 하여 교육수요자인 학생과 학부모의 요구를 충족시켜주고 있었다. 넷째, 학교 교육에 대한 학생보다도 학부모들의 낮은 만족도의 결과는 학부모들은 우리 나라의 교육이 이루어지는 현실에 부정적인 인식을 설명해주고 있었다. 다섯째, 성적 향상과 스스로 공부하지 않을 것이라는 인식이 강하기 때문에 현재 학원을 다니고 있다고 답해 우리 나라의 학업 성적에 대한 높은 교육열을 실감할 수 있었다. 특히 수학 학원 선택의 권유자가 학부모가 많다는 것은 문제점으로 지적될 수 있다. 여섯째, 수학 학원 교육의 이유는 학교 수업의 보충학습과 혼자서 공부하는 것이 어려워서라는 것으로 나타났으며, 가정에서의 부모의 도움이 있는 경우에는 학원을 다니지 않고 있다고 나타나 가정에서의 부모의 지도가 사교육의 절감에 매우 효과적이라는 것을 알 수 있었다. 일곱째, 학생과 학부모 모두는 수학 학원 교육의 기대와 효과가 높다고 여기고 있어 이로 인해 앞으로도 학원 교육이 계속해서 성행할 것으로 짐작된다. 특히 학부모들의 기대 및 효과가 학생들보다도 더 높다는 것을 큰 문제로 지적할 수 있겠다. ;As school education is distrusted today, private education has come to gain great power. Among several subjects undertaken by private education, particularly mathematics is heavily dependent on private education because there is the biggest difference in entrance examination score between students and people think that solid foundation is important in studying mathematics because of its interrelation with other subjects. Private education of mathematics is mainly conducted at educational institutes. Although institute education is efficient for students' learning thanks to its individualized teaching by level and can respond promptly to the change of educational environment, it is criticized for hindering school education and incurring high private education expenses. As of now when mathematics is increasingly covered by private education, it is considered meaningful to examine why private education takes place. Thus this study purposed to examine the current state of public and private education and the perception of students and parents on these educations particularly focused on institute mathematics teaching in private education. For this purpose, the researcher surveyed the current state of operation of public education and institute mathematics education based on several literatures related to private education, and conducted a questionnaire survey of 410 fifth- and sixth-grade students at elementary schools in Seoul and 410 parents who had fifth- or sixth-grade elementary school children using a self-developed questionnaire in order to investigate their perception on the educations including satisfaction, reasons, expectations and effects. From the results of this study, the researcher drew conclusions as follows. First, institute mathematics education is different from school education in that it emphasizes problem solving rather than understanding concepts and principles. Problems happen because students often studies in advance at institutes before they learn concepts and principles at schools. Second, while a teacher at school gives the same lecture to all of 40 students who are different in level, an instructor at institute provides individualized teaching in a small group and gives personal explanation to each student for contents hard to understand. Third, institutes grasp well what students and parents, the consumers of education services, want and meet their demands by providing teaching customized to individual students' level and checking their improvement through frequent assessments. Fourth, parents' satisfaction with school education is even lower than students'. This shows parents' negative perception on the educational realities of this country. Fifth, respondents in the survey replied that they use institutes for the improvement of academic records and due to lack of confidence in studying alone. This shows people's heated passion for school records in Korea. In particular, it was pointed out as a problem that many of people who recommend mathematics teaching institutes are parents. Sixth, the most frequent reasons for institute mathematics education were supplementation for school classes and difficulties in studying alone. It was found that students helped by their parents do not go to institute. This shows the importance of parents' instruction in reducing private education. Seventh, both students and parents had a high expectation for the effect of institute mathematics education, so it is expected that institute education will continue to prosper in the future. A particularly big problem is that parents' expectation for the effect of institute education is stronger than students'.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구 문제 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 우리 나라의 수학 교육 = 5 1. 수학 교육의 본질 = 5 2. 우리 나라 수학 교육의 문제점과 사교육의 관계 = 11 B. 사교육의 이해 = 20 1. 사교육의 개념 = 20 2. 우리 나라의 사교육 = 23 C. 선행 연구 고찰 = 34 Ⅲ. 연구 방법 = 38 A. 연구 대상 = 38 B. 연구 도구 = 40 C. 연구 절차 = 43 1. 설문지 작성 및 조사 = 43 2. 자료의 처리 = 43 Ⅳ. 연구 결과 및 해석 = 45 A. 수학 교과와 관련된 공교육과 수학 학원 교육 운영 실태 분석 = 45 1. 공교육과 수학 학원 교육의 교수-학습 자료 = 45 2. 공교육과 수학 학원 교육의 교수 방법 = 48 3. 공교육과 수학 학원 교육의 학업 평가 = 50 B. 수학 교과와 관련된 공교육과 수학 학원 교육의 인식 분석 = 53 1. 공교육과 수학 학원 교육의 만족도 = 53 2. 수학 학원 교육의 이유 = 60 3. 수학 학원 교육의 기대 및 효과 = 65 Ⅴ. 결론 및 제언 = 79 A. 결론 = 79 B. 제언 = 84 참고문헌 = 86 부록 = 90 ABSTRACT = 118-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent899982 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title공교육과 수학 학원 교육의 실태 및 인식에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle서울 시내 초등학교 학생, 학부모를 대상으로-
dc.format.page120 p-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 초등교육전공-
dc.date.awarded2004. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE