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창의력 신장 프로그램이 중학생의 창의력과 과학에 대한 태도에 미치는 영향

Title
창의력 신장 프로그램이 중학생의 창의력과 과학에 대한 태도에 미치는 영향
Authors
장재희
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
허명
Abstract
In this study, the researcher developed creativity program and applied it to the science class. Then, the researcher investigated the effect of instruction using creativity program on creativity and attitude toward science of middle school students. The subjects of the study were 146 students of the first grade in a middle school. The researcher divided into two groups. The control group was instructed with the traditional teaching method while the experiment group was instructed with creativity program. The chapter for the test was 'Digestion and Circulation'. It has taken 8 classes in 3 weeks to complete the test. The results of this study has been analyzed by ANCOVA using SPSS v10.0 statistics packages program. The results from this study are as follows : 1. The instruction using creativity program was found to be effective in increasing students' creativity(p<0.05). 2. The result of the treatment considering pre-achievement level showed that instruction using creativity program was effective to students at an inferior level, especially(p<0.01). 3. There was no significant statistical difference in increasing students' attitude toward science between the experiment group and the control group. Therefore the instruction using creativity program is considered to be an effective method to improve students' creativity. But it was difficult to improve students' attitude toward science with the experimental treatment for a short term. ;최근 들어 영재교육에 관한 관심이 더욱 커지고 있는 가운데 그 핵심으로 창의성 교육의 중요성을 강조하는 견해가 많다. 제7차 교육과정에서의 과학과 성격에서도 과학의 단편적인 지식 전달보다는 기본 개념을 유기적이고, 통합적으로 이해하도록 하고, 창의성을 기르는데 유의한다고 명시하여 이러한 시대 상황을 반영하고 있다. 그러나 실제 과학 교육에서는 탐구 능력 신장을 위한 수업은 활발히 이루어지고 있으나 창의력 신장을 위한 수업은 아주 미흡한 실정이다. 본 연구에서는 과학 수업을 진행하면서 투입할 수 있는 학습 내용 관련 창의성 프로그램을 개발하고, 개발된 창의성 프로그램을 적용하여 학생들의 창의성 신장과 과학에 대한 태도 향상에 유의미한 효과가 있는지 분석하였다. 연구 대상은 경기도 성남시 소재 여자 중학교 1학년 4개 학급 146명으로 하였으며, 통제집단과 실험집단의 두 집단으로 나누었다. 통제 집단은 전통적인 수업을 하였고, 실험 집단은 각 차시별로 준비된 창의력 신장 프로그램을 적용하였다. 연구 단원은 「소화와 순환」으로 8차시에 걸쳐 사전-사후 검사 통제 집단 설계에 기초하여 이루어졌다. 수업 처치 전후에 창의성 검사와 과학에 대한 태도 검사를 실시하였고, 연구 결과는 SPSS(v10.0) 통계 프로그램을 사용하여 이원공변량분석(two-way ANCOVA)으로 분석하였다. 그 결과는 다음과 같다. 본 연구에서 개발한 창의성 프로그램이 학생들의 창의성 신장에 효과적임을 확인할 수 있었고(p < .05), 특히 학업 성취 수준이 상위 또는 중위인 집단보다 하위인 집단에서 더 효과적인 것(p < .01)으로 확인되었다. 창의성 프로그램에 대한 흥미와 관심이 반영된 결과라 생각된다. 그러나 과학에 대한 태도의 향상에 있어서는 유의미한 효과를 보이지 않았다. 그리고 본 연구에서 개발한 창의성 프로그램은 학생들의 수업 참여에도 긍정적인 효과가 있었던 것으로 생각된다. 창의성 신장을 위해서 새로운 과목을 개설하거나 창의성 수업을 위한 별도의 시간을 할애하기 힘든 교육 현실에서 본 연구의 창의성 프로그램은 과학 수업을 진행하면서 동시에 학생들의 창의성 신장 및 수업 참여를 유도하기 위한 활용 가치가 있다고 사료된다.
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교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
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