View : 712 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor강순희-
dc.contributor.author이수령-
dc.creator이수령-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:21Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:21Z-
dc.date.issued2003-
dc.identifier.otherOAK-000000033494-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/209005-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000033494-
dc.description.abstract이 연구의 목적은 크게 두 가지로 나눌 수 있는데, 첫째 탐구 과정 중심의 실험 활동을 개발하고 개발된 탐구적인 실험을 수행 평가에 활용할 수 있도록 구체적이고 타당한 평가 기준을 개발하는 것이다. 둘째 이를 교실 수업에 효과적으로 연결할 수 있도록 로슨의 경험 추론적 순환 학습을 도입하여 탐구 중심의 과학 수업 전략을 제시하는 것이다. 로슨의 경험 추론적 순환 학습 모형은 과학 실험실에서 모든 수업이 이루어지는 수업 형태에 적합하도록 구성되어 있는데 이를 실험실 수업과 교실 수업이 분리되어 있는 우리나라 과학 교육 현실에 적용할 수 있도록 구성하였다. 로슨의 순환 학습은 탐색 단계, 용어 도입 단계, 개념 응용 단계로 이루어져 있는데, 과학 학습에서 제일 먼저 시작되어야 하는 것이 학생 중심의 탐색 단계이다. 이 연구에서는 탐색 단계에서 학생 중심의 탐구 수업이 실험실에서 이루어질 수 있도록 탐구 실험을 개발하였다. 중학교 과학 3의 '일과 에너지' 단원과 '물질 변화에서의 규칙성' 단원에서 각각 한 개씩 '도구에서의 일의 원리'와 '일정 성분비의 법칙'을 주제로 하는 2개의 탐구 실험을 개발하였다. 탐구 실험은 귀납적 IㆍOㆍE 형태로 도입(Introduction), 관찰(Observation), 설명(Explanation)의 순서로 구성된 학생용과 교사용으로 개발되었다. 그리고 학생들의 실험 수행에 대한 타당하고 객관적인 과정 중심의 평가를 위해 탐구 과정 기능, 실험 기능, 개인 별 실험 태도에 대한 채점 기준도 개발하였다. 탐색 단계로서 1차시 수업을 실험실에서 시작하여 앞에서 개발한 탐구 실험을 수행한 후에, 2차시 교실 수업에서 실험과 관련된 용어와 개념을 학습하는 용어 도입 단계와 학습한 개념을 다른 상황에 적용하여 보는 개념 응용 단계를 거치도록 로슨의 경험 추론적 순환 학습 전략을 구성하였다. 이 연구에서 개발한 탐구 수업 전략은 실험실과 교실 수업이 분리되어 있는 우리나라 현실에 맞게 사용될 수 있으므로 우리나라의 과학 수업이 학생 중심의 탐구 학습으로 나아가는데 도움이 될 것이다.;This study aims for the development how to organize a more student-centered inquiry teaching strategy. The Lawson's empirical inductive learning cycle model is used to develop the strategy to be applied in the current circumstances of Korean science classes at schools, which separately conduct laboratory classes from ordinary science classes. Lawson's cycle model has three stages; exploration, introduction of terms and application of acquired idea. Lawson emphasizes that the exploration with students' active participation should be preceded before the other process when students start to learn science, in his model. Inquiry experiments are developed in this thesis in order to encourage students to lead science classes at school laboratories. These inquiry experiments have been made with two different topics coming from "Science 3" used in Korean middle schools; One topic is 'the principle of working when tools are used' from the section of 'the work and energy'. The other one deals with 'law of definite proportions' from 'the rules of material change'. Those inquiry experiments are consisted of 'Introduction', 'Observation' and 'Explanation', in order, with the form of inductive I?O?E. In addition, sub-textbooks for students and guide books for teachers are suggested for the experiments. Three standards to evaluate students' performance in the experiments are also set by the categories of 'used skills for the inquiries', 'performance' and 'attitude' to the experiments so that teachers can carry out objective and process-focused evaluation on their students' efforts to the classes. The created strategy in this thesis ultimately prioritize laboratory inquiry classes according to the Lawson's empirical inductive learning cycle model. That is, in the primary step, students undergo 'exploration' being the center of the inquiry experiments at the laboratories. Afterward, in the secondary step, the introduction of terms, which introduce related terms and explain them, and the application of acquired idea are carried out at ordinary classrooms. In the process of idea application, students solve given questions and internalize acquired ideas. Newly developed strategy for school inquiry experiments in this thesis will help Korean science classes turn to be more student-centered, in other words, students have more leadership in the classes than teachers do.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = vii I. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구 내용 = 3 II. 이론적 배경 = 4 A. 탐구 실험과 실험 수행 평가에 대한 이론적 배경 = 4 1. 과학 실험의 유형 = 4 2. IㆍOㆍE 탐구 실험 = 8 3. 과학 실험 수행 평가 = 13 B. 탐구 수업 전략에 대한 이론적 배경 = 23 1. 로슨의 순환 학습 = 23 2. 로슨 순환 학습의 세 단계 = 27 3. 로슨 순환 학습의 세 가지 유형 = 29 4. 로슨 순환 학습의 전체 모식도 = 33 III. 연구 절차 및 방법 = 36 A. 탐구 실험과 실험 수행 평가 기준 = 36 1. 실험에 대한 성취 기준 개발 = 37 2. 귀납적 IㆍOㆍE 탐구 실험 = 38 3. 실험 수행 평가 기준 개발 = 40 B. 탐구 실험을 활용한 탐구 수업 전략 = 43 IV. 연구 결과 = 45 A. 탐구 실험 개발과 실험 수행 평가 기준 개발 = 45 1. 탐구 실험 '빗면은 왜 사용할까?' = 45 2. 탐구 실험 '반응 물질의 질량 사이에는 어떤 관계가 있을까?' = 60 B. 탐구 실험을 활용한 탐구 수업 전략 = 76 1. 탐구 실험 '빗면은 왜 사용할까?'를 이용한 수업 전략 개발 = 76 2. 탐구 실험 '반응 물질의 질량 사이에는 어떤 관계가 있을까?'를 이용한 수업 전략 개발 = 83 V. 결론 및 제언 = 90 참고문헌 = 92 Abstract = 95-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent909291 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title경험 추론적 순환 학습 모형을 활용한 탐구 수업 전략 개발-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle과학 3의 '일과 에너지', '물질 변화에서의 규칙성' 단원을 중심으로-
dc.format.pageviii, 97 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 과학교육학과-
dc.date.awarded2004. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 과학교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE