View : 816 Download: 0

兒童發達段階에 따른 그림 表現의 分析的 硏究

Title
兒童發達段階에 따른 그림 表現의 分析的 硏究
Other Titles
(The) analitic study on the expression of children's drawings with the stages of their development
Authors
吳玟根
Issue Date
1973
Department/Major
교육대학원 교육학전공초등교육분야
Keywords
아동발달단계그림표현분석적연구발달단계초등교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정식영
Abstract
본 연구는 아동의 성장발달에 나타나는 그림표현의 특징을 밝히고, 그 특징을 기준으로 우리나라 아동의 그림표현특징을 분석하여 부진한 상태에 있는 아동 그림에 대한 연구에 도움을 주는 의도로 시작되었다. 이 연구의 문제는 아동의 그림을 Lowenfeld의 분류에 의하여 4 - 7세, 7 - 9세, 9 - 11세의 3단계로 나누고 다음과 같은 내용에 따라 분석하였다. 1. 각 단계의 그림표현의 특징 2. 각 단계에 나타난 우리나라 아동의 그림표현 특징 3. 우리나라 남, 녀 아동의 그림표현 차 4. 그림표현에 나타난 우리나라 아동의 성장발달 문제분석을 위한 이론적 근거는 문헌을 통하여 조사하고, 이론적 근거를 기준으로 서울시내 5개 국민학교에서 1,200장의 자유화를 수집하여, 각 연령단계별 분류에 따라 남, 녀 아동의 그림을 180매 표집하였다. 표집된 그림은 문헌에서 밝혀진 내용을 기준으로 본 연구자 외에 2인의 아동 미술전문가가 특징을 분석한 후 3인의 의견을 종합하여 아동그림의 특징을 결정하였다. 문제분석에 의하여 나타난 결과는 다음과 같다. 1. 우리나라 아동그림의 일반적 특징 a. 4 - 7세 아동의 그림 ○ 자신의 경험을 중심으로 표현하였다. ○ 대상물을 단순한 요약으로 표현하였다. ○ 미숙하나마 물체의 세부 표현이 나타났다. ○ 색채와 대상물은 연관이 없었다. ○ 운동감각적 선의 표현이 없었다. b. 7 - 9세 아동의 그림 ○ 물체에 대한 자신의 독특한 표현이 보였다. ○ 물체에 대한 부분적인 강조, 생략이 보였다. ○ 기선이 보였다. ○ 자신의 경험을 나타냈다. ○ 장식적인 표현은 없었다. c. 9 - 11세 아동의 그림 ○ 사실적 표현이 나타났다. ○ 물체의 부분적 세부 표현이 보였다. ○ 공간적 표현이 보였다. ○ 전체적 조화가 보였다. ○ 색채와 물체는 약간씩 사실적이였다. 2. 남, 녀 아동의 그림표현 차 a. 4 - 7세 아동의 그림 남자 아동들 보다 여자 아동들에게서 단순하고 요약적인 표현이 보였다. b. 7 - 9세 아동의 그림 일반적인 특징에서는 차이가 없었고 공간표현에서 남자 아동들은 종이 하부를 사용한 기선이 많았으나 여자 아동들의 그림에는 많은 기선이 보였다. c. 9 - 11세 아동의 그림 일반적인 특징은 차이가 없었다. 장식적인 표현은 여자 아동이 더 잘 나타났다. 3. 그림을 통한 성장발달 a. 4 - 7세 아동의 그림 지적 발달만 잘 나타났다. 미적, 감각, 사회, 신체 발달은 약간 보였다. b. 7 - 9세 아동의 그림 미적 발달, 신체 발달은 잘 나타났다. 사회, 감각 발달은 약간 보였다. c. 9 - 11세 아동의 그림 지적 발달, 사회 발달, 감각 발달, 신체 발달이 세 단계에서 가장 잘 나타났다. 이 연구에서 나타난 결과는 앞으로 아동 그림에 대한 연구의 자료가 될 것이며, 아동 그림에 대한 이해로써 사회, 부모, 교사의 참고자료로 이용될 것이다. 또한 이 연구와 관계되는 연구로써 아동 그림에 색채, 구도, 형태, 주제에 대한 분석과 각 개개인의 아동 그림을 계속적으로 분석하는 연구가 되어야 한다.;The object of this study is to find out characteristics of the expression their drawings shown in the growth and development of children, to help the study on the children's drawings in poor progress by an approach that analyse the characteristics of the expression of children's drawings in our country. The classification of the children's drawings in this study followed from the three stages of Lowenfeld: aged 4-7, aged 7-9, aged 9-11. And analysed as the following categories: 1. The characteristics of the expression of drawings at each stage. 2. The characteristics of the expression of children's drawings in our country shown at each stage. 3. The differences in the expression of the drawings between the boys and girls in our country. 4. The growth and development of children shown in the expression of their drawings in our country. 1,200 free drawings were collected from 5 primary schools in Seoul at the criteria of the theoretical basis which was investigated by the related literature for the problem analysis. 180 drawings from 1,200 were selected by the classification of age stages for sampling. Two experts on the children's drawings and I, the researcher of this study, analysed the characteristics of the sampled drawings on the basics of the categories investigated by the related literature. The results from the problem analysis are as followings: 1. General characteristics of children's drawings in our country: a. Characteristics of the expression from the drawing of aged 4-7: ○ They expressed mostly their experiences. ○ They expressed the objects as the simple formation. ○ Some detailed expression on the objects could be fine out but poorly. ○ There are no relations between the colour and objects. ○ We found the expression of the line drawing of motion-sense. b. Drawing of aged 7-9: ○ Their own unique expression on the objects were shown. ○ Partial emphasis and omission of the objects were shown. ○ Base line were shown. ○ They expressed self experiences. ○ Decorating expression couldn't find out. c. Drawings of aged 9-11: ○ Realistic expression were shown. ○ Partial detailed expression of the objects were shown. ○ Spatial expression were shown. ○ Harmonization as the whole were shown. ○ Colour and objects were somewhat realistic. 2. The differences between the boy's drawings and girl's: a. Drawings of aged 4-7: Simple and summarized expression were shown on the girl's drawings more than the boy's. b. Drawings of aged 7-9: General characteristics were almost similar to them of other age stages. And in the spatial expression, boys showed the base line making use of the lower part of the paper, but many a base line were seen in the drawings of the girls. c. Drawings of aged 9-11: General characteristics were almost similar to other age stages. The girls were superior to the boy in decorating expression. 3. The growth and development through the drawings: a. Drawings of aged 4-7: Mental development was shown distinctly. Development of sense of beauty, sensibility and social, physical development were shown a little. b. Drawings of aged 7-9: Aesthetic and physical development were shown clearly. Social and sensual development were shown to some extent. c. Drawings of aged 9-11: Mental, social, sensual, and physical development were shown most distinctly through the three age stages. The findings in this study are reserved as the papers for the further studies in this area. Also, these might be helpful to understand their children, and serve as a good reference for Society, Parents, and Teachers. The further studies on the colour, the composition, the selection of subject matter in their drawings and the series of analysis study on each one's drawings should be carried on.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE