View : 735 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김홍인-
dc.contributor.author양혜진-
dc.creator양혜진-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:14Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:14Z-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.otherOAK-000000027642-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/208934-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000027642-
dc.description.abstractGiovanni Pierluigi da Palestrina (1525-1594) was a composer who perfected a mode of the Roman Catholic Church music of the 16th century. Upholding the tradition of Franco-Flemish School, he composed lots of church music using strict counterpoint. As the kernel of Palestrina's music, his Mass showed all modes of Mass which were known in those days. Palestrina is introduced as a representative of the Renaissance music in 8 kinds of music textbooks in high school which are used currently, and his Pope Marcellus Mass is recorded as a material for appreciation activity on most of the textbooks. However, appreciation activity using Pope Marcellus Mass as a material consists of lists of fragmentary and general concepts and an appendix of musical history, rather than it is organized in a way that enables students to have concrete experiences on musical characteristics of the musical piece. Based on a concrete understanding of the musical piece, therefore, this study analyzed Pope Marcellus Mass focusing on Kyrie, Gloria, and Agnus Dei I to supplement the limitation in the textbook contents. Many musical elements of Pope Marcellus Mass were composed in a close relationship with the words of the ordinary of the mass. Accordingly, they were expressed by imitation between voices or homophony structure depending on the length of the words, and melodies were expressed with notes and monosyllabic or polysyllabic relationships. For natural expression or emphasis of the words, rhythm based on long note values, polysyllabic melodies, pitch, voice texture, the number of voices were selected. Based on the church mode, in addition, the music showed sequential melody structure, tonal system by harmonious triads, and a thorough limitation in nonharmonic notes. The music was made up of imitation between voices, but various types of voices were sometimes presented depending on each part of the musical piece. Finally, this study suggested learning materials for appreciation of Pope Marcellus Mass in high school music lessons. The materials consist of various learning activities, musical notes, diagrams, pictures so that students can understand and experience various musical elements expressed in the musical piece. It is hoped that the materials can help teachers plan interesting and effective music lessons about Renaissance music, which is likely to be overlooked because of its low accessibility.;팔레스트리나(Giovanni Pierluigi da Palestrina, 1525~1594)는 16세기 로마 가톨릭 교회음악의 양식을 완성한 작곡가로, 프랑코 - 플레미쉬 악파의 전통을 계승하여 엄격한 대위 양식으로 많은 종교 음악을 작곡하였으며 그 중 미사곡은 팔레스트리나의 핵심 장르로서 당대 알려진 모든 미사곡의 양식이 드러난다. 현행 8종의 고등학교 음악 교과서에는 르네상스 음악을 대표하는 작곡가로서 팔레스트리나가 소개되었으며, 그의 미사곡 Pope Marcellus Mass는 감상활동의 제재곡으로 대부분의 교과서에 수록되었다. 그러나 Pope Marcellus Mass를 제재곡으로 한 감상활동은 악곡에 나타난 음악적 특징을 구체적으로 경험할 수 있도록 구조화되기보다는 대부분 단편적이고, 일반적인 개념의 나열과 음악사적 내용을 첨부할 뿐이다. 따라서 본 연구는 악곡에 대한 구체적인 이해를 바탕으로 이와 같은 교과 내용의 한계점을 보완하기 위하여 Pope Marcellus Mass를 교과서에 수록된 키리에, 글로리아, 아뉴스데이 I을 중심으로 분석하였다. Pope Marcellus Mass의 여러 음악 요소는 미사 통상문의 가사와의 긴밀한 연관성을 맺고 있다. 가사의 길이에 따라 성부 간 모방대위 혹은 호모포니 구조로 표현되고 선율은 음표와 단음절 혹은 다음절적 관계로 구성되고 가사의 자연스러운 표현 및 강조를 위해 긴 음가에 의한 리듬, 다음절적 선율, 음높이, 성부구성, 성부 수 등이 선택된다. 교회선법에 기초한 순차적인 선율 구조와 비화성음이 철저히 제한된 협화적 삼화음에 의한 음조직이 나타나며 성부 간 모방대위 안에서도 악곡의 각 부분에 따라 다양한 형태의 성부조직이 제시되기도 한다. 마지막으로 본 연구는 Pope Marcellus Mass를 제재곡으로 한 고등학교 음악 수업의 감상학습 자료를 제안하였다. 감상학습 자료는 제재곡에 나타난 여러 음악적 요소를 고루 이해하고 경험하기 위한 다양한 학습 활동 및 악보, 도표, 그림 자료 등으로 구성되어 있다. 접근의 어려움으로 음악수업에서 간과되기 쉬운 르네상스 음악을 교사가 보다 흥미있고 효과적인 수업으로 계획하는데 본 연구에서 제안한 학습 자료가 조금이나마 도움이 되었으면 한다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 및 필요성 = 1 B. 연구의 방법 및 절차 = 2 C. 연구의 범위 및 제한점 = 2 Ⅱ. 이론적 배경 = 3 A. 16세기 시대적 상황과 종교 성악 음악 = 3 1. 프랑코 - 플레미쉬(Franco-Flemish) 악파의 미사음악 = 4 2. 종교개혁과 로마 가톨릭 교회 음악 = 7 B. 팔레스트리나의 미사곡과 음악적 특징 = 8 Ⅲ. 고등학교 음악 수업에서의 감상활동과 16세기 팔레스트리나의 Pope Marcellus Mass = 13 A. 고등학교 음악 수업에서의 감상활동 = 13 B. 고등학교 음악 교과서의 16세기 성악 음악 관련 내용 = 18 C. 교과서 제재곡 중 팔레스트리나의 Pope Marcellus Mass 관련 내용 = 21 Ⅳ. 고등학교 음악 교과서에 나타난 Pope Marcellus Mass분석: 키리에, 글로리아, 아뉴스데이 I을 중심으로 = 25 A. 작품 배경 및 분석 = 25 1. 키리에(Kyrie) = 26 2. 글로리아(Gloria) = 42 3. 아뉴스 데이 Ⅰ(Agnus DeiⅠ) = 61 4. 분석내용 요약 = 70 Ⅴ. Pope Marcellus Mass를 제재곡으로 한 감상수업 자료 = 73 A. 감상활동 1: Pope Marcellus Mass에 나타난 르네상스 음악의 특징 = 74 B. 감상활동 2: Pope Marcellus Mass 중 키리에와 글로리아 = 79 Ⅵ. 결론 = 87 A. 작품 분석 결과 = 87 B. 제언 = 88 참고문헌 = 90 ABSTRACT = 92-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent8068061 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc680-
dc.title고등학교 음악 교과서에 나타난 G. L. Palestrina의 미사곡 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitlePope Marcellus Mass를 중심으로-
dc.title.translatedA Study on G. L. Palestrina's Mass Included in the Music Text Books of High School : Focused on Pope Marcellus Mass-
dc.creator.othernameYang, Hye-Jin-
dc.format.pageⅴ, 93 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악교육전공-
dc.date.awarded2007. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE