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중학생들의 수학불안요인에 관련된 특징에 관한 연구

Title
중학생들의 수학불안요인에 관련된 특징에 관한 연구
Other Titles
A Study of Factors Influencing the Anxiety about Mathematics of Middle School Students : Differences by Grade and Gender
Authors
이교순
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이종희
Abstract
본 연구의 목적은 중학교 학생이 갖고 있는 수학 불안 요인과 수학 성취 능력에 따른 상관 관계를 규명하는 데 있다. 특히 학년, 성별의 차이에 의한 수학 불안 요인의 차이와 수학 불안 요인들 중에서도 어느 요인이 자신이 생각하고 있는 수학 성취 능력에 얼마만큼의 영향을 미치는가 알아보고자 한다. 이러한 목적에 따라 다음과 같이 연구 문제를 정리해 보았다. 1. 중학교 학생들은 어떤 수학 불안 요인에 취약한가? 2. 수학 불안 요인은 자신이 생각하는 수학 성취 능력과 어떤 관계가 있는가? 3. 수학 불안 요인은 중학교 남 · 녀 학생과 어떤 관련성을 갖는가? 4. 수학 불안 요인은 중학교 1학년, 2학년, 3학년 사이에는 어떤 차이가 있는가? 이론적 배경에서는 수학 불안 요인과 관련된 문헌고찰을 통하여 학자들의 수학불안에 대한 개념을 정리하고 이러한 내용을 바탕으로 수학불안 요인을 8개의 요인 즉, 기초기능, 교과서내용, 교수방법, 시험, 자아개념, 학습동기, 선입견, 부정적경험이나 생각으로 구분하였고 자신이 생각하는 수학성취능력을 상, 중, 하로 나누었다. 연구의 대상은 경기도 고양시 소재 J중학교 1학년 학생 159명, 2학년 학생 156명, 3학년 학생 136명 총 451명이며, 남학생은 225명, 여학생은 226명이다. 설문지의 구성은 기초기능 4문항, 교과서내용 4문항, 교수방법 7문항, 시험 7문항, 자아개념 4문항, 학습동기 3문항, 선입견 4문항, 부정적경험이나 생각 4문항등 총37문항으로 Liket 5단계 척도에 따라 측정하였고, 수학성취능력은 자신이 생각하는 수학 실력으로는 문항1번부터 10번까지로 번호가 낮을수록 수학 성취능력의 점수가 높은 것으로 해석했으며 1점-3점(상), 4점-7점(중), 8점-10점(하)로 하였다. 전체적인 수학 불안 요인에 관한 것은 기술 통계량과 평균 비교를 자신이 생각하는 수학 성취도와 수학 불안 요인과의 관계는 x^2-검정(8자유도), 남학생과 여학생의 비교는 t-검정, 학년간 수학 불안 요인의 비교는 학년 간 ANOVA 대비(1차)를 실시하였다. 본 연구의 결과를 살펴보면 첫째, 8개의 수학 불안 요인중 중학교 학생들은 기초기능과 시험에 대한 불안이 가장 높았다. 둘째, 자신이 생각하는 수학 실력별 성취집단과 수학 불안 요인과의 관계는 하집단이 상집단과 중집단 보다 8개의 수학 불안 요인이 높았다. 셋째, 남학생과 여학생의 비교는 교과서 내용을 제외한 7개의 요인에서 여학생 이 남학생보다 불안이 강함을 알 수 있었다. 넷째, 학년 간 비교는 학년별로 교과서 내용, 교수방법, 시험, 학습동기, 부정적 경험이나 생각에 따라 차이가 있었고 학년이 올라 갈수록 불안이 더 커지는 것으로 보였다. 따라서 중학생들의 수학 불안 해소를 위해서는 수학 교과에 대한 자신감 증대, 교과서 기초 기능 익히기, 선입견 배제하기, 부정적인 경험이나 생각을 줄일 수 있는 교육적인 개선이 필요하다.;The purpose of this study is to find out the correlation between factors causing middle school students' anxiety about mathematics and their mathematical ability. Especially, this study will focus on the differences of anxiety on grounds of grade and gender, and the extent that each factor influences the mathematical ability. On this purpose, the subjects for study are as follows : 1. Which factors cause the anxiety about mathematics of middle school students? 2. What relationships are shown between those factors and students' mathematical ability? 3. What relationships are seen between those factors and the gender of middle school students? 4. What relationships are observed between those factors and the grade of middle school students? In the theoretical background, I referred to mathematicians' notions of anxieties about mathematics based on documents dealing with the topic. After that, I classified the cause of anxiety into 8 factors: basic functions, the contents of a textbook, ways of teaching, examinations, self-perception, motives for studying, preconceptions, and negative experiences or thinking, and divided students' accomplishment abilities in mathematics into three levels (high, middle, low). The subject of study is 225 male and 226 female students attending in J middle school located in Goyang-si, Gyeonggi-do. The group consists of 159 freshmen, 156 juniors, and 136 seniors, which totals 451. The questionnaire includes 4 questions for basic functions, 7 for ways of teaching , 7 for exams, 4 for self-perception, 3 for motives for studying, 4 for preconceptions, and 4 for negative experiences or thinking. They are all 37 questions, and each question was measured by Liket 5 level standards. The mathematical accomplishment ability is based on 10 self-observation questions that I asked students to answer. I interpreted a low number as a high score. Score 1 to 3 are considered as high, score 4 to 7 as middle, and score 8 to 10 as low. The analysis of the whole anxiety factors was carried out by descriptive-statistics and average comparison. The relationship between accomplishment abilities and anxiety factors was found by x^2-test(8 free degrees). Finally, the comparison between boys and girls was made by t-test, and the comparison among grades was made by ANOVA comparison(one time). To sum up the result of this analysis: First of all, middle school students are most anxious about basic functions and examinations among all the 8 factors causing anxiety about mathematics. Secondly, low level students have 8 more high anxiety factors than other two level groups (high and middle). Third, girls have 7 more high anxiety factors then boys, except 'the contents of a textbook'. It shows that girls are more anxious about mathematics than boys. Lastly, there turned out to be some differences among the 3 school grades on five anxiety factors 'the contents of a textbook', 'ways of teaching ', 'motives for studying', 'examinations', 'negative experiences or thinking'. In addition, the anxiety tends to increase as students go into a higher grade. Therefore, we need educational improvement which enables middle school students to have increased confidence, learn the basic functions of textbooks, remove preconceptions, and reduce negative experiences or thinking, in order to clear their anxiety about mathematics from them.
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