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세계사 교과서의 미술자료 활용 방안 연구

Title
세계사 교과서의 미술자료 활용 방안 연구
Other Titles
Use of Art Materials in World History Textbook : Focusing on ‘Ⅵ. Modern Europe Society Development and Growth'
Authors
장은정
Issue Date
2006
Department/Major
교육대학원 역사교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
최완기
Abstract
세계사는 암기할 내용이 많은 어려운 과목으로 인식되어 학생들로부터 외면을 당하고 있는 현실이다. 이러한 세계사 교육의 위기를 극복하기 위해서 다양한 학습자료에 대한 필요성이 대두되고 있는데, 이 중 미술자료는 학교 현장에서 손쉽게 활용할 수 있는 역사 학습자료이다. 미술자료는 그 시대의 모습을 반영하고 있는 사회적 생산물이기에 역사이해를 시각적으로 구체화시키는데 효과적이며, 학생들의 역사적 상상력을 자극하고, 역사지식의 기억과 전이를 돕는다. 따라서 본 연구에서는 미술자료를 효과적으로 활용하여 세계사 학습에 도움이 되고자 제 7차 고등학교 세계사 교과서 ‘Ⅵ. 유럽 근대 사회의 성장과 확대’ 단원을 중심으로 미술자료를 분석해 보고 그 활용 방안을 모색해 보는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 먼저 이론적 배경으로 역사 학습자료로서 미술자료가 유용함을 살펴보았고, 미술자료의 교육적 기능 및 활용에 대해 고찰해 보았다. 다음으로 우리 교과서에 게재된 미술자료를 보다 발전시키고 효과적으로 활용하기 위한 방안의 하나로 미국과 영국의 교과서를 서양 근대사 단원을 중심으로 살펴보았다. 우리의 역사 교육 과정과는 많은 차이가 있었지만 매우 다양한 삶의 모습을 담은 그림들이 많이 게재되어 있었으며, 역사에 대한 해석력과 사고력을 키워줄 수 있는 질문과 함께 편재되어 있고, 교과서 본문과의 연관성이 매우 높았다는 점에서 우리에게 시사하는 바가 컸다. 다음으로 현행 7차 고등학교 세계사 교과서에 게재된 미술자료를 외형적 분석과 내면적 분석으로 구분하여 고찰해 보았는데, 외형적 분석을 통해 미술자료가 학습자료로서의 기능을 다하기 위해서는 더 많이 게재되어야 함을 알 수 있었다. 내면적 분석은 학생들의 역사이해에 어떠한 기능을 하는지에 따라 이미지적 자료, 예증적 자료, 설명적 자료, 해석적 자료로 분류ㆍ분석하여 본문과의 적정성 여부를 살펴보았다. 그 결과 이미지적 자료는 각 단원마다 그 단원과 적절한 관련이 있으면서 동시에 그 단원을 예견할 수 있는 상징성과 대표성을 갖추고 있는 자료여야 하는데 다소 부적합한 사례가 있었다. 그리고 예증적 자료는 자료 안배에 좀 더 신경을 써야하고 자료의 배열순서나 위치 선정에도 신중함이 요구되었고, 설명적 자료는 학생들 스스로 미술자료에서 역사상이나 역사적 흐름의 전반적인 상황을 도출해 내는 데는 많은 어려움이 따르므로 미술자료에 대한 충분한 설명이 필요했다. 또 해석적 자료가 제일 적은 비율이었는데, 학생들이 자료 자체를 통해 그 시대상과 역사적 흐름을 파악하고 구조화하는데 가장 실질적인 도움이 되는 자료이기에 더 많은 해석적 자료가 요구된다. 따라서 교과서 분석을 통해 나타난 문제점을 극복하고 미술자료의 효과적인 활용방안을 모색하고자 현장에서 쉽게 활용할 수 있는 방안을 제안해 보았다. 먼저 교사의 설명을 뒷받침하기 위한 수업의 설명 보조자료로, 신항로 개척과 미국혁명에 관련된 그림으로 활용 방안을 제안해 보았다. 다음으로 교과서의 그림을 재구성하거나 그 외 문헌, 박물관, 인터넷 등에서 선정한 미술자료를 교사의 재량과 학급상황에 알맞은 학습용 자료로 구성하여 현장에서 사용하는 방안이다. 이에 대한 방안으로 르네상스와 프랑스 혁명 수업에서 사용할 수 있는 학습지도안을 제안하였다. 이 연구를 통하여 미술자료를 활용한 수업을 효과적으로 진행하기 위해서는 보조 자료집의 개발이 시급함을 인식하였는데, 자료집의 개발을 위해 이와 관련된 각 분야의 전문가들이 모인 기구와 지속적인 연구가 요구된다.;Art materials, because they are the result of people’s activity and anxiety when they were produced, are very effective to provide students visual understanding about the historical events so it stimulates students to step further into historical imagination and correlate historical events with environmental reasons wrapping around it, which results in the more effective history education. This study discusses on the method how to deliver effective the history education by art materials in 7th High-School World History Textbook mainly focusing on the chapter "Ⅵ. Modern Europe Society Development and Growth". This paper evaluates if art materials are useful as history class education resources as a theoretical background and considers educational function and application of art works. Modern history chapters of USA and UK textbooks are reviewed as one of tool to evaluate and enhance Korean textbook’s artwork content. The categorization and consideration on current 7th High-School world history textbook’s artwork materials are followed. The quantitative and qualitative analysis are conducted and the quantitative analysis show that the 7th edition textbook may need to contain more artwork contents in order to provide sufficient contents as supportive role for history education. The qualitative analysis is performed in the categories of imagerial, illustrative, descriptive, and analytic materials. The imagerial materials need to present symbolic and representational role to the chapter by providing relevant pictures and images. However, 7th world history textbook sometimes provides not-so-relevant images to fulfill this role. It is recommended for illustrative materials, which is shown most times, to careful considerations on the orders and locations to be shown as well as political and social balances. The descriptive materials may have gotten enhancements if more relevant explanation would have followed by the materials in order for the effective history education. The textbook contains least number of examples of analytical artwork even though they may provide the best lead way to understand historical flow and structurize the understanding for the practical use of history in to real life, which is beyond the simple historic knowledge acquisition. This research suggests for the following editions to include more instances of analytical artwork materials as contents of history textbook. This study concludes with suggestions that can be applied to classroom history education effectively by utilizing additional supportive art materials in the classroom. First, as supplemental resources for teacher’s classroom explanation this study proposes utilization of pictures related to European exploration for the New World and American Revolution. Next, this study puts forward programs using relevant pictures from textbooks and data selected from historical documents, museums and internet at the teacher's discretion. For this method this study suggests lecture plans for Renaissance and the French Revolution classes. While researching this study, it had come to a realization that cultivation of supplemental material was a matter at hand in achieving positive results in lectures using art related supplements. It should be noted that the constant research efforts to develop appropriate supplemental materials are required and it may be the institutional effort by various field’s experts.
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