View : 796 Download: 0

갈등상황에 나타난 권위대상에 대한 아동의 태도에 관한 연구

Title
갈등상황에 나타난 권위대상에 대한 아동의 태도에 관한 연구
Other Titles
Study of Children's Attitude about Authority Subjects under the Situation of Conflicts
Authors
조혜정
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
갈등상황권위대상아동태도
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이경우
Abstract
The purpose of this study is to understand children's justification and conpliance about their definition of authority analizing their feeling, actions and justification of authority conflicts. The questions for this study are as follows: 1. Under the situation of authority conflicts, do children make any differences in the kinds of feelings according to subjects of their age? 2. Under the situation of authority conflicts, do children make any differences in the kinds of actions according to subjects of their age? 3. Under the situation of authority conflicts, do children make any differences in the kinds of consequence for noncompliance according to subjects of there age ? 4. Under the situation of authority conflicts, do children make any differences in the kinds of justification according to subjects of their age ? The subjects of this study were 120 children ( 60 boys and 60 girls ) are investigated as subjects of this study and details are as follows: 40 children ( 20 boys and 20 girls ) who are 6 years old children of S kindergarten located in Seoul. 40 children ( 20 boys and 20 girls ) who are second grade ( 9 years old ) of M elementary school located in Seoul. 40 children ( 20 boys and 20 girls ) who are fifth grade ( 12 years old ) of M elementary school located in Seoul. The social status of subjects is middle class. The tool of this study is question are that Braine and his collegues used in their study of children's authority conflicts in their everyday life. After listening 4 kinds of story, the children told their opinions for each questions respectively. Modified story of Braine and his collegues is used as story materials and children were required to answer questions. Collecting children's opinions of questions is made by one to one method. Then children's opinions of questions were classified into contents of their opinions. The frequency and percentages of authority conflicts are calculated with subjects of authority and the differences of authority conflicts with each ages is analyzed. The findings of this study are as follows : 1. Concerning the children's feelings about authority conflicts, there are no significant differences of feelings according to children's ages and there are significant statistic differences of feelings according to each subjects of authority. 2. Concerning the children's actions about authority conflicts, there are significant differences about teacher story & robber story of all stories according to children's ages. 6 years old children recognized that they naturally justificaed acceptance of authority. Concerning the children's compliances about authority conflicts, there are no significant differences of compliances of authority according to children's ages. But there are statistic differences of compliances according to subjects of authority. 3. Concerning the results of children's noncompliance about authority conflicts, there is developmental trend in a point of negative outcomes according to children's ages and there are statistic differences of each ages. Concerning the result of children's noncompliances about subjects of authority. negative outcomes ( avoid trouble & authority focus ) were obviously appeared by children. 4. Concerning the children's justifications about authority conflicts there are differences about authority focus avoid trouble and achivedesire according to children's ages. When subjects of authority are brother, sister, teacher, parents and lifeguard, the differences about authority focus. avoid trouble and achive desire are more obvious.;본 연구는 갈등상황에 나타난 권위대상에 대한 아동의 감정, 행동, 불복종에 대한 결과, 정당성이 권위대상과 아동의 연령에 따라 어떠한 발달적 차이를 이루고 있는지 밝혀보고, 成人 -兒童의 갈등관계를 이해하는데 도움을 주며 사회의 상호작용을 통해 발달하는 사회인지구조를 이해하는데 기초자료를 제공하는데 목적을 두고 있다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정 했다. 1. 갈등상황에서 권위대상에 따른 아동의 감정은 아동의 연령과 권위대상에 따라 차이가 있는가? 2. 갈등상황에서 권위대상에 따른 아동의 행동은 아동의 연령과 권위대상에 따라 차이가 있는가? 3. 갈등상황에서 권위대상에 따른 아동의 불복종에대한 결과는 아동의 연령과 권위대상에 따라 차이가 있는가? 4. 갈등상황에서 권위대상에 따른 아동의 정당성은 아동의 연령과 권위대상에 따라 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울시내에 위치한 S유치원 원아 만 6세 어린이 40명(남아 20명, 여아 20명)40명과 M국민학교 3학년 40명(남아 20명, 여아 20명)과 5학년(남아 20명, 여아 20명)으로 전체 120명의 아동을 확정하였다. 본 연구의 대상을 만 6세 - 11세의 아동을 선정한 이유는 권위에 대해 6세의 아동은 일방적인 존경을 나타내고 무조건 복종하지만, 9세에 이르면 권위의 명령에 무조건 복종하지 않고 각자에게 주어진 상황을 고려해서 복종한다고한 Piaget(1965)의 이론에 의해 선정하였다 검사도구는 Braine와 그의 동료들이 아동의 권위적 갈등상황을 연구하기 위해 사용한 이야기와 각 이야기에 따른 4개의 질문을 수정 적용하였으며, 개별면접 하였다. 이 도구는 아동이 일상생활에서 일어날 수 있는 권위적 갈등상황에 나타난 권위대상에 관한 여섯가지 내용으로 구성되었고, 각 이야기에 따른 4개의 질문을 반복 질문하였다. 권위대상에 관한 이야기 상장은 형제, 교사, 경찰, 부모, 구조원, 강도 이며 권위대상이 교사, 경찰, 부모, 구조원은 성인 의 권위자체를 나타내주는 권위의 갈등상황이고, 형제, 강도이야기는 힘(power)에 대한것으로 사회적으로 허용되는 것이 아닌 권위의 갈등상황 이다. 권위적 갈등상황에 나타난 이야기를 들려 주고 4가지 질문을 하여 아동들의 응답을 받아 기록하여 내용별로 범주화 하였다. 권위적 갈등상황에 대한 아동의 감정(Feeling), 행동(Action), 불복종에 대한 결과(Consequences for noncompliance), 정당성(Justification)의 판단개념은 Laupa and Turiel의 분류기준에 따라 분석하였고, 자료처리는 아동의 연령과 이야기상황 즉 권위대상별로 감정, 행동, 불복종에 대한 결과, 정당성의 요인별 빈도와 백분율을 산출하였다 본 연구의 분석결과는 다음과 같다. 1. 권위적 갈등상황에 나타난 권위대상에 대한 아동의 감정은 나쁘다, 화가 나다. 겁먹다의 순으로 감정지각을 보였고, 권위대상에 따라 나쁜감정은 6세는 경찰(36.8%), 9세는 교사(34.6%), 11세는 구조원(33.0%)이 가장 높았다. 2. 권위적 갈등상황에 나타난 권위대상에 대한 아동의 행동은 연령에 따라 교사, 강도 이야기에서 차이가 있었고, 나이 어린 아동은 권위대상의 권위는 당연히 정당화하며, 복종하여아 하는 것으로 지각하였고, 권위대상에 따라 아동 행동의 복종이 6세, 9세, 11세 모두 권위에 복종하는 것이 가장 높았고 교사의 권위에서 가장 낮게 나타났다. 3. 권위적 갈등상장에 나타난 권위대상에 대한 아동의 불복종에 대한 결과에서 연령에 따라 발달적 경향을 보였다. 권위대상의 불복종에 대한 결과에서 부정적인 측면(처벌, 힘에 의한 권위)가 높았고, 6세는 부모, 9세는 교사, 11세는 구조원이 가장 높았다. 친숙함은 권위대상이 교사, 경찰, 부모일때 연령의 발달적 경향을 보였다. 4. 권위적 갈등상황에 나타난 권위대상에 대한 아동의 정당성은 연령에 따라 권위의 존재, 벌의 당연, 욕구 성취에서 차이가 있었으며, 권위대상이 형제, 교사, 경찰, 부모, 구조원일때 욕구 성취에서 더 높게 반응하는 것으로 나타났다. 이 결과에서 시사하는 바와같이 권위적 갈등상황은 단일차원의 구인이 아니라 여러 요인이 의해서 형성되는 다차원의 구인임을 확인할 수 있으며, 권위대상이 부모, 교사, 경찰의 권위는 아동이 거의 절대적으로 받아들인다 것을 알 수 있다. 성인 - 아동관계에서 권위 형성의 기본조건은 아동이 성인의 사고, 감정, 의도등을 이해해야 히는 것이므로 아동이 지각하는 성인의 권위는 아동의 사회성이 발달함에 따라 변화하는 사회 인지구조의 발달로 설명할 수 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE