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다중지능이론을 적용한 슈베르트의 예술가곡 지도

Title
다중지능이론을 적용한 슈베르트의 예술가곡 지도
Other Titles
Instruction of Schubert's Art Songs applying the Multiple Intelligence Theory : Focusing on 「Erlkönig」and「Heidenröslein」
Authors
박신희
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김홍인
Abstract
이 연구는 가드너의 다중지능이론이 음악교육에 실질적 영향이 있음을 입증하고, 이를 토대로 중학생들이 효과적으로 슈베르트 예술가곡을 학습할 수 있도록 수업지도안을 고안함에 목적을 두고 있다. 선행 연구를 통해 다중지능이론과 슈베르트의 예술가곡을 설명하고, 제 7차 음악과 교육과정에 의한 중학교 음악교과서 9종에 수록된 슈베르트 예술가곡을 분석하였다. 나아가 슈베르트의 예술가곡 중「마왕」과「월계꽃」을 학습 제재곡으로 선정하고, 다중지능이론의 8가지 요소를 바탕으로 각각 2차시분의 수업지도안을 제시하였다. 이 수업지도안은 특정영역을 중심으로 한 전통적인 학습과는 달리, 다음의 다중지능이론의 8가지 요소를 바탕으로 고안되었다. 첫째, 언어적 지능에서는 시 낭송하기, 주어진 주제를 가지고 시 만들어 보기 등의 활동을 적용하여 예술가곡의 특징인 시와 음악의 긴밀한 관계에 대해 배우며 언어적인 표현에 있어 창의성을 계발할 수 있도록 하였다. 둘째, 논리․수학적 지능에서는 예술가곡의 구조를 도형이나 기호로 나타내 보기, 예술가곡과 다른 장르의 차이점을 논리적으로 설명해 보기 등의 활동을 적용하여 예술가곡에 대한 개념을 명확하게 이해하고 논리적 사고력을 기를 수 있도록 하였다. 셋째, 공간적 지능에서는 예술가곡을 듣고 그 느낌을 그림으로 표현해보기, 가사에 등장하는 주인공이나 사물과 관련한 소품 만들어 보기 등의 활동을 적용하여 예술가곡 학습에 대한 동기를 부여해 주고 보다 쉽게 예술가곡을 이해할 수 있도록 하였다. 넷째, 신체․운동적 지능에서는 가사의 내용을 표정으로 연기해보기, 음악적인 흐름을 신체로 표현해 보기 등의 활동을 적용하여 신체를 이용하여 자신의 느낌과 감정을 자유롭게 표현하는 능력을 기를 수 있도록 하였다. 다섯째, 음악적 지능에서는 예술가곡에 나타난 음악적 요소를 살려 다양하게 표현해 보기, 주어진 가사에 어울리는 곡을 만들어 보기 등의 활동을 적용하여 예술가곡의 요소를 직접 체험해보며 음악적인 표현력을 기를 수 있도록 하였다. 여섯째, 대인관계적 지능에서는 모둠 활동을 통해 음악회 준비해보기, 자신의 모둠과 다른 모둠의 발표 내용을 비교해보기 등의 활동을 통해 협동심과 책임감을 기를 수 있도록 하였다. 일곱째, 자기이해적 지능에서는 모둠활동에서 자신에게 적합한 역할을 스스로 정하고 수행해 보기, 자신의 노래나 연주에 대해 스스로 평가해 보기 등의 활동을 통해 자기주도적인 학습 능력을 기르고 자신에 대해 좀 더 이해할 수 있도록 하였다. 여덟째, 자연탐구적 지능에서는 예술가곡의 가사에 나타난 식물, 지명에 대해 조사해보기, 슈베르트의 일생에 대해 조사해보기 등의 활동을 통해 여러 시각에서 예술가곡을 이해하게 하고 사물에 대한 관찰력과 통찰력을 기를 수 있도록 하였다. 다중지능이론은 음악교육에 있어 큰 영향력을 가지고 있다. 그러므로 이 연구에서 고안된 다중지능이론의 8가지 요소를 바탕으로 한 수업지도안은 효과적인 음악수업에 도움을 줄 것이며 나아가 학생들이 보다 다양하고 흥미롭게 예술가곡을 학습할 수 있도록 도와줄 것으로 기대한다.;The purpose of this study is to emphasize H. Gardner's multiple intelligence theory and to devise an instructional plan based on that theory for middle school students to conduct an effective education about Schubert's art songs. Through previous literature, Gardner's multiple intelligence theory and Schubert's art songs were examined and Schubert's art songs contained in the 9 different kinds of middle school music textbooks were analyzed. Also, focused on Schubert's art songs,「Erlkönig」and「Heidenröslein」, an instructional plan was devised for effective education. The instructional plan dealt with the 8 types of art songs instruction applied with the multiple intelligence theory as shown below. First, linguistic intelligence is to develop the creativity in linguistic expression and to learn the close relation between poetry and music which is the characteristic of art songs by applying activities such as poetry recitation, and making poetry with a given topic. Second, logical-mathematical intelligence is to develop logical thinking power and clearly understand the concepts about art songs by applying activities such as describing the structure of art songs with figures or symbols, and logically explaining the difference between art songs and other genre. Third, spatial intelligence is to give motivation on learning art songs and enable students to more easily understand art songs by applying activities such as listening to art songs then expressing the feel of that music into drawings, and making props related to the main character or objects appearing in the lyrics. Fourth, bodily-kinesthetic intelligence is to express freely one's own feeling and emotion by using the body applying the activities such as acting out the content of the lyrics with facial expressions and expressing the musical flow with the body. Fifth, musical intelligence is to develop the power of musical expression and experience the element of art songs by applying the activities such as diversely expressing the musical elements in art song, and making music suiting the given lyrics. Sixth, interpersonal intelligence is to develop the team spirit and responsibility of students through activities such as preparing musical concerts through group activities, and comparing show-and-tell of one's own group and other groups. Seventh, intrapersonal intelligence is to enable students to understand a bit more about themselves and nurture self-leading learning abilities through activities such as deciding one's suitable role and carrying it out in group activities, and evaluating one's song or musical performance. Lastly, naturalistic intelligence is to develop the power of observation and insight on objects through activities such as studying about plants and geographical names appearing in lyrics of art song, and studying the life of Schubert. Gardner's multiple intelligence theory has a strong power to lead an effective education. Based upon this instructional plan to teach about Schubert's art songs, the multiple intelligence theory can assist to teach effectively and also the middle school music classes can provide more interest about art songs to students.
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