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유아의 사회적 능력과 어머니의 인식 및 행동

Title
유아의 사회적 능력과 어머니의 인식 및 행동
Other Titles
Relationship of Maternal Beliefs and Behaviors to Children's Social Competence
Authors
최일선
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 유아교육학과
Keywords
유아사회적 능력어머니인식행동유아교육
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이은화
Abstract
The purposes of this study are to examine relationship between children's social competence and children's popularity, and to investigate whether maternal beliefs and behaviors are differences in regard to children's popularity. To achieve these purposes, the specific questions have been set up in this study as follows: 1. How is children's social competence regarding children's popularity? 2. How are maternal beliefs and behaviors regarding children's popularity? 2-1. Are there any significant differences in maternal beliefs concerning the importance of children's social competence, and in maternal behaviors in children's daily life regarding children's popularity? 2-2. Are there any significant differences in maternal beliefs and behaviors to children's disciplinary style regarding children's popularity? 3. What kinds of activities do mothers and their children like to do together regarding children's popularity? 4. What kinds of experience will mother provide for their children so that child will develop social competence regarding children's popularity? 5. What social competence do mothers expect their children to have later regarding children's popularity? The subjects of this study were 89 children, 5 to 6 years old from 2 kindergartens in Seoul, their mothers, and their teachers. Social competence were measured using a peer rating scale made by Asher et al., and a teacher rating scale used by Na-lee, Song. Maternal beliefs and behaviors to children's social competence were assessed through a questionnaire structured by Kennedy. The analyzing methods of datum were mean, standard deviation, frequency, percentage, t-test, and x^(2) test. The results of the study are summarized as follows: 1. There was significant difference in children's social competence regarding children's popularity. Scores of poplar children were higher than those of popular children in leadership and capability. On the other hand, scores of unpopular children were higher than those of poplar children in hypersensitiveness. 2. No significant difference was found in maternal beliefs concerning the importance of children's social competence. Whereas, maternal behaviors in children's daily life were revealed significant differences regarding children's popularity. Overall, mothers of popular children did more interventive behaviors than those of unpopular children. 3. Mothers of unpopular children felt more the necessity to physical punishment's use, and did more physical punishments than those of popular children. However, mothers of popular children did more compensation behaviors than those of unpopular children. 4. Mothers of popular children were reported to engage in chile-centered activities(e.g. playing with child) more than mothers of unpopular children in usual. Whereas mothers of unpopular children spent time in adult-centered activities(e.g. house-keeping activities). 5. Regarding what kinds of experience mothers could provide for their children to obtain social competence, both of mothers focused on the experience about giving opportunities to play with friends. 6. There were differences between the kinds of social competence expected by mothers for their child to have later regarding children's popularity. Mothers of popular children expected their children to learn value of human. However, mothers of unpopular children expected their children to know how to share and keep rules.;본 연구의 목적은 유아의 인기도와 사회적 능력간의 관계를 규명하고, 유아의 인기도에 따라 유아의 사회적 능력에 대한 어머니의 인식 및 행동이 차이가 있는지를 살펴보는 것이다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유아의 인기도에 따라 사회적 능력은 차이가 있는가? 2. 유아의 인기도에 따라 사회적 능력에 대한 어머니의 인식 및 행동은 어떻게 다른가? 2-1. 유아의 인기도에 따라 사회적 능력에 대한 어머니의 중요성 인식 및 일상생활에서의 관여행동은 차이가 있는가? 2-2. 유아의 인기도에 따라 훈육방법에 대한 어머니의 인식 및 행동은 차이가 있는가? 3. 유아의 인기도에 따라 어머니가 평소 유아와 함께하는 활동은 차이가 있는가? 4. 유아의 인기도에 따라 사회적 능력획득을 위해 어머니가 제공할 경험은 차이가 있는가? 5. 유아의 인기도에 따라 어머니가 유아에게 장차 기대하는 개인의 사회적 능력은 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울시내에 위치한 유치원 2곳의 만 5-6세 유아를 대상으로 두 번의 인기도검사를 실시하여 선정된 인기아 46명, 비인기아 43명을 포함한 총89명의 유아와 유아의 어머니 및 교사를 대상으로 하였다. 연구도구로는 인기도측정을 위한 또래 평정척도법과, 유아의 사회적 능력조사 질문지, 사회적 능력에 대한 어머니의 인식 및 행동조사 질문지를 사용하였다. 수집된 자료들의 분석을 위해서 평균, 표준편차, 빈도, 백분율, 두 독립표본 t검증과 x^(2)검증을 시행하였다. 본 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다. 1. 유아의 인기도에 따라 사회적 능력의 하위요인에는 차이가 있는 것으로 나타났다. 인기아가 비인기아보다 지도성과 유능성에서 더 높이 나타났고, 비인기아는 인기아보다 과민성에서 더 높은 것으로 나타났다. 2. 유아의 인기도에 따라 유아의 사회적 능력에 대한 어머니의 중요성 인식에는 차이가 없었다. 그러나 일상생활에서의 어머니의 관여행동은 유아의 인기도에 따라 의미 있는 차이가 있었다. 즉 인기아의 어머니가 비인기아의 어머니보다 유아의 일상생활에서 좀 더 많이 관여행동을 하는 것으로 나타났다. 3. 유아의 인기도에 따라 훈육방법에 대한 어머니의 인식 및 행동경향은 차이가 있는 것으로 나타났다. 인기아의 어머니가 비인기아의 어머니보다 신체적인 벌의 필요성에 대한 인식을 많이 갖지 않으며, 체벌은 대체로 하지 않은 반면, 보상 행동은 많이 하는 것으로 나타났다. 4. 유아의 인기도에 따라 어머니가 평소 유아와 함께하는 활동은 차이가 있는 것으로 나타났다. 인기아의 어머니는 '아이와 놀기'와 같은 활동을 가장 많이 하는 반면, 비인기아의 어머니는 '가사일 하기'와 같은 활동을 가장 많이 한다고 응답하였다. 5. 인기아 어머니와 비인기아 어머니가 모두 유아에게 '친구와 자유롭게 놀 기회를 제공하기'와 같은 경험을 가장 많이 제공하겠다고 응답하였지만, 응답율에서 인기아 어머니가 비인기아 어머니보다 높게 나타났다. 6. 어머니가 유아에게 기대하는 사회적 능력은 유아의 인기도에 따라 유의한 차이를 보였다. 즉 인기아의 어머니는 유아가 '인간의 소중함 알기'가 가장 많은 부분을 차지한 반면, 비인기아의 어머니는 '규칙 지키기 및 양보할 줄 알기'가 가장 많이 기대하는 사회적 능력으로 나타났다.
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일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
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