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진로의식 성숙도와 사회 심리적 변인과의 상관관계 분석

Title
진로의식 성숙도와 사회 심리적 변인과의 상관관계 분석
Other Titles
(The) Relationship between the levels of Career Maturity levels and the Socio-Psychological Variables
Authors
강희운
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 교육학전공초등교육분야
Keywords
진로의식 성숙도사회 심리적 변인상관관계
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김경자
Abstract
The purposes of this study were: (1) To measure the levels of career maturity of sixth grade students and (2) To investigate the relationship between the career maturity levels and socio-psychological variables. The questions to be answered in the study were summarized as follows: (1) Is there any significant relations between the levels of career maturity and gender? (2) Is there any significant rotations between the levels of career maturity and locus of control? (3) Is there any significant relations between the levels of career maturity and socio-economic status? (4) Is there any significant relations between the levels of career maturity and social aptitude? (5) Is there any significant relations between the levels of career maturity and achievement in social studies? (6) Is there any significant relations between the levels of career maturity and achievement in practical studies? (7) Is there any significant relations between the levels of career maturity and the socio-psychological variables such as gender, locus of control, socio-economic status, social aptitude, achievement in social studies, and practical studies? Major findings of the study were as follows: (1) The career maturity levels of students weren't significantly related to the gender. But female students showed significantly higher career maturity level than that of the male students. (2) There were significant differences between career maturity level and locus of control. Students with internal locus of control showed higher career maturity level than students with external locus of control. (3) The career maturity levels of students weren't significantly related to the father's vocational level and weren't positively correlated with father's education level. (4) The career maturity levels of students were positively correlated with social aptitude. (5) The career maturity levels of students were positively correlated with achievement in studies. (6) The career maturity levels of students were positively correlated with achievement in practical studies. (7) The predictive power of the above variables in the career maturity levels were social aptitude, locus of control, achievement in social studies, and practical studies. On the bases of above results, suggestions are given as follows: (1) In planning and explaining career education, we should consider the variables such as gender, locus of control, and socio-economic status. (2) As the career maturity levels of students were positively correlated with social aptitude, such programs to enhance social aptitude will be provided. (3) Since achievement in social studies, practical studies were highly related to career maturity levels, the future textbooks and vocational guidance program are recommended to reflect the finding shows in this study. (4) Further studies about variables which were not included in this study are recommended to the carried out. (5) Since this study was limited to investigated the career maturity levels in cognitive domain, an integrated assessment to measure the career maturity level s in both cognitive and affective domains.;본 연구의 목적은 진로의식에 대한 인지적 영역을 측정하는 CVMT를 사용하여 아동들의 인지적 수준을 알아보고 진로의식 수준과 아동의 성, 내외통제성, 아버지의 교육수준, 직업수준, 사회적성, 진로와 관련 교과인 사회, 실과 성적간의 상관관계를 알아보아 진로교육 프로그램의 기초자료를 얻는데 그 목적이 있다. 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 진로의식 성숙도는 아동의 성과 어떤 관계가 있는가? 둘째, 진로의식 성숙도는 아동의 내외통제성과 어떤 관계가 있는가? 세째, 진로의식 성숙도는 아동의 아버지 교육수준, 직업수준과 어떤 관계가 있는가? 네째, 진로의식 성숙도는 아동의 사회적성과 어떤 관계가 있는가? 다섯째, 진로의식 성숙도는 아동의 사회성적, 실과성적과 어떤 관계가 있는가? 여섯째, 아동의 성, 내외통제성, 아동의 아버지 교육수준, 직업수준, 사회적성, 사회성적, 실과성적이 진로의식 성숙에 예언 변인으로 기여하는 정도는 어떠한가? 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 진로의식 성숙도는 여아가 남아보다 높아 성간의 차이는 있으나 깊은 정적 상관을 나타내지는 않았다. 둘째, 진로의식 성숙도는 내적 통제 집단이 외적 통제 집단보다 높아 유의한 차이를 나타내었다. 세째, 진로의식 성숙도는 아동의 아버지 직업수준과는 관련이 없었고 교육수준과 정적인 상관은 없었으나 교육수준간의 차이는 있었다. 네째, 진로의식 성숙도는 아동의 사회적성과 매우 유의한 차이를 나타내 깊은 상관관계를 보인다. 다섯째, 진로의식 성숙도는 아동의 사회, 실과성적과 유의한 차이를 나타내 정적 상관관계를 보인다. 여섯째, 위의 각 변인들이 진로의식 성숙정도를 예언하는 정도는 사회적성, 내외통제성, 사회성적, 실과성적의 순으로 나타났다. 위의 결과를 기초로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째 , 진로교육시 아동의 성, 내외통제성, 사회경제적 지위를 고려해야 한다. 둘째, 사회적성을 높이는 프로그램 개발과 함께 사회, 실과 교과과정에 아동의 흥미 유발을 시킬 수 있는 내용의 개발이 필요하다. 세째, 진로의식 성숙의 인지적, 정의적 영역을 모두 측정할 도구의 개발이 필요하다.
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교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
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