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유아발달에 대한 부모신념과 정보 사용 유형

Title
유아발달에 대한 부모신념과 정보 사용 유형
Other Titles
(The) parental beliefs about child development and patterns of parental information use
Authors
趙惠眞
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 유아교육학과
Keywords
유아발달부모신념정보 사용 유형
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이경우
Abstract
본 연구의 목적은 유아발달에 대한 부모신념과 부모의 정보사용 패턴과의 관계를 규명하고, 유아의 발달영역별, 유아의 성별 변인에 따른 정보사용 특성을 분석하는 것이다. 이와같은 연구 목적에 따라 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 1. 유아발달에 관한 부모신념과 부모의 정보사용패턴과는 어떤 관계가 있는가? 1-1 부모의 신념(인지발달신념, 성숙신념, 학습신념)과 사용하는 정보자원수와는 어떤 관계가 있는가? 1-2 부모의 신념(인지발달신념, 성숙신념, 학습신념)과 정보사용 빈도와는 어떤 관계가 있는가? 1-3 부모의 신념(인지발달신념, 성숙신념, 학습신념)과 정보유용도와는 어떤 관계가 있는가? 2. 유아의 발달영역에 따라서, 부모가 사용하는 정보자원의 형태(인적자원, 전문가자원, 대중매체, 신념자원)에는 차이가 있는가? 3. 유아의 발달영역에 따라서, 부모가 사용하는 정보자원의 수, 정보사용 빈도, 정보유용도에는 차이가 있는가? 4. 유아의 성에 따라서, 부모가 사용하는 정보자원의 수, 정보사용빈도, 정보 유용도에는 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울시에 소재하고 있는 유치원 세 곳에 다니는 만 3세에서 6세 자녀를 둔 아버지(133명)와 어머니(163명)였다. 연구도구는 Johnson & Martin(1983)이 제작한 BDQ(The Beliefs about Development Questionnaire)와 Peet(1990)가 그녀의 연구에서 사용했던 정보사용 면접지를 번안, 수정하여 사용하였다. 자료분석은 SPSS 프로그램을 이용하여 평균, 표준편차, t검증, 상관계수를 구하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1-1. 부모가 성숙신념을 가질수록 사용하는 정보자원의 수가 적은 경향이 있었으며, 부모의 학습신념과 인지발달신념은 정보자원의 수와 관계가 없었다. 1-2. 인지발달신념과 학습신념을 가진 부모는 정보자원을 자주 사용하는 경향이 있었으나, 성숙신념을 가진 부모는 자주 사용하지 않는 것으로 나타났다. 1-3. 인지발달신념을 가진 부모는 유아양육에 관한 정보자원을 유용하다고 평가하였으나, 성숙신념을 가진 부모는 정보자원을 유용하지 않은 것으로 보는 경향이 있었다. 2. 유아 발달의 모든 영역에서, 어머니가 아버지에 비해 전문가 자원과 대중매제를 더 많이 사용하였다. 반면에 정보자원의 형태 중 인적자원과 신념자원의 사용에는 부모간 차이가 없었다. 3. 신체, 사회성, 인지발달의 모든 영역에서 어머니가 아버지에 비해 사용하는 정보자원의 수가 많았고 정보 사용 빈도도 높았으며 정보자원도 유용하다고 평가하였다. 다만, 사회성 영역과 인지영역에서 사용하는 정보자원 수에는 부모간에 차이가 없었다. 4. 남아에 대해 부모가 사용하는 정보자원의 수, 정보사용빈도, 정보유용도에는 부모간에 차이가 없었다. 반면에 여아에 대해서는 어머니가 아버지에 비해 정보를 자주 사용하고 정보자원을 더 유용하다고 평가하였다.;The purpose of this study is to examine relationship between parental beliefs about child development and patterns of parental information use, and to analyze features of information use according to the domain of child development and the sex of child. To this end, the research questions established in this study are as follows: 1. What relations are there between parental beliefs and patterns of parental information use? 1-1. What relations are there between parental beliefs and numbers of information sources? 1-2. What relations are there between parental beliefs and frequency of information use? 1-3. What relations are there between parental beliefs and usefulness of information sources? 2. Are there any differences between mother and father in using types of information sources (i.e. people sources, professional sources, mass media sources and beliefs sources) according to child developmental domain? 3. Are there any differences between mother and father about numbers of information sources, frequency of information use and usefulness of information sources according to child developmental domain? 4. Are there any differences between mother and father about numbers of information sources, frequency of information use and usefulness of information sources according to the sex of child? The subjects of this study were 133 fathers and 163 mothers with children aged 3 to 6 at 3 kindergartens in Seoul. Experimental tools were BDQ (The Beliefs about Development Questionnaire) divised by Johnson & Martin(1983) and the interview paper of information usage used in Peet(1990) study. The researcher modified them for this study and used. The data of mean, standard deviation, t- test and Pearson correlation coefficient were analyzed with the SPSS. The findings of this study are as follows: 1-1. For parents, maturational beliefs were inversely related to numbers of information sources. But. there is no relations between parents' learing beliefs, cognitive-developmental beliefs and numbers of information sources. 1-2. For parents, cognitive-developmental beliefs and learning beliefs were positively related to frequeney of information use. But, parents' maturational beliefs were inversely related to frequency of information use. 1-3. For parents, cognitive-developmental beliefs were positively related to usefulness of information sources. But parents' maturational beliefs were inversely related to usefulness of information sources. 2. In all aspects of child development, mothers used more professional sources, mass media than fathers. But there is no difference between mother and father in using people sources', beliefs sources. 3. In all aspects of child development, mothers used more information sources, more frequently and estimated informations as usefulness than fathers. But, in aspects of social development and cognitive-development there is no differences in numbers of information sources between mother and father. 4. There is no differences in numbers of information sources, frequency of information use and usefulness of information for boy between mother and father. But, Mothers used information more frequently and estimated information more useful for girl than fathers.
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