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dc.contributor.advisor정세화-
dc.contributor.author장미순-
dc.creator장미순-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:24Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:24Z-
dc.date.issued1994-
dc.identifier.otherOAK-000000019397-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/208405-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000019397-
dc.description.abstractRosseau left one of the most influencing and arguable educational thoughts in modern era. However, most studies about Rosseau have focused on the child-centered romantic liberalism, which made an impression that he gave an bitter criticism on the suppressed traditional education. The purpose of this study, which is different from the former study, is to understand "Emile" in the context of his social ideas and to discover the significance of citizenship education in his educationai thoughts. Man and society are two central subjects for Rosseau and they are harmonized by education. According to Rosseau, man is born with goodness but he declines and climbs as a moral being in society. Society must be renovated in justice in order that man can protect his goodness and become a moral being. Rosseau seek moral man and society of justice. He thought that man must be changed by education and the changed man must reform the society. In the context of Rosseau's social thought, education takes a role to cultivate ideal civil society. Therefore, Rosseau's education is not negative one to accept unlimited freedom but positive one to make an effort to cultivate citizen. Emile's educational experience is made by teacher's precise plan in alienated environment to cultivate citizen positively. In addition, the relationship between teacher and student is archetype of the between civil society and citizen. Teacher must lead students with authority and student's freedom must be controlled themselves. Citizenship education proceeds in the order of object education-human education-social education. Prior to age of 15, this is object education period when we learn occupation and concept of possession necessary living in society by experiencing object. From 15 to 20, this is moral education period when we can enrich altruistic mind which is ,basis of patriotism and companionship. After 20, we study politics and society in which we live and then have family. Rosseau tried to harmonize individual freedom with social duty through citizenship education. However, Rosseau's citizenship education has some limitations in motivating man to lead social renovation which is original object of citizenship. That is why it has intention to educate the individuals under the circumstance of separation from society for long time. Rosseau's citizenship education has an important meaning in connection with contemporary education in that it tries to harmonize man with society by education and it emphasize on the importance of teacher's role.;근대 이후 교육학 영역에서 가장 큰 영향력을 끼쳤으며 계속되는 논란을 불러일으킨 사람 중의 하나는 루소이다. 그러나 그의 교육이론은 억압적인 전통교육에 대한 비판이 부각된 나머지 아동중심의 낭만적 자유주의로만 편향적으로 연구되어져 왔다. 본 연구의 목적은 기존의 루소 연구와는 달리 「에밀」을 그의 사회사상적 맥락에서 이해하고 「에밀」에 나타난 시민교육적 요소를 밝히는 데 있다. 사회사상과 관련시켜 연구하는 방법은 루소의 교육사상에 대한 전체적 이해와 새로운 교육적 의미를 제공할 것이다. 루소의 사상에 있어 인간과 사회는 중심된 두 주제이며 인간과 사회는 교육을 통해 조화된다. 루소에 의하면 인간은 천성적으로 선함을 타고났지만 사회 속에 거주하고 영향을 받으면서 타락하거나 도덕적 존재로 상승한다. 인간의 선성을 보호하고 도덕적 존재로 되기 위해서는 사회가 정의롭게 개혁되어야 한다. 루소는 도덕적 인간과 정의로운 사회를 추구하였으며 그러기 위해서는 먼저 인간을 교육을 통해 변화시 켜고 다음에 변화된 인간이 사회를 변화시켜야 한다고 생각했다. 루소의 사회사상적 맥락 안에서 교육은 이상적 시민사회의 성원을 양성하는 기능을 한다. 그렇다면 루소의 교육은 아동의 자유를 무조건 허용하는 소극적 교육이 아니라 '시민양성'이라는 목적을 위해 노력하는 적극적 교육이다. 적극적으로 시민을 양성하기 위해 고립된 환경 속에서 교사의 치밀한 계획에 의해 에밀의 교육적 경험이 조작된다. 또한 교사와 아동의 관계는 시민사회와 시민의 축소판이다. 교사는 인격적 권위로서 학생을 지도하며 아동의 자유는 방종이 되어서는 안된다. 시민교육은 사물교육, 인간교육 및 사회교육의 순서로 진행되어 간다. 15세 이전은 사물교육의 시기로 사물을 직접 경험함으로써 감각능력, 판단력 및 절제력을 배우며 사회생활에 필요한 직업기술과 소유개념을 익힌다. 15세에서 20세까지는 도덕적 정서교육의 시기로 공동체의식과 애국심의 근간이 되는 타인에 대한 호의적 감정을 풍부하게 한다. 20세 이후는 시민의 의무를 실천하기 위해 각국의 정치와 사회를 견문하고 자신이 살게 될 나라를 택한 후 가정을 이룬다. 루소는 개인성에서 사회성으로 확대되는 시민교육을 통해 개인의 자유와 사회적 의무를 조화시키려 했다. 그러나 루소의 시민교육은 긴 기간을 사회로부터 격리된 상태에서 개인의 완성을 기하기 때문에 현실적으로는 사회개혁을 주도할 인간을 형성하는 데 한계가 있다. 루소의 시민교육은 교육을 통해 인간과 사회를 조화시키려 했다는 점과 그 과정에서 교사의 역할의 중요성을 부각시켰다는 점에서 현시대의 교육에 의미있는 시사점을 준다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅰ 논문개요 = ⅲ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 의의 및 목적 = 1 B. 연구방법 및 선행연구분석 = 4 Ⅱ. 사회 사상적 지향점 : 도덕적 자유인과 정의사회 = 6 A. 사회이해의 출발로서의 인간규명 = 6 1. 인간선성의 의의 = 7 2. 자연성과 사회적 영향 = 9 3. 자연적 선성과 사회적 도덕성 = 11 B. 사회의 타락 = 13 1. 불평등의 기원과 인간소외 = 14 2. 사회적 삶으로 부터 발생하는 정념들 = 17 C. 사회를 통한 도덕적 회복 = 19 1. 인간의 도덕 가능성 = 19 2. 정의사회 형성의 원리인 사회계약 = 22 3. 변화를 위한 교육의 역할 = 24 Ⅲ. 시민교육적 측면에서 재해석한「에밀」교육의 주요 문제 = 27 A. 소극적 교육의 재음미 = 27 1. 교정적 의미로서의 발달단계론 = 28 2. 사회 준비를 위한 격리 = 31 B. 아동의 자유와 교사의 권위 = 34 1. 아동의 자유 = 34 2. 자유의 계획자인 교사 = 38 Ⅳ.「에밀」에 나타난 시민교육의 내용과 방법 = 42 A. 이상적 시민상 = 42 B. 시민교육의 내용과 방법 = 43 1. 사회적 생존을 위한 기본 능력 배양 = 44 가. 사물을 통한 사고와 행동 형성 = 44 나. 사물의 유용성에 따른 직업교육 = 47 다. 소유개념학습 = 50 2. 시민적 정서 교육 = 51 3. 시민적 의무 교육 = 55 C. 현실사회를 떠난 시민교육의 문제 = 57 1. 사회를 떠난 사회준비의 불가능성 = 58 2. 현실 사회틀 토대로한 비판의식의 결여 = 60 3. 도덕적 정서중심교육의 문제 = 62 Ⅴ. 요약 및 결론 = 66 참고문헌 = 70 ABSTRACT = 74-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3075244 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject루소-
dc.subject사회사상-
dc.subject시민교육-
dc.subject에밀-
dc.subject.ddc300-
dc.title루소의 사회사상과 관련시켜 본 「에밀」에 나타나는 시민교육적 측면-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(An) Analysis on the Rousseau's Citizenship Education and Social Ideas-
dc.format.pageiv, 75 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 교육학과-
dc.date.awarded1994. 8-
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일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
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