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여론조사 기사의 구성방식 및 독자의 인지수준의 따른 기사이해도 연구

Title
여론조사 기사의 구성방식 및 독자의 인지수준의 따른 기사이해도 연구
Other Titles
(A) Study on the comprehension of the public opinion survey news : according to its reporting style and reader's level of cognition
Authors
裵珍雅
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 신문방송학과
Keywords
여론조사 기사구성방식독자인지수준기사이해도
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
柳義善
Abstract
In the process of democratic polotics with the advance of democracy, the role of public opinion has been regarded as important. Herewith, the number of the public opinion survey news is increasing and the audience takes a growing interest in it. The researches of it have been made in various ways too. But the researches which have been made until now had a bent for con tent analysis . It is apprehended that the public opinion survey news puzzles the audience as it mainly carries on a numeral, an abstract symbol. Therefore in making a report on quantative data, it must be written for the audience to understand correctly. Efforts must be made to explain numeral in detail or to use graph or to make the content understand accurately. Herewith it is needed to research systematically on how the audiences understand the public opinion survey news and what influence reporting style has on their understanding. The purpose of this study is to investigate what influence reporting style has upon the comprehension of the audience and to verify the relation between the audience's level of cognition and his comprehension. To clarify the relation of these variances, the theoretical model of this study is designed in consideration of graph and audience factor which the existing study didn't carry on. In the basis of functional viewpoint of communication, it involves message, audience and context factor. This study verified that numerical explanation factor and graph factor influence the reader's comprehension of the survey news through experiment study. Explanation factor and graph factor are operated through experimental treatment and the audience's level of cognition is operated in the process of selecting experimental groups. The audience's comprehension, dependent variable is measured through questionnaire. The experiment is progressed as mentioned below. At first, various types of survey reports were shown to the participants. And they answered the questionnaire which measured their memory on them. The result of the experimental research is as follows. First, explanation factor, graph factor and reader's level of cognition respectively have an influence on the audience's comprehension. The survey news added explanation about numerical value is understood better than the survey news not added it. And the higher the audience's level of cognition is, the higher comprehension of the survey news is. In connection with graph factor, the comprehension of news inserted a graph is higher than that of news not inserted a graph. There is little difference between the conmprehension of news inserted pictograph and that of news inserted simplegraph. Secona, there was the interrelationship between the graph factor and the audience's level of cognition. This interrelationship has an influence upon the audience's comprehension. That is. in the case of middle school students group graph factor has no effect on the comprehension of the survey news but in the case of high school students group graph factor has a great influence on the comprehension of the news. In case of high school students group, the comprehension of the news inserted simplegraph is highest and that of the news not inserted graph is lowest. The comprehension of the news inserted pictograph is in the middle of them.;민주주의의 발달과 더불어 민주 정치 과정에서 여론조사의 역할은 매우 중요시되고 있다. 이와 더불어 신문의 여론조사 기사는 그 수가 점점 늘어나고 있으며, 여론조사 기사에 대한 독자의 관심 역시 크게 늘고 있다. 또한 여론조사 기사의 중요성이 증대됨에 따라 이에 관한 연구도 여러 방면에서 이루어져 왔다. 그러나 이제까지 이루어진 연구는 주로 여론조사의 방법상의 문제점이나 여론조사 결과의 기사화 과정에 촛점을 두고 있어, 주로 여론조사 기사 자체의 내용분석에 치우쳐 있었다. 여론조사 기사는 추상적인 기호인 숫자를 주로 다루기 때문에 독자의 이해를 어렵게 할 우려가 큰 기사이다. 따라서 여론조사의 결과인 통계수치들을 기사화 할 때에는 독자들이 그 내용을 올바로 인지할 수 있도록 해야 한다. 수치에 대한 상세한 설명을 덧붙인다든지 그래프를 사용한다든지 하여 내용을 정확하게 파악할 수 있도록 하는 노력이 뒤따라야 하는 것이다. 또한 이와 더불어 여론조사 기사가 독자들에게 어떻게 이해되고 있는지, 여론조사 기사의 구성방식은 독자의 이해에 어떠한 영향을 미치는지에 관한 체계적인 연구 역시 요구된다 하겠다. 본 논문에서는 내용분석에만 치우쳐 왔던 기존 연구의 한계를 극복하여, 여론조사 기사가 독자들에게 어떻게 수용되고 있는가에 관심을 두었다. 즉 여론조사기사의 구성방식이 독자들의 이해에 어떠한 영향을 미치는지를 실증적으로 검증해 보고자 하였다. 기사의 구성방식과 독자의 이해도간의 관계를 보다 분명히 하기 위하여 연구의 이론적 모델을 설정하였다. 연구의 이론적 모델은 커뮤니케이션의 기능적 관절을 기초로 하여, 독자의 메시지 이해에 영향을 미치는 제 요인들을 모두 포괄하여 만들어졌다. 특히 메시지 이해에 영향을 미치는 중요한 변인임에도 불구하고 기존의 독이도 연구에서 제외되어 왔던 그래프 요인 및 수용자 요인을 고려하여 모델이 설정되었다. 본 연구에서는 이론적 모델을 통해 제시된 제 변인들 가운데 특히 수치에 대한 해설여부와 그래프 요인, 그리고 독자의 인지수준을 독립변인으로 하여, 이들 요인이 독자의 기사 이해에 미치는 영향을 실험연구를 통해서 검증하였다. 기사에서의 해설여부 및 그래프 요인은 실험처치를 통해 조작되었으며, 독자의 인지수준은 실험자 집단의 선정 과정에서 조작되었다. 종속변인인 독자의 기사 이해도는 설문지를 통해서 측정하였다. 실험은 실험처치를 통해서 제작된 여러 유형의 기사를 참여자들에게 보여주고 난뒤, 그 기사에 대한 독자의 기억정도를 측정하는 설문지를 풀게하는 방식으로 진행되었다. 실험연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 여론조사 기사에서 수치에 대한 해설여부, 그래프 요인, 인지수준은 각각 독자의 기사 이해에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 수치에 대한 해설이 첨가된 기사를 수치에 대한 해설이 첨가되지 않은 기사보다 더 잘 이해하며, 인지수준이 높을수록 기사에 대한 이해도가 높아지는 것으로 나타났다. 또한 그래프 요인과 관련해서는 일반적으로 그래프가 삽입된 기사에서의 이해도가 그래프가 삽입되지 않은 기사에서의 이해도보다 높은 것으로 나타났으며, 픽토그래프가 삽입된 기사와 단순그래프가 삽입된 기사에 대한 이해도는 별 차이를 보이지 않았다. 둘째, 여론조사 기사의 그래프 요인과 독자의 인지수준은 서로 상호작용하여 기사 이해에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 중학생의 경우 그래프 요인이 기사 이해에 별 영향을 미치지 않았으나, 고등학생의 경우에는 그래프 요인이 기사 이해에 영향을 미치는 중요한 변인이었다. 고둥학생의 경우, 단순그래프가 삽입된 기사에 대한 이해도가 가장 높았으며 그 다음은 픽토그래프가 삽입된 기사, 그래프가 삽입되지 않은 기사의 순이었다.
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일반대학원 > 언론홍보영상학과 > Theses_Master
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