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교육기회균등에 대한 자유주의적 관점의 분석

Title
교육기회균등에 대한 자유주의적 관점의 분석
Other Titles
(AN) ANALYSIS ON LIBERAL EQUALITY OF EDUCATIONAL OPPORTUNITY
Authors
최원아
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
교육기회균등자유주의EDUCATIONAL OPPORTUNITY
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조경원
Abstract
The study analyzes liberal views on the equality of educational opportunity, and reveals the basic prepositions, contradictions and limits of the liberal equality of educational opportunity to take some suggestive viewpoints for the future arguments on the equality of educational opportunity. Liberalism emphasizes the role of education for individual self-realization and social development and tries to realize social equality through the equality of educational opportunity. Early conservative liberalism emphasizing individual liberty and protection of equal legal rights, the equality of educational opportunity is understood as equal allowance of the formal educational opportunity. While, progressive liberalism takes a standpoint that the state has to recompensate the inequality prior to school for the equal competition other than the formal equality of the opportunity. In spite of the difference, both standpoints of liberalism support the principle and social status is to be distributed in accordance with one's merit or ability. Against this liberal viewpoint, Marxists like S. Bowles and H. Gintis criticize the points that liberalist's develling on the preposition of meritocracy comes to an allowance of the inequality resultantly and that their insisting on the equality of opportunity is for justifying their inequality. Also, they say that equal education can never be accomplished under such a reality that socio-economic structure is unequal, and that the school does not manage a condition of equal competition. That is, the equality of educational opportunity, they say, can never be without the revolution of socio-economic structure into equality. The views of marxists, however, include a problem that regarding man as a passive being extremely, the role of the school for social change is neglected in it. And, also, inflicting a totalitarian control over the general for the equality of result is to bring forth a result that human freedom and rationality are repressed. J. Rawls, recognizing this problem, efforts to set up a theory that may guarantee more equality by overcoming the limits of existing liberalism within the liberal tradition. He emphasizes such a role of education that restricts inequality by introducing a difference principle, rotects the self-respect of the individual, and increases intrinsic values of it. Therefore, the distribution of educational opportunity is seen as having a need to be escaped from sticking to the principle of meritccracy and to assign the resources from the aspect that is oriented to the abundancy of civic lives. within the range that seeks for a harmony between liberty and equality, arguments upon the equality of educational opportunity are thought to be worthwhile to be studied continuously form various aspects so as to have the quality of individual life improved.;본 연구는 교육기회균등에 대한 자유주의적 관점을 분석하고, 자유주의적 교육기회균등의 기본 가정과 모순 및 한계를 밝힘으로써 앞으로의 교육기회균등 논의를 위해 시사점을 얻고자 한다. 자유주의는 개인의 자아실현과 사회적 발전을 위해 교육의 역할을 강조하며, 교육기회균등을 통해서 사회평등을 실현하고자 한다. 초기의 보수적 자유주의는 개인의 자유와 평등한 법적 권리 보호를 강조하므로 교육기회균등은 형식적 교육기회의 평등한 부여로 이해된다. 반면에 진보적 자유주의는 형식적 기회균등 외에 공정한 경쟁을 위해 국가가 학교 이전의 불평등을 보상해 주어야 한다는 입장을 취한다. 이러한 차이에도 불구하고 두 입장의 자유주의는 모두 능력에 따라 교육기회를 제공하고 사회적 지위를 분배한다는 업적주의 원칙을 지지한다. 이러한 자유주의적 관점에 대해 보울즈와 진티스( S . Bowles & H . Gintis )를 비롯한 Marxist들은 자유주의가 업적주의적 가정에 근거하므로 결과적으로는 불평등을 허용하게 되고, 자유주의자들이 기회균등을 주장하는 것은 불평등을 정당화하기 위한 것이라고 비판한다. 또한 이들은 사회경제적 구조가 불평등한 현실에서는 교육이 평등하게 이루어질 수 없고, 학교는 공정한 경쟁 조건을 마련해 주지 못하고 있다고 주장한다. 사회경제구조의 평등한 개혁없이 교육기회균등은 있을 수 없다는 것이다. 그러나 Marxist들의 견해는 인간을 지나치게 수동적인 존재로 간주하고, 사회 변화를 위한 학교의 역할을 경시하는 문제점을 안고 있다. 또 결과의 평등을 위해 전체적인 통제를 가하는 것은 인간의 자유와 이성을 억압하는 결과를 낳게 된다. 롤즈( J . Rawls )는 이러한 문제점을 인식하고, 자유주의적 전통 안에서 기존 자유주의의 한계를 극복하여 보다 평등을 보장하는 이론을 구성하고자 노력한다. 그는 차등의 원칙( difference principle )을 도입함으로써 불평등을 제한하고, 개인의 자존감( Self - respect )을 보호하고 내적 가치를 증진시키는 교육의 역할을 강조한다. 따라서 교육기회의 분배는 업적주의 원칙을 고수하는 데서 벗어나, 시민 생활을 윤택하게 하는 관점에서 재원을 할당해야 한다고 본다. 교육기회균등에 대한 논의는 자유와 평등간의 조화를 추구하는 범위 내에서, 개인 생활의 질을 향상시킬 수 있도록 다양한 관점에서 계속적으로 연구되어야 할 것이다.
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일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
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