View : 41 Download: 0

총체적 언어 접근법에서 '저널쓰기'가 유아의 쓰기발달에 미치는 영향

Title
총체적 언어 접근법에서 '저널쓰기'가 유아의 쓰기발달에 미치는 영향
Other Titles
(The) effect of journal writing on children's writing ability
Authors
전지형
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 유아교육학과
Keywords
언어 접근법유아쓰기발달저널쓰기
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이정환
Abstract
The purpose of this study is to see the developmental aspect of children writing. through the journal writing which is one of the strategies of whole language approach. According to the study purpose, the researcher established four questions as follows: 1. What is the tendency of over all development on letter's writings, and the number of the sentences in the journal writings? 2. Is there any difference in the number of letters and sentences by children's age and sex? 3. What is writing procedure in letters and sentences in the journal writings? 4. What is the invented spelling aspect in the journal writings? The study subjects are 20 children of one kindergarten in Pusan city. Within 5 weeks period the project ws conducted. The observation method was used along with video recording. Two observers; the researcher and the classroom teacher observed students' behaviors in relation to the journal writings. Routman's 5 steps was modified to analyze children's writing skill development. The result of the study is as follows: 1. The number of letters and sentences were increased in their journal writings. The number of letters of 4-year-old children were increased from the average of 4.8 letters on first day to 24.5 letters on 17th day. In the case of 5-year-old children, the number of letters is increased from 13.9 at first day to 76.6 letters at 17th day. The number of sentences were increased from 0.6 at first day to 2.4 at 17th day in the children of 4-year-old children from 1.1 to 5.6 in the children of 5-year-old children. 2. There is difference in the number of the children's letters and sentences in their journal writing according to their age and sex. The number of letters and sentences of 4-year-old children is far more than those of 5-year-old children and that of the male students is far more than that of female students. 3. The children's development in writing went from picture writing to scribble writing, random letters, invented spelling, and conventional writing. The development was comparatively processed rapidly to the random letters, where as, the children had spent for a long time period in the invented spelling. Though a child had shown conventional writing it happened that he had a tendency to return to invented spelling occasionally. 4. The aspect of invented spelling in journal writings can be grouped into two. one group shows the tendency to write letter or spell in reversed form. The other group shows the tendency to write letter or spell just like its sound.;본 연구는 총체적 언어교육 접근법 중 특히 저널(journal)쓰기를 통해 유아의 쓰기 발달 양상을 알아보기 위한 것이다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 저널 쓰기에 나타난 글자 및 문장 수의 경향은 어떠한가? 2. 저널 쓰기에 나타난 글자 및 문장 수는 유아의 연령과 성에 따라 차이가 있는가? 3. 저널 쓰기에 나타난 쓰기 발달 단계의 전체적 경향_및 특징적 사례들은 어떠한가? 4. 저널 쓰기에 나타난 발명적 글자(Invented spelling)의 양상 및 내용은 어떠한가? 본 연구는 부산 시내에 위치한 A유치원의 만 4·5세 유아 20명을 대상으로 실시하였다. 연구기간은 9월 셋째 주부터 10월 셋째 주까지 5주동안이었으며, 연구 기간동안 저널(journal)쓰기가 이루어졌다. 연구방법으로는 관찰법을 사용하였다. 관찰은 연구자와 담임교사가 자유선택 활동시간에 저널 쓰기에서 나타나는 쓰기와 관련된 행위를 일화기록법으로 하였으며, 비디오 촬영도 함께 이루어졌다. 유아의 쓰기 발달 단계의 분석을 위해서는 Routman이 사용한 5단계를 사용하였으며, 유아가 기록한 저널과 녹화된 비디오 테잎, 그리고 연구자와 담임의 관찰 기록을 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 저널 쓰기에 나타난 유아의 글자 및 문장 수는 증가하였다. 만 4세아 경우 글자 수가 제 1회 관찰시 평균 4.8자에서 제 17회 관찰시 26.2자로 증가하였으며, 만 5세아의 경우도 제 1회 관찰시 평균 13.9자에서 제 17회 관찰시 80.9자로 증가하였다. 또한 문장 수 역시 만 4세아의 경우 제 1회 평균 0.6개에서 제 17회 평균 2.4개로, 만 5세아의 경우 제1회 평균 1.1개에서 제 17회 평균 5.6개로 증가하였다. 2. 저널 쓰기에 나타난 유아의 글자 및 문장의 수는 연령과 성에 따라 차이가 나타났다. 유아의 글자 및 문장 수는 만 4세아 보다는 만 5세아에게 많이 나타났으며, 남아보다는 여아에게 많이 나타났다. 3. 유아의 쓰기 발달은 그림으로 쓰기 단계가 먼저 나타났으며, 그 다음으로 긁적거리기 단계, 글자 형태의 출현 단계, 발명적 글자 단계, 인습적 쓰기 단계로 진행되어 발달되는 경향을 보여 Routman이 제시한 단계대로 나타나는 특징을 보였다. 발달의 속도에 있어 글자 형태의 출현단계까지는 비교적 빠른 속도로 진행되었던 반면, 발명적 글자 단계에서 오랜 시간을 보내는 것으로 나타났다. 또한 인습적 쓰기 단계를 보였던 유아라 할지라도 경우에 따라 발명적 글자 단계로 다시 되돌아가 전 단계를 반복하는 경우가 나타났다. 4. 저널 쓰기에 나타난 발명적 글자는 크게 2가지 경우로 분류될 수 있다, 그 첫째는 글자의 방향이 뒤바뀌거나 혹은 반대로 쓰는 양상이고, 둘째는 글자를 소리나는 대로 쓰는 양상이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE