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TV가 유아의 음악성 발달에 미치는 영향에 대한 연구

Title
TV가 유아의 음악성 발달에 미치는 영향에 대한 연구
Other Titles
(An) Inverstigation for the Effects on TV for the Development of the Pre-school Children's Musicality : Centering Pre-school Children's Education Program
Authors
문명숙
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
TV유아교육프로그램음악성
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
안미자
Abstract
본 연구의 목적은 한국의 텔레비젼에서 방송되는 유아교육 프로그램이 유아의 음악성 발달에 미치는 영향을 알아보기 위한 것이다. 현재 방송되고 있는 유아교육 프로그램은 KBS의 “TV 유치원-하나 둘 셋,” MBC의 “뽀뽀뽀,” EBS 의 “딩동뎅 유치원”이 있으며 유아의 지적, 정서적, 신체적 발달을 도모하는데 그 목표를 두고 있다. 현대생화에서 가장 손쉽게 대할 수 있는 대중매체인 텔레비전은 유아들이 배우고 모방하게 되는 주요한 학습환경이 되어 유아에게 교육적으로 많은 영향을 준다. 또한 텔레비젼은 영상과 음향이 동시에 나오는 시청각 매체로서 청감각과 음악에 대한 반응능력이 발달하는 유아에게 다양한 음향을 제공하여 자연스럽게 음악을 경험하게 하고 음악성 발달에 여향을 줄 수 있다. 본 연구에서 정의한 유아들의 음악성이란 음악적 자극이 주어졌을 때 청각적으로 감지하고 지각하여 음악적 행동으로 표현할 수 있는 능력을 의미한다. 본 연구에서는 음악적 행동을 외적으로 관찰이 가능한 음악에 따라 동작하기(Moving), 노래하기(Singing), 악기 연주하기(Playing Instruments), 창작하기(Creating)로 분류하였고 텔레비젼 유아교육 프로그램에서 방송되는 음악에 대한 유아들의 반응을 알아보기 위하여 위의 4가지 영역에 각각 5개의 질문을 만들어 총 20개의 문항으로된 설문지를 작성하였다. 설문지는 연구자가 직접 조사하지 않고 유아의 학부모를 통해 간접적인 방법을 이용하여 자료를 모집하였다. 본 연구의 대상은 서울 시내의 각기 수준이 다른 세 지역을 지정하였다. 즉, 소득 수준이 높은 아파트 지역, 중산층의 일반 주택가, 소득 수준이 비교적 낮은 지역의 주택가에 소재한 유치원의 남녀 유아 총 174명 이었다. 자료의 처리는 각 문항에 대한 빈도수를 구하고, 전체에 대한 백분율을 구하여 문항별로 비교하였다. 또한 각 음악적 행동에 영향을 미칠 수 있는 변수로는 개인의 성, 연령, 음악 레슨 경험의 유무, 텔레비젼 유아교육 프로그램의 시청 현황으로 정하고 이에 대해 평균과 표준편차를 산출하고 그 차이를 T-test, F-test 하여 비교, 분석하였다. 각 음악적 행동에 대한 구체적인 반응 결과는 다음과 같다. 1. 음악에 따라 동작하기(Moving)에서는 음악에 맞추어 자유롭게 신체를 움직이거나 음악의 빠르기에 따라 동작하는 반응, 체조를 따라하는 동작반응이 비교적 높게 나타났다. 그러나 가사내용을 동작으로 표현하거나 일정한 동작으로 지휘하는 반응은 매우 저조하여 유아들이 단순한 반응을 즐기고 있음을 알 수 있었다. 2. 노래하기(Singing)에서는 시청시나 시청후에 텔레비젼에서 나오는 노래를 따라 부른다는 반응이 매우 높게 나타났고, 노래를 부를 때 정확히 부르려고 노력한다는 반응과 출연자를 모방하려는 반응도 높아 유아들이 노래부르기를 즐기고 있음을 알 수 있었다. 3. 악기 연주하기(Playing Instruments)에서는 악기와 목소리의 음색을 구별하는 반응은 높았으나 시청시나 시청후에 주위의 사물이나 악기를 이용해 연주하는 반응은 낮게 나타나 악기사용이 매우 저조함을 타나내 주었다. 4. 창작하기(Creating)에서는 언어 표현보다 즉흥적인 동작이나 노래를 통해 자신의 느낌이나 생각을 표현하고 창작하는 반응이 높게 나타났고, 악기를 이용한 창작반응은 매우 낮게 나타났다. 연구결과, 남아보다는 여아의 반응 정도가 더 높게 나타났고, 연령별로도 차이가 없었음을 알 수 있었다. 또한 개인의 음악 개인 레슨 경험이나 시청하고 있는 텔레비젼 유아교육 프로그램의 종류도 유아의 음악적 행동에 여향을 주지 않는것으로 나타났다. 이를 종합하여 보면, 텔레비젼 유아교육 프로그램에서 방송되는 음악은 유아의 음악적 행동 중 동작하기와 노래하기에는 많은 영향을 주고 있으나 악기로 연주하기나 창작하기에는 큰 영향을 주지 못하고 있음을 알 수 있었다. 그러나 본 연구에서는 외적으로 관찰가능한 음악적 행동만을 제한하여 조사하였으므로 유아의 성격이나 환경에 따라 그 반응정도의 차이가 날 수 있고, 서울 시내 유치원만을 대상으로 하여 주사하였으므로 전국이나 타지역의 경향과는 차이가 날 수 있다.;This study is designed to investigate the effects of TV for the development of young children's musicality through the TV programs currently telecasting for pre-school children in Korea. The program titles are "Television Kindergarten: One Two Three" by KBS, "Ppo Ppo Ppo" by MBC, "Ding Dong Deng Kindergarten" by EBS. The purpose of these TV programs is to help children's intellectual, emotional, and physical growth. Television is one of the influential mass media emerged in modern life. It has been a great educational influence on young children, since it becomes one of the main learning enviroment for the children to learn and imitate. Also as an audio-visual medium, it can affect the development of their musicality by providing various sounds f o r them.' Musicality for the pre-school children is the ability to perceive and express what they hear in musical behaviors. For this study, children's musical behaviors are classified into 4 categories: moving to music, singing, playing instruments and creating. In order to gather the information of children's responses to music, above 4 categories are questioned. These materials were distributed to the parents in 3 pre-schools: one is located in wealthy apartment area, one in middle class residential area and one in a rather low level of income. Total subject of 174 female and male children were used for this study. Collected materials were processed in terms of frequency for- each item of inquiry and the percentages were compared between the items. Means and standard deviations are also obtained in sex, age, previous musical experience and TV watching program as background of the children. T-test, F-test were done in order to analyze the differences for items of preliminary inquiries. The results of their concrete responses on each category of musical behavior are as follows: 1. In moving, the responses such as moving the body freely according to music or moving to physical exercise appeared relatively high. But, responses of expressing the content of words or conducting in regular movement were shown very low. 2. In singing, the responses of their singing after they heard songs from TV appeared very high, and also responses of trying to sing correctly and to imitate performers were high. 3. In playing instruments, the responses in distinguishing between timbre of an instrument and voice was high but the response in playing instruments after seeing and hearing appeared low. It represents that they are at a very low degree in using musical instruments. 4. In creating, the response to expressing and creating their own feeling or thought through extempore movement or singing rather than verbal expression were viewed high, and the response in creating the music with instruments were seen very low. As the results of study, female children's respond to music is better than male children's. It could be seen also that they any in individual experience of musical lesson or the extent of watching pre-school children's education programs did not have an influence upon children's musical behaviors. To sum up, the music from TV pre-school children's education program have a good effect on moving, singing among the musical behaviors of young children, while it does not have a great influence on the area of playing instruments and creating.
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