View : 958 Download: 0

한국 지방교육재정의 현황과 재원확보에 관한 연구

Title
한국 지방교육재정의 현황과 재원확보에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Status of Korean Local Educational Finance and the Security of Funds
Authors
허승희
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
한국지방교육재정재원확보교육학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이진숙
Abstract
This thesis deals with the possibility of financial realization which is the basis of 'an educational self-governing system', an issue of the present educational world. Therefore the purpose of this study is to analyze the status of local educational finance, t o group the problem revealed from it, and to lay out a scheme for securing funds for local educational finance. To attain this purpose, referring to documents and comparing and analyzing various statistical data are adopted. To grasp the present: situation of local educational finance, the structure and the scale of special account for the education in city-province and city-county are analyzed and the funds for local educational finance, divided into a local educational finance subsidy, a government subsidy, its own income, an income transferred from a local self-governing body, are examined. The problems of Korean local educational finance shown in this research are as follows: First, the whole scale of educational finance is insignificant, and so is the local educational finance subsidy transferred to a region from the state. Second, the income transferred from a local self-governing body is not only scant but also differential according to the regions. Fourth, the local educational finance subsidy, which is the representative funds for local educational finance, is not sufficiently secured. Finally, the funds of an educational tax are insecure, are not guaranteed as independent additional funds, and are employed unified in the ordinary subsidy. The securable plan for the funds which is to be presented according as local educational finance fails can be formulated on the two demensions, the demension of the state and that of a local self-governing body, these plans are as follows: First , the grant of local educational finance delivered by the state should be secured so that it may be used as an equalization funds for educational finance of each region. The devices for this are as follows: i) The legal grant rate of a special grant must be raised or gone back to the time before the grant law of local educational finance is revised.. ii) The legal grant rate of an ordinary grant must be raised. iii) The structure of a grant which is exceedingly stressed on the personnel expenses should be revised, and the investment in the operation and the equipment should be given much more weight. iv) The business indicative of a government subsidy which is expended as an objective grant should be converted into a government subsidy. Next, the funds from a local self-governing body can be secured by way of the plan for the expansion of a transferred fund and that for the improvement on the education tax. In order to secure the transferred fund, the law showed be formulated so that a local self-governing body may be responsible for securing the salary for the secondary school teacher, school expenses for the society, a site for a school. as for a plan for improvement rhough the education tax, the local education tax should be established in the long terms, and the details for it are as follows: i) With the establishment of the local. education tax, a national tax should be transferred to the local taxes through the general reorganization of a tax system. ii) In order to secure the education tax, the tax sources should be enlarged and the tax rates raised. For the plan for the enlargement of the tax rates, the property tax, an income taxation, and the consumption taxation are to be added to the education tax. Besides these plans, to secure funds through the education tax in the short terms it can be presented to extend the term for the education tax or to operate the education tax as an in- dependent account.;본 논문은 현재 교육계에 커다란 쟁점으로 부각되어 있는 "교육자치제 실시"를 앞두고, 그 뒷받침이 되어야 하는 ,재정적 실현가능성에 대해서 연구한 것이다. 그러므로 구체적인 연구목적은 한국 지방교육재정의 현황을 분석하고, 문제점을 파악하여, 지방교육재정의 재원확보방안을 모색하는 데 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 문헌연구를 하였고 특히, 각종 통계자료를 비교하고 분석하는 방법을 취하였다. 지방교육재정의 현황을 파악하기 위하여 시·도 및 시·군 교육비특별회계의 구성과 규모를 분석하였으며, 지방교육재정의 재원은 지방교육재정교부금, 국고보조금, 자체 수입, 지방자치단체로부터의 전입금으로 나누어 고찰하였다. 본 연구결과 나타난 우리나라 지방교육재정의 문제점은 다음과 같다. 첫째, GNP에서 교육재정이 차지하는 비율이 저조하기 때문에 지방교육재정 역시 그 규모가 빈약하다. 둘째, 지방교육재정의 재정자립도가 저조하다. 세째, 지방교육재정의 대표적 재원이 되고 있는 지방교육재정교부금이 안정적으로 확보되지 못하고 있다. 네째, 교육세의 세원이 안정적이고 다양하게 확보되지 못할 뿐 아니라, 경상 교부금에 통합되어 운영되고 있으므로 그 사용출처를 파악하기 어렵다. 이러한 지방교육재정의 실태분석에 따라 제시될 수 있는 재원확보방안은 "신규재원 창출방안"과 "기존제도 개편방안"으로 요약된다. 신규재원을 창출하는 방안으로는 교육세를 영구세로 하고, 궁극적으로는 지방교육세로 전환하는 것을 제안한다. 이에 따른 방안은 다음과 같다. 첫째, 교육세를 제외한 문교예산은 증대되어야 하며, 교육세는 독립회계로 운영되어야 한다. 둘째, 교육세의 세원을 확대하기 위하여 기존 국세의 대폭적인 지방세 이양을 전제로하여 재산세, 소득과세 및 소비과세를 기존의 교육세 세원에 첨가하여야 한다. 다음, 기존제도를 개편하는 방안으로는 지방교육재정교부금제도의 개선과 지방자치단체로부터의 전입금 확대방안을 들 수 있다. 우선, 지방교육재정교부금제도의 개선방안을 보면 다음과 같다. 첫째, 경상교부금의 법정교부율이 상향 조정되어야 한다. 둘째, 인건비에 지나치게 치중되고 있는 지방교육재정교부금의 구조를 개선하여, 운영 및 시설에 대한 투자비중을 늘려야 한다. 세째, 목적교부금으로 지출되고 있는 국가보조금성격의 사업은 당연히 국가보조금으로 전환되어야 한다. 네째, 특별교부금의 법정교부율이 지방교육재정교부금법 개정 이전으로 환원되어야 한다. 다섯째, 교육비에 대한 국가의 보조를 의무조항으로 구체화하고, 교부금법 시행령을 제정하여야 한다. 기존제도를 개편하는 또하나의 방안은 지방자치단체로부터의 전입금을 확대하도록 하는 것이다. 이에 따른 방안으로는 첫째, 지방자치단체 재정수입의 일정율을 지방교육재정을 위하여 전출하도록 의무화해야 한다. 둘째, 일반회계 예산과목에 교육재정 지원항목을 신설하거나, 교육비특별회계중 특정 세출항목에 대해서는 지방자치단체가 책임을 져야 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE