View : 143 Download: 0

유아의 행동과 기질 및 성차에 관한 연구

Title
유아의 행동과 기질 및 성차에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Relationship between Child Sex and Temperament in Predicting Children's behavior in a Kindergarten
Authors
서수경
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유아행동기질성차
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이경우
Abstract
본 연구의 목적은 유치원에서 일어나는 유아의 행동 (공격성 및 불안을 포함한 부적응행동)과 유아의 기질과의 관계를 살펴보고자 하였으며, 유아의 성을 관련된 주요변수로 보았다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아의 기질은 성에 따라 차이가 있는가? 2. 유아의 행동은 까다로운 유아와 순한 유아간에 차이가 있는가? 3. 유아의 행동은 유아의 기질과 어떤 관계가 있는가? 4. 유아의 행동은 유아의 기질 및 성과 어떤 관계가 있는가? 본 연구는 서울시내에 위치한 3개의 사립 유치원에 다니는 만 4~5세 유아 125 명을 대상으로 하였다. 유아 기질검사는 Thomas 와 Chess (1977)의 「부모용 유아기질검사」를 사용하였으며, 유아의 행동검사는 Behar와 Stringfield (1974)의 『유아의 행동에 관한 질문지」를 사용하였다. 통계분석방법으로는 t-검정, pearson의 적률상관분석, 단계적 중다회귀분석을 사용하였다. 연구결과는 다음과 같이 요약된다. 1. 유아의 기질은 2가지 범주에서 성차가 나타났다. 활동수준은 남아가 높았으며, 리듬성은 여아가 높게 나타났다. 그 밖의 다른 범주는 성차가 나타나지 않았다. 2. 까다로운 유아는 순한 유아보다 불안이 높게 나타났으며, 까다로운 남아는 까다로운 여아보다 전체 행동평정 및 공격성이 높게 나타나 부적응 행동이 많은것으로 나타났다. 3. 유아의 행동은 유아의 기질과 유의한 상관이 있었다. 유아의 기질 범주 중 활동수준, 반응강도, 적응성이 유아의 전체행동과 유의한 상관을 나타내어 높은 활동수준, 높은 반응강도, 낮은 적응성의 유아에게 부적응 행동이 많은것으로 나타났다. 한편 유아의 높은 활동수준, 높은 접근성, 높은 반응강도, 낮은 적응성은 공격성과 유아의 높은 활동수준, 높은 반응강도, 높은 주의전환성, 낮은 적응성은 불안과 유의한 상관이 있었다. 4. 유아의 행동을 의의있게 설명해주는 유아의 기질은 성과 유의한 상관이 있는것으로 나타났다. 남아의 기질 중 적응성과 반응강도가 여아의 기질 중 기분이 유아의 전체행동을 설명하는데 의의있게 기여하였다. 즉 낮은 적응성, 높은 반응강도의 남아와, 부정적인 기분의 여아가 부적응 행동이 많은것으로 나타났다. 한편 남아의 경우 높은 활동수준, 높은 반응강도, 낮은 적응성은 공격성과 유의한 상관이 있었으며, 높은 활동수준, 높은 반응강도, 낮은 적응성은 불안과 유의한 상관이 있었다. 여아의 경우는 부정적인 기분만이 불안과 유의한 상관이 있었다. 회귀분석결과 유아의 기질과 성은 유아의 전체행동의 약 23 %를 설명해주었으며, 적응성의 기여도가 가장 높았다.;The purpose of this study is to examine the relationship between the behavior problems and the temperament of children occuring in a kindergarten, considering child sex as a major variable. For this purpose, these questions have been set up in, this study as follows. 1. Is there any difference in the temperament of children according to child sex ? 2. Is there any difference in the behavior problems between difficult children and easy children ? 3. What relationship between the behavior problems and the temperament of children is there ? addition, high activity level, high intensity of reception and low adaptability had relationship to hostil/aggresive behavior, and high activity level, high intensity of reception, high distractibility and low adaptability were related to anxious/ fearful behavior. 4. The temperament of children meaninglly predicting behavior problems had a significant relationship to child sex. The adaptability and the intensity of reception of all the temperaments in boys, and the quality mood of all the temperaments in girls, played important roles in predicting total behavior problems significantly. In boys, high activity level and high intensity of reception were correlated significantly with hostil/aggresive behavior, and high intensity of reception, high distractibility and low adaptability had a significant relationship to anxious/fearful behavior. In girls, only quality mood had a significant relationship to anxious/fearful. From the result of stepwise multiple regression, child sex and temperament explained about 23% of behavior problems, and adaptability made the greatest contribution. the children frequently occuring the behavior problems in a kindergarten showed
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE