View : 1104 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이기숙-
dc.contributor.author박미리-
dc.creator박미리-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:27Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:27Z-
dc.date.issued1993-
dc.identifier.otherOAK-000000018740-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/207831-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000018740-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to examine how the group size influences young children's verbal behavior during storybook reading. For this purpose, four questions were set up in this study. 1. Are there any differences between large group, small group, and one-to-one setting in the frequency of children's overall comments? 2. Are there any differences between large group, small group, and one-to-one setting in the frequency of children's responding comments? 3. Are there any differences between large group, small group, and one-to-one setting in the frequency of children's spontaneous comments? 4. Are there any differences between large group, small group, and one-to-one setting in the frequency of children's spontaneous question? The study took place in 8 classes of 5 kindergartens. Subjects were 16 five-year-old children who came from middle socio-economic family. Two children(1 male and 1 female) of each class were selected. To consist small group, 2 children(1 male and 1 female) more randomly selected from each class. To consist large group, 18 children more randomly selected from each class. The subjects heard three stories read in each of three settings. The subject's comments and questions during the last storybook reading in each settings were tape-recorded and classified. For the classification Morrow's Criteria was revised. The data was analyzed by a one-way ANOVA using repeated design and Scheffe´ test for post hoc comparison. The findings of this study were as follows : 1. There was a significant difference in the frequency of children's overall comments according to the group size. The difference were between one-to-one and large group and between small group and large group. but difference one-to-one and small group was not significant. 2. There was a significant difference in the frequency of children's responding comments according to the group size. children who listened in one-to-one setting had significantly more comments than children who listened in small group, who in turn had more comments than in large a group. 3. There was a significant difference in the frequency of children's spontaneous comments according to the group size. Children in small group were more spontaneous in their comments than children in one-to-one setting or a large setting. 4. There was a significant difference in the frequency of children's spontaneous questions according to the group size. Post hoc comparison indicated higher scores in the small group than large group.;본 연구의 목적은 집단크기가 이야기책 읽어주기 활동에서 유아의 언어적 반응에 어떻게 영향을 미치는지 알아보기 위한 것이다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 집단크기에 따라 책읽어주기 활동중에 나타나는 유아의 전체 발화빈도에는 차이가 있는가? 2. 집단크기에 따라 책읽어주기 활동중에 나타나는 유아의 유형별 발화빈도에는 차이가 있는가? 2-1. 집단크기에 따라 반응적 발화빈도에 차이가 있는가? 2-2. 집단크기에 따라 자발적 발화빈도에 차이가 있는가? 2-3. 집단크기에 따라 자발적 질문빈도에 차이가 있는가? 본 연구의 실험대상은 서울시내 위치한 5개 사립유치원에 재원중인 만 5세아 16명(남아 8명, 여아 8명)이었다. 각 연구보조자가 한 반에서 표집된 2명의 유아에게 각 집단크기에서 3회씩 총 9회에 걸쳐 이야기책을 읽어주었다. 각 집단크기에서 세번째 책읽어주기 상황에서 나타난 유아의 발화는 녹음, 기록되었다. 수집된 유아의 언어적 반응에 대한 자료는 선행연구를 기초로 하여 연구자에 의해 작성된 분류기준에 의해 분석되었다. 수집된 자료는 반복설계에 의한 일원변량분석과 사후비교를 위한 Scheffe´검증을 적용하여 분석되었다. 본 연구의 분석결과는 다음과 같다. 1. 집단 크기에 따라 유아의 전체 발화 빈도수에는 차이가 있었다. 이러한 빈도수의 차이는 유아의 일대일 집단과 대집단 참여를 비교했을 때 그리고 소집단과 대집단 참여를 비교했을 때 나타났으며, 일대일 집단에서 책 읽어주기에 참여했을 때와 소집단에서 책 읽어주기에 참여했을 때 유아들이 나타내는 발화 빈도는 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 2. 집단 크기에 따라 유아의 반응적 진술 빈도에 차이가 있었다. 유아들은 일대일 책 읽어주기에 참여했을 때 가장 반응적 진술을 많이 하는 것으로 나타났다. 집단간 사후비교에서는 일대일 대 소집단, 소집단 대 대집단, 일대일 대 대집단 비교에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 3. 집단 크기에 따라 유아의 자발적 진술에 차이가 있었다. 유아들은 소집단을 대상으로 한 책 읽어주기에 참여했을 때 자발적인 진술을 가장 많이 하는 것으로 나타났다. 사후비교에서는 일대일 집단과 소집단간에 자발적 진술빈도에 있어 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 4. 집단 크기에 따라 유아의 자발적인 질문 빈도에 차이가 있었다. 유아들은 소집단을 대상으로 하는 책 읽어주기에 참여했을 때 가장 많은 질문을 하는 것으로 나타났다. 소집단과 대집단간 비교에서만 통계적으로 유의한 차이가 나타났다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅳ 논문개요 = ⅷ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구 문제 = 6 Ⅱ. 이론적 배경 = 7 A. 유아기 문해발달에 대한 관점의 변화 = 7 B. 문해교육 방법으로서의 책읽어주기 = 12 1. 책읽어주기의 가치 = 12 2. 사회적 상호작용으로서의 책 읽어주기 활동 = 17 C. 집단 크기와 언어적 상호작용 = 23 Ⅲ. 연구방법 = 28 A. 연구대상 = 28 B. 연구 도구 = 29 C. 연구 절차 = 33 D. 자료분석 = 38 E. 연구가설 = 38 Ⅳ. 연구결과 및 해석 = 40 A. 집단 크기가 이야기책 읽기 활동중 유아의 전체 발화에 미치는 영향 = 40 B. 집단크기가 유아의 발화 유형에 미치는 영향 = 43 Ⅴ. 논의 및 결론 = 50 A.논의 = 50 B. 결론 및 제언 = 52 참고문헌 = 55 ABSTRACT = 63 부록 = 66 부록1. 테스트에 사용된 그림 동화책 목록 = 67 부록2. 테스트에 사용된 동화책中『외토리사자는 친구가 없대요』 = 68-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3013764 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject집단크기-
dc.subject유아언어교육-
dc.subject유아교육-
dc.subject유아문해교육-
dc.subject언어적 반응-
dc.subject.ddc300-
dc.title책읽어주기 활동에서 집단크기가 유아의 언어적 반응에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(The) Effect of Group Size on Young Children's Verbal Behavior during Storybook Reading-
dc.creator.othernamePark, Mi Ree-
dc.format.pageix, 75 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 교육학과-
dc.date.awarded1993. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE