View : 1301 Download: 0

학교조직풍토와 교사의 학교조직에 대한 헌신도와의 관계 연구

Title
학교조직풍토와 교사의 학교조직에 대한 헌신도와의 관계 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE CORRELATION OF THE SCHOOL ORGANIZATION CLIMATE AND THE TEACHER'S COMMITMENT TO THE SCHOOL ORGANIZATION
Authors
최옥이
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
학교조직풍토교사학교조직헌신도교육행정
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박수연
Abstract
모든 조직은 그 조직특유의 특성을 지니고 있으며 그 조직의 특이한 분위기는 구성원들의 태도에 많은 영향을 미친다. 학교도 하나의 조직체로서 그 학교 특유의 조직풍토를 지니고 있으며 이 조직풍토에 따라 학교 구성원의 핵이 되는 교사의 학교조직에 대한 태도가 다르고 이 태도는 교육의 효과에 많은 영향을 준다. 조직의 경영자는 구성원들이 조직의 목표를 위해 자발적으로 힘과 충성을 쏟고 협조적으로 참여하는 태도인 헌신과 교사들이 과업성취를 통해 자아실현을 할 수 있고 만족감을 누릴 수 있도록 학교조직풍토 조성에 관심을 갖는 것이 중요하다. 본 연구는 각 학교의 조직풍토를 진단하고 교사의 학교조직에 대한 헌신의 정도를 파악한 후 학교조직풍토와 헌신도와의 관계를 밝히는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 가지고 국내외의 문헌을 통하여 학교조직의 특성, 학교조직의 풍토, 헌신도, 조직풍토와 헌신도와의 관계에 대한 이론적 배경을 서술하였으며 2종류의 질문지를 통한 조사연구를 하였다. 학교조직 풍토 진단을 위한 질문지로 Halpin과 Croft가 개발한 O.C.D.Q.와 헌신도 측정을 위한 질문지로 유현숙이 번안한 Porter 등의 O.C.Q.를 사용하여 서울시내 25개교 중등학교교사 550명을 대상으로 실시하였는데 회수된 질문지는 498매 였으나 사용부수는 90.18%에 해당하는 496부였다. 수집된 자료는 변인별 집단간 평균점을 산출하여 점수차를 비교하였고 각 변인별로 t분석, ANOVA (일원변량분석)를 통해 유의도 수준 .01 .05에서 통계적으로 유의성을 살펴보았다. 이상의 조사연구에 의한 분석결과를 기초로 하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 중등학교의 조직풍토는 '폐쇄풍토, 자율풍토, 간섭풍토'에 집중적으로 분포되어있고 폐쇄풍토가 많아 바람직하지 못하다. 학교배경별로 보면 중학교가 고등학교보다 폐쇄풍토, 간섭적 풍토가 더 많고, 경합지역 학교에는 개방풍토, 친교풍토가 없고 폐쇄풍토, 통제풍토, 자율풍토가 비경합지역 학교보다 많다. 둘째, 학교 및 교사의 배경 변인에 따른 교사의 헌신도는 '성별, 학교급별, 연령별, 학력별, 직위별'에서는 매우 유의한 차이를 보였는데 남교사 집단이 여교사 집단보다, 고등학교 교사 집단이 중학교 교사집단보다, 연령이 높을수록, 학력은 대학원을 졸업한 교사집단이 헌신도가 높게 나타났고, '급지별, 경력별'등은 통계적으로 유의한 차이를 나타내지 않았다. 세째, 학교조직 풍토 유형에 따른 헌신도와의 차이는 전체적으로 의미있는 차가 있는 것으로 나타났는데, 개방풍토에서 교사의 학교조직에 대한 헌신도가 가장 높고, 통제풍토, 자율풍토, 간섭적풍토, 친교풍토, 폐쇄풍토의 순으로 폐쇄풍토에서의 교사의 헌신도가 가장 낮게 나타났다. 네째, 학교조직 풍토 전체와 교사의 헌신도와의 상관관계는 강한 정적 상관 관계를 나타내고 있다. 헌신도와 개방풍토 폐쇄풍토는 강한 정적 상관관계를 나타내고 자율풍토와 헌신도는 약한 역상관 관계를 나타낸다. 그러므로 학교조직 풍토는 교사의 학교조직 헌신도에 영향을 미친다고 할 수 있다.;Every organization has its own special features, whose climate, in turn, take great influence on the attitude of its members. As an organization, school also has its own organizational climate. And, according to such a climate, the key members of the organization, teachers, have different attitude toward their organization, which may take great influence on the educational effects. It is very important for the management of the organization to build up an organizational climate, where its members can make every effort for the purposes of the organization voluntarily and join the organization cooperatively and, through which they can perform their self realization and satisfy themselves. The purpose of the study is to diagnose the organizational climates of some schools, to grasp the degree of commitment teachers slow for their school, and then to reveal the relationship between each organizational climate and the degree of commitment. To do so, theoretical backgrounds of the features and climates of school organizations, the degree of devotion of its membres, and the relationship between the climate and the commitement are described from the foreign and domestic literaturres. This study is carried out through two kinds of questionaires: For the questionaire of diagnosing the climate of school organization, O.C.D.Q developed by Halpin and Croft is used, and, for the one of the degree of commitment O.C.Q. developed by Porter, et al, and adapted by Yu, Huun-sook is used. The questionaires were sent to 550 teachers in 25 secondary schools and collected from 498 teachers, 90.18%, or 496 copies, of which are used for this study. For the collected data, their mean values are calculated by variables and factors to compare their points one another. Their significance also are statistically looked into on .05 of the significance degree through t-test and ANOVA. On the basis of the study and research said above, there came out following results: First, the climates of the secondary schools are distributed mostly in closed, autonomous, and interfering climates, among which the cosed climates are so overwhelming that these climates do not seem to be desirable. In terms of the school hierarchy, junior high school shave more closed and interfering climates comparing to senior high schools. The schools in the so-called competitive school groups among teachers are not of open or intimate climates, but of more closed, controlled, and autonomous climates comparing to schools in the other school groups. Second, the commitment of teachers to their school according to the variables and factors of the school and teacher turns out to be very significant in sexes, grades, ages, and classes. The degree of commitment shows higher in the group of male, senior high schools, seniors, and above-the graduate-schools graduates than in the group of female, junior high schools, and Juniors. A teacher's 'grade, class, and career' and discovered to be significant as a factor of commitment but do not show any significant difference in the degree of commitment statistically. Third, the difference of the commitment degree in accordance with the types of climate in school organizations turns out to be significant with the higher royalty and commitment in the open climate. Fourth, the correlation between the commitment degree and the sub-factors of school organization climates is discovered to be static or reverse. 'Morale, intimacy, propulsion, and thoughtfulness' show a strong dynamic relations with royalty, voluntariness, and self-sacrifice, however, a reverse relations with value reception. In addition, 'Secession and obstacle' have a week reverse relations. Fifth, the correlaiton between the entire climate of school organization and the commitment of teachers is strong and dynamic. The commitment degree, open climate, intimate climate, and closed climate have a strong and dynamic correlations. Among the factors of the commitment degrees, voluntariness has a static relation with a closed climate which the value reception has a very strong, dynamic, and reverse relation with an autonomous climate. In conclusion, the climates of school organization take influence on the teacher's commitment to his school.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육행정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE