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방송파업의 성과와 파업과정에 나타난 방송종사자의 인식

Title
방송파업의 성과와 파업과정에 나타난 방송종사자의 인식
Other Titles
(The) perception of broadcast workers in the process of broadcasting strikes : a case study of the MBC union's strikes
Authors
林京美
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 신문방송학과
Keywords
방송파업방송종사자문화방송파업과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김동철
Abstract
There had been two broadcasting strikes in history of broadcasting in Korea. The broadcasting strikes came to draw special attention, for they concerned the influence of broadcast, pubic interest, and idea of broadcast union movement. My initial interest involving the matter was in course of strikes. My intention was to find and locate the position for broadcasting strikes in history by means of going over their causes and unfolding of the phases which brought about the agreement to execute the walkout. Next, through overall strikes process, I focused on perception by those in the broadcasting profession, especially that of their relationship with the people. The idea of broadcast democratization movement was to pay attention to the basic relationship between the people and broadcasting. Therefore, it was necessary to inspect the meaning and results of broadcasting strikes in terms of its basic premise. In my thesis, the 'broadcast workers' were refered to signify to the broadcast labor and management, broadcast labor was represented by broadcast union. To find out the perception of broadcast workers, I established three descriptive categories; perception of the subject and purpose of broadcasting, actual act of strikes, complication of broadcast labor and management. The main issues of this study were summarized as follows: First, how was the unfolding process of broadcasting strikes have in the broadcast union movement and broadcasting history? Second, what kind of perception of broadcast workers can be shown in the process of broadcasting strikes? How does the perception of broadcast management and that of labor correspond to, and/or differentiate from each other? I worked to examine the first problem by means of 'historical method' and second, by that of 'structural description method' The structural description method was applied to the statement(6 binary oppositions) on a same corporal proposition distributed competitively by both company and labor union during the curse of the strikes(collective bargaining period). The perception of labor-management was analyzed by binary oppositional contrast. The study was confined to two cases of broadcasting strikes(by Munwha Broadcastion Corp.). However, the veto of broadcasting production conformable to strikes was excluded. The argument on issues of this study was made as follows: First, broadcasting strikes originated from the philosophy of broadcast union movement. And the strikes were resulted from broadcast labor dispute in accordance with the rupture-declaration of collective bargaining. Among all the results of broadcasting strikes, organization of Fair Broadcasting Council, establishment of the recommendation system for the directors of bureaus, allotment of the responsibility for programming and editing were noticeable. Second, it was observed that there was disagreement in perception by each party in perceiving the concept of good and fair broadcasting, and errors; company and labor union had negative images of each other. They strived to secure justification of their own point of view by each insisting to have secured the public encouragement on their side. They didn't perceive the people as choosing and determing bing. As the result, the false public consciousness and imputative mechanism was noted for both parties.;방송파업은 방송의 영향력과 공익성, 언론노조운동의 이념과 연관되어 많은 관심을 모았던 사건이다. 연구자는 일차적으로 방송파업과정에 관심을 갖고, 방송파업이 발생하게 된 원인과 파업타결과정을 검토하여 방송파업을 역사적으로 자리매김해 보고자 하였다. 그리고 방송과업과정 전반을 통해서 방송중사자가 방송에 대해, 특히 국민과 방송의 관계에 대해 어떻게 인식하는가에 주목하였다. 방송민주화운동이 국민과 방송의 기본적 관제의 회복을 목표로 한다면 방송과업의 성격과 성좌를 그 기본전제에 비추어 검토하는 것이 필요하였다. 본고에서 '방송종사자'라 함은 방송경영진과 방송노동자 곧 방송노사양측을 통칭하는 의미이며, 방송노동자는 방송노조로 대표되는 것으로 간주하였다. 그리고 방송노사자의 인식을 알아보기 위해서 방송의 주체와 목적에 대한 인식·방송파업행위에 대한 인식·방송파업행위에 대한 인식이라는 기술층위를 설정하였다. 연구문제는 다음과 같이 정리되었다. 첫째, 방송파업의 전개과정은 어떠했으며 그 성과는 무엇이었는가? 방송파업은 방송 노조운동과 방송사에 있어 어떤 의미를 지니는가? 둘째, 방송파업과정을 통해서 나타나는 방송종사자의 인식은 어떠한가? 또 방송경영진의 인식과 방송노조의 인식은 어떻게 대응되고 어떻게 차별화되는가? 첫 번째 연구문제는 역사적 연구의 방법으로, 두 번째 연구문제는 구조적 기술방법으로 살펴보기로 하였다. 구조적 기술방법은 파업과정(단체교섭과정) 동안 같은 사안을 두고 회사와 노조가 대응적으로 배포한 의견문(6개의 대립쌍)에 적용되었다. 연구의 범위는 두 차례의 방송파업사례(모두 문화방송)에 국한시키고, 방송파업에 준하는 방송제작거부는 범위에 포함시키지 않았다. 연구문제는 다음과 같이 논의되어졌다. 첫째, 이제까지 두차례 있었던 방송파업은 단체교섭 결렬선언과 더불어 이루어진 방송노동쟁의의 결과물이었다. 방송과업은 방송노조운동의 이념(권익보호·사내민주화·언론 자유)에서 비롯되는데, 방송과업의 성과 가운데서도 공정방송협의회의 구성, 편성·편집권 관련국장의 추천제, 편성·편집권의 개념에 대한 노사합의 등이 주목된다. 둘째, 방송경영진과 방송노동자에 있어 좋은 방송, 공정방송, 방송중단의 가능성에 대한 인식내용은 대립적으로 나타났고, 회사와 노조는 서로에게 부정적인 이미지로 그려졌다. 방송노사 모두 그들 주장의 정당성을 국민을 통해서 확보하려고 했지만, 방송의 주인으로서, 또 선책하고 결정하는 존재로서 국민을 인식하지는 않았다. 방송과업과정을 통해서 방송종사자의 책임전가기제와 의사국민의식이 두드러지게 나타났다.
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일반대학원 > 언론홍보영상학과 > Theses_Master
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