View : 59 Download: 0

유아교육기관의 조직 풍토에 관한 연구

Title
유아교육기관의 조직 풍토에 관한 연구
Other Titles
(A) study on the organization climate of Early Childhood Center, in Seoul
Authors
황병순
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유아교육기관조직풍토Childhood Center
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이은화
Abstract
본 연구는 서울시내에 소재한 유아교육기관의 조직풍토가 교사들을 통해서 어떻게 지각되는가를 알고자 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 대상 유아교육기관의 전반적인 조직체제 유형은 어떠한가 ? 둘째, 유아교육기관의 설립 배경별에 따른 교사의 조직체제 지각유형은 어떠한가 ? 세째, 조직체제 요인별 특징은 어떠한가 ? 네째, 교사 경력에 따른 조직체제 지각유형은 어떠한가 ? 연구의 대상은 서울시내에 소재한 40개 유아교육기관과 그 기관에 재직하는 교사 184명이었다. 연구 도구로는 Likert의 조직특성진단척도를 수정하여 작성된 설문지를 사용했다. 질문지는 244부 배부하여 184부 회수되어 회수율은 75%였다. 수집된 질문지 자료는 frequencies, X 검증, oneway로 처리되었다. 연구결과는 다음과 갈다. 첫째, 서울시내 유아교육기관의 조직체제 유형은, 3체제와 4체제를 합친 협의적인 유형에 70%가 속해 있었다. 둘째, 유아교육기관의 설립 배경별에 따른 교사의 조직체제 지각 유형에서는 의의있는 차이를 발견할 수 없었다. 셋째, 조직요인별로는 동기유발요인만이 온정적 권위형인 체제2에 속해 있었고, 그 외의 리더쉽, 의사소통과정, 의사결정과정, 통제과정, 상호작용, 목표설정요인은 협의적 참여형인 체제3에 속해 있었다. 네째, 교사경력에 따른 체제유형반응 분포, 조직체제의 전체점수와 리더쉽, 의사소통과정, 상호작용, 의사결정과정, 목표설정 요인에서는 의의있는 차이가 없었고, 통계과정 요인에서만 경력이 높은 교사가 낮은 교사보다 유아 교육기관의 조직풍토를 좀 더 민주적으로 지각하는 것으로, 의의있는 차이가 나타났다.;The purpose of this thesis is to study the recognization of the organizational climate of Early Childhood Centers in Seoul by the teachers. For the above mentioned purpose, the following issues have been given : 1. what organizational system types does Early Childhood Centers have in general ? 2. What organizational system types does Early Childhood Centers have, concerning the background of Foundation ? 3. What are the characteristics of organizational factors ? 4. What are the consciousness of organizational system types based on teachers' career ? The subjects of this study are 40 Early Childhood Centers in Seoul and 184 teachers working in there. The means of this study is used by the modified guestionnaire of Likert's Profile of Organizational Characteristics. This recorded by 75 percent of collection rate, distributed 244 sheets, collected 184 sheets, Collected questioneries are dealt by frequences, X , oneway. The results of this study are as followed : 1. The organizational system types of 70 percent of Early Childhood Centers in Seoul belong to participative system 4 and consultative system 3. 2. for the organizational system types of foundations background, there were no significant difference. 3. For the organizational factors, only motivations are showed in Benevolent-Authoritative system 2 , leadership, communicative interaction, decision making, Control, goal setting are showed in consultative system 3. 4. There were no distinctive differences in the factors such as organizational types of response distribution based on teachers, career, total organizational score, leadership, communication interaction, decision-making, goal setting, only the factor of control shows that high careered teachers have the more democratic recognization than low careered teachers in the organizational climate of Early Childhood Centers.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE