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사회주의 종합기술교육의 전개과정에 관한 연구

Title
사회주의 종합기술교육의 전개과정에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE DEVELOPMENTAL PROCESS OF POLYTECHNICAL EDUCATION In Socialist Countries : Soviet Union, China, North Korea
Authors
이윤미
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
종합기술교육소련중국북한
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정세화
Abstract
This is a comparative study to search for the general elements revealed in the developmental process of polytechnical education, the idea of which has overridden formal programs of education in the socialist countries, and to see what is characteristic of North Korean education in comparison with others, Soviet Union and China. The idea of polytechnical education originated from modern educational thinkers, Rousseau, Pestalozzi and Owen, who advanced theories about labor education. The Marxist version came into being and grew up in the world given with conditions which modern capitalism brought about as results of industrialization and technical progress. But it was after the first socialist revolution in Russia that polytechnical education became an official guiding idea for educational policy and its institutional framework in the socialist countries. At the beginning stage, the socialist countries struggle with a variety of problems and obstacles in the practice of their new official idea. They encountered those mostly due to their unfavorable socio-economic status. Their actual socio-economic base was not the same kind as what Marx assumed as the target of his own theoretical analysis. Thus, their programs of polytechnical education directed towards the adaptation to the tasks requested in the substantial conditions under which revolution and construction actually took place. Both the Soviet Union and China experienced the extreme cases. The union of education with productive work was evaluated as inefficient and abolished from school situation, while emphasis was given, especially during the Stalin's period in the Soviet Union, to the body of professional knowledge. When they underwent "the Great Cultural Revolution", Chinese polytechnical education was declined in quality because they attempted at a mechanical union between education and productive work. But, in the recent policy, both countries seemed to become gradually successful in management of balanced union between two wheels, education and the modern system of production. In North Korea, they suffered from difficulties of the kind similar to other socialist countries especially in the first two decades of construction period. However, their political stability relatively facilitated them to surmount the obstacles and to achieve a considerable balance not only in the practice of union between education and productive work, but also in the quality of scientific-technological education. Since 1970's, they have geared to implement the completion of compulsory system of polytechnical education, including the higher education level, under the slogan "Making all the people the intelligentsia" endorsed as one of "three great tasks of revolution".;본 논문은 사회주의 교육의 기본적 원리인 종합기술교육의 전개과정에 관한 비교 연구로서, 특히 북한의 전개에서 나타나는 특징을 그 사회의 내적 운영원리를 통하여 살펴 보고자 하는 것을 중심적 목적으로 하였다. 이러한 문제의식에 따른 연구의 문제는 다음과 같이 설정되었다. 첫째, 종합기술교육 원리의 형성 배경은 무엇인가? 둘째, 소련, 중국, 북한에서 종합기술교육 원리 실천적 전개과정에 보여주는 일반적 경향은 무엇인가? 세째, 소련, 중국, 북한의 종합기술교육에 대한 비교에서 북한의 경우가 지니는 특징은 무엇인가? 이에 따른 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 종합기술교육 원리는 근대 자본주의의 형성, 발전에 따른 계급적 분업의 강화, 임노동자의 비인간적 노동조건 등을 사회적 배경으로 하며, 이에 따른 노동교육론의 전개라는 사상사적 배경을 가지고 있다. 즉, 종합기술교육은 근대자본주의 출현 후의 급격한 사회 변화와 함께 그 생산양식에 적합한 노동력의 요구라는 현실과 관련하여 맹아가 형성되었으며, 기계제 대공업 단계에 대한 마르크스의 분석 속에서 구체화 되었고 최초의 사회주의 혁명을 이룬 소련에서는 레닌, 크룹스카야 등에 의하여 현실적 정책 이념으로서 확립되어졌다. 둘째, 소련, 중국, 북한이 종합기술교육을 실천해야 하는 사회경제적 상황은 모두 농업이 우위인 후진적인 조건에서였고, 마르크스가 분석의 도대로 삼았던 대공업 단계와는 상당한 거리가 있었다. 따라서 세나라에서 종합기술교육의 전개는 각국의 건설 조건에 적응되어지는 형태로 이루어져 나갔다. 이같은 조건 때문에 그 구체적 실천과정에서 대부분 순조롭지 못한 경로들을 경험하였으나, 그러한 과정상의 난점들을 거치면서 현재는 자신들의 건설과제와 관련된 과학 기술교육을 강조하고 노동교육의 의의를 중요시하는 방향으로 나아가고 있는 공통점이 있다. 세째, 북한에서의 종합기술교육은 그 전개에 영향을 주는 사회 역사적 요인의 큰 개변없이 진행되어져 왔다는 특징을 갖는다. 북한에서는 항일투쟁기의 혁명전통, 지도사상 및 세계관으로서의 주체사상, 그리고 현단계 건설이념으로서의 3대혁명과제가 유기적으로 결합되어 있으며, 교육의 제반 원칙들도 그러한 체계 속에서 포괄적으로 제시되고 있다. 교육 체제의 편성 내용을 보면, 우선 북한의 기본 학제내에서 과학 기술교육과 생산노동이 차지하는 비중은 높게 나타나며 강조되고 있다. 이와 함께, 1970년대 이후 11년제 의무교육이 확립되면서, 전인민의 인텔리화 과제의 실현에 부응하는 고등교육 의무화가 추진되어지고 있고 이에 따라 일하면서 배우는 제도로서의 공장대학 등이 생산노동과 교육을 결합하는 모범으로서 중요시되고 있다.
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