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유아의 성역할 고정관념에 관한 연구

Title
유아의 성역할 고정관념에 관한 연구
Other Titles
A Study on Sex-role Stereotype for Children
Authors
윤혜원
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유아성역할교육학고정관념
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이상금
Abstract
The purpose of this study was to examine the effect of the selected stories and pictures based on non-stereotype and non- traditional sex roles for children. Three questions for the study purpose were selected. The subject for the study is 20 children of H Kindergarten in Y Dong, Seoul City, ranged from 4-6 years old. The tool is composed with five stories of non-stereotype and twenty different pictures of non-traditional sex roles. In order to learn the effect of the selected stories and pictures, tests (pre and after, and intermediate) were given to children after the activities of story (picture) listerning-discussion. The result of the study are as follows: 1. It was not meaningful statistically, but boys were alleviated than girls after the sex-role activities followed by discussion. 2. It was not meaningful statistically, but the last-born child were alleviated than the first-born child after the sex- role activities followed by discussion. 3. After the sex-role activities followed by discussion, it showed main effect. In order to find out mean differences with Scheffe´ Computation, there were significant differences between pretest and first test; and pretest and second test. However, there was no significant difference the first test and the second test.;본 연구는 동화 및 그림자료의 제시에 따른 토의의 영향이 유아의 성역할 고정관념에 어떠한 변화를 가져올 수 있는지를 알아보는 데에 목적을 두고 있다. 이러한 목적을 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 성역할 고정관념은 남아와 여아에게 차이가 있을 것인가? 2. 성역할 고정관념은 유아의 출생순위에 따라 차이가 있을 것인가? 3. 유아의 성역할 고정관념은 성역할 교육을 위한 활동에 의해 변화될 것인가? 본 연구는 서울시에 소재하는 저소득층 지역의 만 4, 5, 6세 유치원 유아 20명을 연구 대상으로 하였다. 연구 도구로는 성역할 고정관념적이지 않거나, 남녀 유아의 성역할 상호작용을 고무시키는 내용으로 되어 있는 5가지 유형의 동화 5회와 성고정관념을 강조하지 않는 20가지 종류의 직업에 관한 그림자료를 매회 4종류씩 5회를 합하여 모두 10회에 걸쳐서 교대로 사용하였다. 연구 대상에게는 사전 검사, 제1차 활동후 검사. 그리고 제2차 활동후 검사를 실시하였으며, 얻어진 검사 점수로 성역할 교육을 위한 활동에 의한 변화를 알아보기 위하여 반복측정설계를 위한 2×3 이원요인 변량분석으로 통계처리하였다. 또한 평균의 차가 어떤 검사간에 의미있게 나왔는지를 알아보기 위한 사후검증으로서 Scheffe'검증을 하였다. 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 1. 남아와 여아간에는 성역할 교육 활동에 따른 차이가 나타나지 않았다. 2. 막내가 맏이보다 성역할 교육을 위한 활동에 의해 성역할 고정관념이 더 완화되었으나 통계적으로는 유의하지 않았다. 3. 성역할 교육을 위한 활동에 따라 성역할 고정관념 검시시기의 주 효과가 나타났다. 평균의 차가 어느 검사간에 의미있게 나타났는가를 알아보기 위해 Scheffe' 사후 검증을 한 결과, 사전검사와 제1차 활동후 검사간에, 그리고 사전검사와 제2차 활동후 검사간에 의미있는 차이가 있는 것으로 나타났다. 제1차 활동후 검시와 제2차 할동후 검사간에는 통계적으로 의미있는 차이가 없었다. 즉, 제1차 활동후에는 의미있는 변화가 나타났으나, 제2차 활동후에는 의미있는 차이가 없다는 것을 보여준다. 이것은 성역할 고정관념을 강조하는 사회환경에 유아들이 접해왔으므로 1회의 성역할 교육을 위한 활동(제1차 활동)에서 효과가 나타났음을 시사하는 것이다.
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일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
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