View : 888 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이경우-
dc.contributor.author한혜숙-
dc.creator한혜숙-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:08Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:08Z-
dc.date.issued1989-
dc.identifier.otherOAK-000000016169-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/207666-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000016169-
dc.description.abstract본 연구는 만3세에서 8세 아동들의 전쟁과 평화에 대한 개념과 전쟁과 평화에 대한 정보를 어떻게 획득하는지를 파악하는 것을 목적으로 한다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 아동들의 전쟁에 대한 개념은 연령에 따라 차이가 있는가? 2. 아동들의 전쟁에 대한 개념은 성별에 따라 차이가 있는가? 3. 아동들의 전쟁에 대한 개념은 아버지의 직업에 따라 차이가 있는가? 4. 아동들의 평화에 대한 개념은 연령에 따라 차이가 있는가? 5. 아동들의 평화에 대한 개념은 성별에 따라 차이가 있는가? 6. 아동들의 평화에 대한 개념은 아버지의 직업에 따라 차이가 있는가? 7. 아동들은 전쟁과 평화에 대한 정보를 어디에서 얻는가? 본 연구는 대전시에 소재한 1개 유치원과 1개 유아원 그리고 2개 국민학교에 다니는 만3∼4, 5∼6, 7∼8세 아동 143명을 대상으로 하였다. 연구에 사용된 도구는 전쟁에 대한 개념의 경우 Jillian Rodd와 평화에 대한 개념은 Joan Tephly의 연구에서 사용되었던 면접 문항을 수정, 적용하였다. 자료는 백분률로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 전쟁에 대한 반응에서 아동은 연령이 증가 할수록 전쟁의 의미를 정확히 인식하고 있었다. 전쟁에 대한 개념에서 아동은 연령에 따라 전쟁에서 사람들의 역할에 대한 반응 전쟁의 시작과 종결이유에 대한 반응, 전쟁의 선호와 도덕적 판단에 대한 반응, 군인의 역할에 대한 반응에서 연령이 5∼6세인 아동은 전쟁에서 사람들의 역할에 대한 반응에서 싸움을 한다가 가장 많았으며 전쟁의 시작되는 이유에서는 나쁜 사람이 쳐들어 오기 때문으로 응답한 아동이 가장 많았다. 전쟁의 원인에 대하여는 싸움을 걸기때문으로 반응한 아동이 많았으며 전쟁의 선호와 도덕적 판단은 전쟁을 좋아하면 선한 것으로 싫어하면 나뿐 것으로 판단하는 아동이 많았다. 전쟁의 예측에 대한 반응은 연령이 어릴수록 전쟁이 일어날 것이며 현재의 상태는 전쟁중이라고 응답한 아동이 많았다. 2. 성별에 따른 전쟁의 반응에서 아동은 전쟁의 종결 이유에 대한 반응, 군인 작업의 장래 희망에 대한 반응에서 유의한 차이를 나타냈다. 즉, 전쟁의 종결에 대한 반응에서는 승리하면 전쟁이 끝난다고 응답한 아동이 남아에게서 많았고 전쟁의 선호에 대한 반응에서는 전쟁을 싫어한다고 응답한 아동은 여아가 않았다. 군인 직업의 장래 희망에 대한 반응에서 여아보다 남아가 더 희망하는 아동이 많았다. 3. 아버지의 직업에 따른 전쟁에 대한 반응에서 아동은 전쟁의 상황에 대한 반응, 전쟁의 이유에 대한 반응, 군인의 역할에 대한 반응에서 유의한 차이를 나타냈다. 즉 전쟁의 상황에 대한 반응에서 사람들이 죽는다고 응답한 아동은 전문직의 자녀가 가장 많았으며 전쟁의 시작 이유에 대한 반응에서 나쁜 사람이 쳐들어 오기 때문이라고 응답한 아동이 군인 자녀가 가장 많았다. 군인의 역할에 대한 반응에서 전쟁을 할 때 싸운다고 응답한 아동은 회사원의 자녀가 가장 많았다. 4. 연령에 따른 평화에 대한 반응에서 아동은 평화의 정의에 대한 반응, 평화할 때 사람들의 역할에 대한 반응, 평화의 시작과 종결이유에 대한 반응에서 유의한 차이를 나타냈다. 평화의 정의에서 잘 사는것, 자유로운 것으로 설명하는 아동이 많았으며 평화를 유지하려면 착하게 살아야 한다고 설명하는 경우가 많았다. 평화의 시작과 파괴 반응에 있어서는 전쟁이 끝나면 평화가 오며 공산당이 쳐들어 오면 파괴된다고 설명한 경우가 많았다. 5. 성별에 따른 평화의 반응에서 아동은 도덕적 판단에 대한 반응에서 유의한 차이를 나타냈다. 평화의 도덕적 판단에서 평화는 좋은 것으로 설명하는 경우가 많았다. 6. 아버지의 직업에 따른 평화에 대한 반응에서 아동은 평화의 파괴이유에 대한 반응, 평화의 예측에 대한 반응에서 유의한 차이를 나타냈다. 평화의 파괴반응에서 공산당이 쳐들어 오면 파괴된다고 설명하는 경우는 군인 자녀에게 가장 많았다. 평화의 예측에 대한 반응에서 평화가 계속된다고 응답한 경우는 회사원의 자녀가 않았으며 파괴된다고 응답한 아동은 군인과 상업직의 자녀가 많았다. 7. 전쟁에 대안 정보출처의 반응에서 전쟁의 정보를 TV에서 얻는 아동은 회사원의 자녀가 가장 많았다. 평화에 대한 정보출처의 반응에서 군인자녀가 가족에게서 들었다고 설명한 경우가 많았다.;The purpose of this study is to find out the children's concepts of war and peace and the children's ages are 3-4, 5-6,7-8 years old. The questions of this study are the followings ; 1. What differences does age make on children's concept of war? 2. What differences does sex make on childrens concept of war? 3. What differences do father's occupations make on children's concept of war? 4. What differences does age make on children's concept of peace ? 5. What differences does sex make on children's concept of peace ? 6. What differences do father's occupations make on children's concert of peace? 7. Where do children obtain the information of war and peace from ? The subjects of this study were selected from a nersery school, a kindergarden and an elementary school in Taejon. The number of children is 143 and ages range from 3 to 8 years old. They were carefully chosen and their father's occupations were considered. The methods of this study were adjusted and adopted the interviews in the study of Jillian Rodd for the concept of war, and Joan Tephly for the concept of peace. The data were analyzed by X verification and percentage. The result of the study are the followings; 1. Children recognize clearly what the war means to people as their ages in orease. Age differentiate the children's concept of the role of people in war, the reason of an outbreak and a termination, jingoism and moral Judgments prediction and present judgment, and military members' role in war. The age group of 5-6 year-old children asked the peopler s role in war reply most that people fight against each other's side in war and war is outbursted by the invasion of vicious people. Many children think Loving war is a good thing and younger children answer that war is going to happen soon. 2. As for the concept of war, boys and girls answer unlikly . Significat differences are shown on the concept of the end of war, Jingoism and moral decision and favoring for a soldier as a future occupation. Many boys answer that war ends by winning the battles. Girls show more disapproval of war than boys do. Meanwhile, boys want to be a soldier more than girls do. As for the concept of peace, moral judgment has different values to boys and girls, more boys explain that peace is a good thing than girls do. 3. As for the concept of war, there are some noticable difference on the situation, the reason and the peopler s role of war according to their father's occupation. Concerning a situation of war many a child of fathers with professional job answer that people die in war. And children of soldiers reply that the invasion of vicious people causes a war. Many children of company workers reply that the role of the solders is fighting against in war. 4. As for the concept of peace, children have different points of view about the definition of peace, people's role of peace, and the opening and the end of peace by age. A great number of children explain that peace is that people live freely and cornfortabley. They believe that the preservation of it depends on virtuous living and after war, there comes peace and it is destroyed by communists. 5.Children's showed significant differencies in moral judgement in reaction of peace as gender distinction. In moral judgement of peace, most of them regarded it as something Good. 6. As for the concept of peace, the reason of destruction of peace and prediction of it are differentiated by the father's occupations . In many cases children of solders explain that when communists invade , peace will be ruined. And many children of company workers believe peace will be held on. In contrast, children of sales workers believe peace will be destroyed. 7. Children is forming the concepts of war and peace through various information, children of company workers experience war by watching TV in many cases. Many children of soldiers explain that they have been heard what peace is from their families.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅰ 논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구문제 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 아동의 개념발달 = 5 B. 아동의 전쟁과 평화의 개념 발달 = 8 C. 아동을 위한 평화교육 = 13 Ⅲ. 연구방법 = 19 A. 연구대상 = 19 B. 연구도구 = 19 C. 연구절차 = 21 D. 자료분석 = 21 Ⅳ. 결과 및 해석 = 23 Ⅴ. 논의 및 결론 = 50 A. 논의 = 50 B. 결론 = 54 참고문헌 = 57 부록 = 60 ABSTRACT = 63-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2117384 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject아동-
dc.subject전쟁-
dc.subject평화-
dc.subject이해-
dc.subject.ddc300-
dc.title아동의 전쟁과 평화에 대한 이해에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) study on the children's concept of war and peace-
dc.creator.othernameHan, Hye Sook-
dc.format.pagevii, 66 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 교육학과-
dc.date.awarded1989. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE