View : 132 Download: 0

우리나라 마이크로 폼 자료 취급기관의 입수 방법에 관한 연구

Title
우리나라 마이크로 폼 자료 취급기관의 입수 방법에 관한 연구
Other Titles
RESEARCH ON THE ACQUISITION OF MICRO - FORM MATERIALS
Authors
박연신
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 교육공학과
Keywords
우리나라마이크로 폼취급기관입수방법
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
朱玲洙
Abstract
오늘날의 사회는 과학 기술 문명의 발전에 힘입어 정보화 시대로 전환해 나가고 있으며 지식과 정보의 양적 팽창으로 인하여 정보 전달 매체로서의 마이크로 폼 자료의 사용이 날로 증가되기에 이르렀다. 구미의 여러 선진 국가에서는 마이크로 폼 자료를 기업체, 산업체, 정부 기관등에서 널리 활용하고 있으며 교육 분야에서도 효율적인 학습교재로 널리 적용하고 있다. 그러나 아직 우리나라에서는 기재와 제작 시설의 부족, 예산의 부족 및 행정적인 지원의 부족으로 인하여 마이크로 폼 자료의 활용이 미비한 실정이다. 따라서 본 연구는 마이크로 폼 자료의 발달 과정과 교수 매체로서의 마이크로 폼 자료의 특성 및 종류에 대한 국내외 문헌을 고찰하고, 현재 우리나라에서 마이크로 폼 자료의 활용이 비교적 활발한 정부 출연 연구 기관과 대학에서의 마이크로 폼 자료 입수에 관한 실태를 조사하여 앞으로 마이크로 폼 자료의 요구 증대에 따른 효과적인 입수를 위한 기초를 제공하는데 그 목적이 있으며 이를 위해 14개 기관의 마이크로 폼 자료 담당 책임자를 대상으로 조사한 결과는 다음과 같다. 1. 마이크로 폼 자료는 년 단위로 도서관 혹은 미디어 센타 수서과에서 입수되고 있어 업무가 행정 조직 체계상 독립되어 있지 않음이 나타났다. 2. 입수 방법은 구입외에 제작이 한 방법으로 사용되고 있었으며 기증이나 교환 활동은 극히 적은 것으로 나타났다. 3. 기재 보유량은 자료나 이용자의 요구에 비해 매우 부족한 것으로 나타났다. 4. 대학교에서는 이용자의 요구가 많은 신문과 정기 간행물을, 특수 연구 기관들은 각 기관의 특성에 따라 특정 자료에 편중하여 수집하고 있는 것으로 나타났다. 5. 자체 기관의 각 자료 형태의 소장량 및 총소장 자료에 대한 정확한 통계를 파악하고 있거나 소장 자료 목록을 가지고 있는 기관이 거의 없었다. 6. 선정 도구로서 마이크로 폼 자료 평가지의 이용은 대학교와 연구기관 1기관에 불과한 것으로 나타났다. 7. 구입 가능한 자료 및 기재는 주로 외국 제품을 구입하고 있으나 유통 체계의 미확립으로 인하여 제각기 다른 경로를 통해 입수하고 있는 것으로 나타났다. 이와 같은 조사 결과를 토대로 다음과 같은 제안을 하고자 한다. 1. 정보 전달 매체로서의 마이크로 폼 자료는 업무가 행정 조직 체계상 독립적으로 구분되어져야 한다. 2. 마이크로 폼 자료 및 기재의 보다 넓은 보급을 위한 충분한 예산지원과 행정적 지원이 요구된다. 3. 각 기관들은 마이크로 폼 자료의 형태별 목록과 자체 소장 목록을 정기적으로 발간해야 한다. 4. 기자재 선정시에 마이크로 폼 자료 평가지와 같은 선정 도구가 사용되어야 한다.;The recent development of sciences and technology transformed our society into the age of information. The development also increased the demand for micro - form materials and those materials are widely utilized among industries, public institutes and governments of advanced countries. In the field of education, those materials are widely adopted as one of the most efficient instructional materials. In Korea, however, lack of equipment and production facilities, administrative and budgetary supports prevent more frequent utilization of micro - form materials in education. This research aims at providing a basic study for incoming age of micro - form materials in Korea. For this purpose, first, this research deals with the development of micro - form materials as instructional materials and reviews the related literature on characteristics and various kinds of micro - form materials in education. Second, this study investigates the current status of utilization of micro - form materials among universities and government - financed institutes which use those materials rather frequently. For this purpose, the researcher had and interview with personnel who are in charge of micro - form materials and the followings are conclusions derived from the interview: 1. In most cases, micro - form materials were purchased by acquisition department. Only one institute used the selection tool for the acquisition. 2. Micro - form materials were also locally produced but gift from the outside and exchange of those materials were not common. 3. Statistics on materials classified by format were not available in most cases. 4. Materials and equipment did not meet the demand of users. With above outcomes, following suggestions are made: 1. Micro - form materials should be independently selected and managed, separating form other print and non - print materials. 2. For the selection of micro - form materials, selection tool should be used. 3. For the wider distribution of micro - form materials and equipment, budgetary and administrative support should be fully provided. 4. For the efficient management of micro - form materials, collection catalogue by format should be prepared.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육공학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE