View : 45 Download: 0

사회계층의 측면에서 본 학업성적과 교사와 아동의 상호작용 관계

Title
사회계층의 측면에서 본 학업성적과 교사와 아동의 상호작용 관계
Other Titles
ANALYSIS OF RELATIONSHIP BETWEEN PUPIL'S ACADEMIC ACHIEVEMENT AND THE TEACHER-STUDENT INTERACTIONS IN THE CONTEXT OF THEIR SOCIAL CLASS
Authors
이붕희
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
사회계층학업성적교사아동상호작용
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조연순
Abstract
The concept of equality of educational opportunity has been gradually developed into equalit of result from equality of start. Specifically , the purpose of this study was to examine teacher- child interactive behaviors according to the SES (socio economic status) of the children in aspective of equality of educational opportunity. Questions set up for this study are as follows; 1. Are the pupil's achievement score different according to the children's social class? 2. Does a teacher expect differently of his or her children according to the children's social class ? 3. How are the patterns of teacher-student interaction different according to the children's social class? In order to investigate the above questions, 6 classrooms from the first, fifth grades from two public schools, one was gone the lower SES children and the other was gone the middle- SES children, were observed and the observational results were analyzed according to the standards that were developed for this study. The results of the data analyses are as followers: 1. The lower SES children showed lower achievement score than the middle-SES children. 2 . The teachers of lower SES children revealed more negative expectation than the teachers of middle-SES children. 3. Teacher-child interactions according to the children's social class were different. 1) The teachers of lower SES children used more directive words, less indirective words and gave less chance to answer than the teachers of middle-SES children. 2) The lower SES children made more simple answers to teacher's questions than the middle-SES children, whereas they used less voluntary speech and board answers. 3) The teachers of lower SES children was faster in teaching process, taken less hours to teach learning points , and had less opportunity to teaching than the teachers of middle-SES children.;우리나라는 1960년대 이후 경제 성장과 함께 교육 기회 균등의 개념이 출발점에서의 균등에서 점차 결과의 균등으로 발전되어 왔다. 이에 본 연구는 교육 기회 균등의 개념을 통해 교육적 결과의 균등이라는 의미를 고찰하고 구체적으로 사회계층에 따라 교육적 결과 즉 학업 성적에 격차가 생기는 원인을 학교 교실내의 교사와아동의 상호작용에서 설명하고자 하였다. 본 연구를 위해 다음과 같은 연구 문제가 제기되었다. 첫째, 부모의 사회계층에 따라 교사와 아동의 학업성적은 차이가 있는가? 둘째, 부모의 사회계층에 따라 교사의 아동에 대한 교육적 기대에 차이가 있는가? 셋째, 부모의 사회계층에 따라 교사와 아동의 상호작용 유형은 어떻게 다른가? 연구 대상으로는 부모의 사회계층이 주로 하류층인 아동이 다니는 국민학교와 중류층아동이 다니는 국민학교에서 각각 5학년 두학급, 1학년 한학급을 선정하였다. 연구방법은 연구자가 직접 현장에 참여하는 현장관찰법을 사용하였다. 한 학교당 한 달간씩 교사와 아동의 언어적 상호작용을 관찰, 기록하였으며 학업성적을 비교하기 위해 시험을 보게 하였다. 분석 기준으로는, 첫째 교사의 기대를 알기 위해서는 언어를 중심으로 긍정적 기대와 부정적 기대로 나누었으며, 둘째, 교사·아동간의 상호작용을 알기 위해서는 Flander's의 언어상호작용 분석법을 재구성하여 빈도와 백분율로 나타냈으며 각각에 대해 일화기록을 함께 제시하므로써 질적 분석도 병행하였다. 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 부모의 사회·경제적 수준이 하류층에 속하는 아동들이 중류층에 속하는 아동들보다 학업 성적에 있어서 낮은 점수를 나타냈다. 둘째, 하류층의 아동들이 다니는 국민학교 교사가 중류층 아동들이 다니는 국민학교 교사보다 아동에 대해 부정적인 기대를 많이 나타냈다. 셋째, 하류층의 아동들이 다니는 국민학교 교사들 간에는 아동과의 상호작용 유형에 다음과 같은 차이가 있었다. (1)하류층의 아동들이 다니는 국민학교 교사가 중류층 아동들이 다니는 국민학교 교사보다 지시적인 발언을 많이 하는 한 반면, 비지시적인 발언을 적게 했으며 아동이 발언 할 기회는 적게 주었다. (2) 하류층 아동이 중류층의 아동보다 교사의 질문에 단순한 답변을 많이 한 반면, 아동자신의 자발적인 발언 및 폭 넓은 답변은 적었다. (3) 하류층 아동들이 다니는 국민학교 교사가 중류층 아이들이 다니는 국민학교 교사보다 학습진도가 빨랐으며 가르치는데 걸리는 시간과 교육적 활동이 적었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE