View : 21 Download: 0

산수교과내용과 학습자의 인지발달 수준간의 적합성고찰

Title
산수교과내용과 학습자의 인지발달 수준간의 적합성고찰
Other Titles
(A) Study of the Relevance of content Level of Elementary School Mathematics Textbooks With the Cognitive Development Level of Learners in Korea
Authors
박은경
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
산수교과인지발달학습자적합성
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이숙례
Abstract
본 연구의 목적은 국민학교 3학년 아동의 인지발달수준에 따른 국민학교 3학년 산수교과내용이 적합성을 고찰하려는데 있다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 국민학교 3학년 산수과에서 수개념은 국민학교 3학년 아동의 인지발달수준에 알맞는가? 둘째, 같은 범주에서 시간과 공간개념은 3학년 아동의 인지발달수준에 알맞는가? 세째, 같은 범주에서 부피와 무게의 개념은 3학년 아동의 인지발달수준에 알맞는가? 본 연구를 위해 교과내용의 선정 및 조직원리와 학습자의 발달수준 및 발달개념등에 관해서는 국내·외의 문헌을 통해 고찰하였다. 또한 국민학교 3학년 산수교과내용과 3학년 아동의 인지발달수준과의 적합성을 보기 위해 Good이 제시한 「구체적·형식적 조작기에 습득되는 논리적 사고유형의 개념및 원리들」을 준거로 교과내용중 학습하기 위해 필요한 개념을 추출하여, 이것을 개념획득연령과 비교하였다. 또한 Piaget와 Inhelder의 논리적 사고유형 및 특징들을 토대로 본 연구에서 작성한 「구체적·형식적 형태의 접근양식」을 사용하여 같은 개념이라 할지라도 접근양식이 어떠한가에 따라 구분하여 살펴 보았다. 본 연구에서 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 수개념에 있어서 3학년 아동의 인지발달수준에 비해 산수교과 내용수준이 높게 나타났다. 둘째, 시간과 공간개념에 있어서 3학년 아동의 공간개념 발달수준과 산수교과내용과는 부합되게 나타났다. 세째, 부피와 무게개념에 있어서, 3학년 아동의 부피와 무게개념의 발달수준과 산수교과내용과는 부합되게 나타났다. 따라서, 우리나라의 경우, 국민학교 3학년 산수과의 대부분을 차지하는 수개념에 관한 교과내용의 선정·조직에 있어서 학습자의 인지발달수준에 관한 좀 더 면밀한 검토가 요구된다고 볼 수 있다.;The purpose of this study was to investigate the relevance between the content level of Mathematics textbook and the cognitive development level of the learners in Korea. The questions set up for this study are as follows: 1. In number concepts, Is there any difference between the content level of mathematics textbooks for third-graders in elementary school and the cognitive development level of the children? 2. In space and time concepts of the same textbooks, Is there any difference between these two levels? 3. In volume and weight concepts of the same one, Is there any difference between the two levels? In order to answere these questions, I used two instruments One is "Concepts and Principles of Logical Thinking Patterns, which can be gained in Concrete or Formal Operational Periods", Which is provided by Good. The other is "Approach Patterns in Concrete or Formal Forms", Which is based on Piaget and Inhelder's logical thinking patterns and characters. The results of this study are as follows: 1. In number concepts, the content level of mathematics textbooks for third-graders in elementary school is higher than the cognitive development level of the number concepts of the children. 2. In space and time concepts, there is the relevance between the content level of mathematics textbooks and the cognitive development level of space concepts. 3. In volume and weight concepts, there is the relevance between the content level of mathematics textbooks and the cognitive development level of volume and height concepts. Therefore, in Korea, when we select and organize the content about number concepts of mathematics textbooks for third graders, we need to take more into consideration the detailed data of the cognitive development level of the learners.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE